طنازی گوشتخوارها در بازار گیاهان ایران

چند وقتی است که گیاهان گوشتخوار وارد بازار خرید و فروش گیاهان آپارتمانی در ایران شده‌اند، این موضع با استقبال برخی مردم که به دنبال گیاهان خاص هستند شده است، اما برخی فعالان محیط زیست ورود و پرورش این گیاه در ایران را مجاز نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۴۵۰ گونه گیاه گوشتخوار در دنیا وجود دارد، اما بسیاری از مردم در خصوص این گیاهان اطلاعات کافی نداشته و نمی‌دانند مکانیسم عملکردی این گیاهان چیست؟ این گیاه سمی است یا خیر؟ گوشتخوار بودن گیاه به چه معناست و هزاران سوال دیگر که شناخت این گیاهان را برای هر کسی جالب توجه خواهد کرد؛ دانستن این موضوع که این گیاهان به خاطر شرایط اقلیمی موجود در اطرافشان نوع تغذیه خود را تغییر داده تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند، هر انسانی را به وجد می‌آورد و امید او را به زندگی بیشتر می‌کند، چرا که جنگیدن این گیاه با دنیای اطرافش برای ادامه زندگی در نظر آدمی ستودنی است و این گیاهان از هزاران سال پیش تا کنون زنده مانده‌اند تا ثابت کنند، هر موجودی چه انسان، چه حیوان و چه گیاهان جنگیدن برای زندگی را ارزش می‌نهند!

این روزها پای گیاهان گوشتخوار به فضای مجازی نیز باز شده است، خرید و فروش این گیاهان طرفداران زیادی دارد، با کوچکترین جستجو در فضای مجازی به این نتیجه می‌رسیم که سلیقه مردم به سمت خرید گیاهان لوکس و خاص تغییر یافته و گویا تاجران این عرصه نیز توان پاسخ به نیاز این متقاضیان را دارند.

"ونوس" گونه‌ای است که در بیشتر شبکه‌های مجازی و اینستاگرام طرفداران و خریداران زیادی دارد زیرا هم خاص و لوکس است و هم قیمت مناسبی دارد؛ فروشندگان این گیاه در فضای مجازی با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی هم‌چون "برای اولین بار در ایران"، "با ضمانت ۱۰۰ درصدی"، " قیمت‌های باور نکردنی و ۲۰ درصد زیر قیمت بازار" و... تضمین می‌دهند که بعد از خرید برای نگهداری از این گیاهان در ارتباط با روش تعویض گلدان، آب دادن به گیاه، نوع خاک، رطوبت مورد نیاز این گیاهان و بسیاری موارد دیگر افراد را راهنمایی می‌کنند، اما آیا واقعا اینطور است؟ و اگر این گیاه نیاز به این همه شرایط خاص دارد، می‌تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی ( گیاهانی که نیاز به نگهداری خاصی ندارند)  به فروش برسد، آیا این کار به تکثیر و جلوگیری از انقراض آن کمک می‌کند؟

قیمت گیاه گوشتخوار "ونوس" در فضای مجازی بین ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و گاهی بیشتر هم است، این درحالی است که این گیاه اندازه‌اش بیشتر از چند سانتی‌متر نیست و خرید خاک مخصوص و آب مقطر هم قیمت جداگانه ای دارد که باید به طور دائم برای این گیاهان خریداری شود، چون خاک‌ و آب معمولی که دارای املاح است، برای گیاهان گوشتخوار مناسب نیست و آن‌ها را از بین می‌برد.

و اما سئوالات و اظهار نظرهای فراوانی که دنبال کنندگان پیج‌های اینستاگرامی از فروشندگان گیاهان گوشتخوار دارند بسیار زیاد و جالب است، مثلا برخی پرسیده اند غذای عمده این گیاهان چیست، در هر وعده باید چقدر گوشت به این گیاه بدهیم! در چه دمایی باید نگهداری شود، چقدر دوام می‌آورد و ... .

گیاهان گوشتخوار، گوشت نمی‌خورند!

"نیما یلمه" جوانی است که شیفته گیاهان گوشتخوار شده و یک گونه از این گیاهان به نام "ونوس" را پرورش می‌دهد و برای ممکن شدن این کار آزمون و خطاهای بسیاری را گذرانده تا توانسته به مرحله تکثیر این گیاه، آن هم به عنوان یک گیاه آپارتمانی برسد، شاید شنیدن اینکه این گیاه را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش بدهند، در نگاه اول بسیار خطرناک به نظر برسد، زیرا ممکن است با شنیدن گوشتخوار بودن این گیاهان لرزه بر اندام برخی بیافتد.

این جوان کارآفرین با بیان اینکه این گیاهان در معرض خطر انقراض قرار دارند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ونوس یکی از گونه‌های گیاهان گوشتخوار و مثل بقیه گونه‌های گوشتخوار در حال انقراض است، حشرات و عنکبوت‌ها منبع تغذیه این گیاه است؛ کلمه گوشتخوار برخی را به اشتباه می‌اندازد و تصور می کنند این گیاهان باید از تکه‌های گوشت تغذیه شوند، یا حتی ممکن است فکر کنند شاید موقع غذا دادن، گیاه به دستشان آسیب بزند، اما در واقع اینطور نیست و تبلیغات سوء برخی افراد فعالیت صادقانه ما را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

او با اشاره به اینکه باید به این گیاه آب مقطر بدهیم و خاکش هم  بدون املاح باشد، ادامه می‌دهد: املاح باعث مرگ این گیاه می‌شود، این گیاه بیشتر در امریکای جنوبی وجود دارد و با تهیه بذر آن و نگهداری در رطوبت بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه در یک محیط با نور مناسب و فیلتر شده، تقریبا یک سال طول می‌کشد تا بذر تبدیل به یک گیاه کامل شود، تکثیر این گیاه از طریق تله‌هایش است.

هر کسی توان خرید ندارد

یلمه با توضیح اینکه آب مقطر مورد نیاز برای هر گیاه در ماه حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد، اظهار می‌کند: قیمت این گیاه بین ۶۰ هزار تومان تا یک میلیون است و اگر اندازه گیاه به ۱۰ سانتی‌متر برسد، می‌توان با قیمت بالا آن را فروخت، بیشتر مشتریان از شهرهای تهران، کرج و آذربایجان هستند و هر کسی توان خرید آن را ندارد.

او می‌گوید: ایده کاشت و خرید و فروش این گیاه را از سایت‌های خارجی گرفتم و بعد از تحقیقات بسیار شروع به این کار کردم، چرا که پرورش این گیاه بسیار سخت است و تحصیلاتم نیز در این زمینه نیست؛ همه اطلاعاتی که در این زمینه دارم را تنها با امتحان کردن و تجربه به دست آوردم، فعالیت در این زمینه برایم خوب بوده است، اما چون مشتریان خاص خود را دارد زیاد سودآور نیست.

یلمه با تاکید اینکه این گیاه از نظر من بسیار زیباست و خودش از طریق پرزهایی که بر روی تله‌هایش قرار دارد، حشرات را شکار می‌کند و بر خلاف تصور عموم نیاز به گوشت ندارد، خاطر نشان کرد: این گیاه نوعی هورمون ترشح می‌کند که حشرات را جذب خود می‌کند و تله یا همان بازوهای گیاه بسته می‌شود، حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد تا گیاه، حشره را شکار کند.

او ادامه می‌دهد: این گیاه برای هیچ گروه سنی حساسیت‌زا نیست و حتی اگر دستمان را بر روی پرزهای هر کدام از بازوهای گیاه ببریم نه تنها به دست آسیب نمی‌رسد، بلکه ممکن است، پرزهای گیاه از بین برود و دیگر نتواند شکار کند و حتی به این علت بمیرد، بعد از هر شکار حدود یک هفته طول می‌کشد تا گیاه حشره شکار شده را هضم کند و هزینه زیادی برای تغذیه این گیاه نیاز نیست، این گیاه در زمستان نیاز به غذای زیادی ندارد و حتی اگر تغذیه هم نشود مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

او بیشتر واکنش‌های مردم در فضای مجازی به این گیاه را مثبت می‌داند و تصریح می‌کند: برای خرید استقبال خوبی شده است،  اما چون هزینه‌بر است، خیلی از افراد از خرید منصرف می‌شوند، من توانایی تکثیر بقیه نژادهای گیاهان گوشتخوار را نیز دارم، اما چون هزینه‌بر است و کسی حمایتم نمی‌کند نتوانسته‌ام این کار را انجام بدهم، البته ناگفته نماند که من دنبال زمینی برای ادامه فعالیتم در این زمینه هستم، اما به من زمین نمی‌دهند تا کارم را ادامه دهم و این بزرگترین مشکل من شده است.

گیاهان گوشتخوار جزء گونه‌های مهاجم هستند

همچنین اصغر شاهرخی، استاد گیاه شناسی و فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پرورش این گیاه از یک نظر خوب است و مردم با تنوع زیستی بیشتر آشنا می‌شوند و شاید برای حفظ گونه هم مفید باشد، اما از این نظر که این گیاه چه مضراتی دارد، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

او با بیان اینکه نگهداری این گیاه در آپارتمان از نظر ایجاد حساسیت و خطر مشکل‌زا نیست، خاطرنشان می‌کند: اگر احیانا امکان ورود این گیاه به طبیعت ما باشد، بهتر است وارد گونه‌های زیستی ما نشود، چرا که گیاهان گوشتخوار جزء گونه‌های مهاجم محسوب می‌شوند و در این میان یک بحث مفصل علمی در این باره نیاز است که در این مقال نمی‌گنجد.

شاهرخی با توضیح اینکه این گیاه بیشتر به عنوان یک گیاه آپارتمانی وارد ایران شده است، دوام زیادی نمی‌آورد، تصریح می‌کند: این گیاه حساس است، سه گونه دارد و به علت کمبودهایی مانند نبود نیتروژن و فسفر در خاک که در محیط اطرافش نبوده به گوشتخواری روی آورده است، این گیاهان عمدتا مربوط به مناطق هارّه هستند و شرایط دمایی و رطوبتی ویژه‌ای نیاز دارد.

علی رغم پیگیری‌های خبرنگار ایمنا از مسئولان جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی و مسئولان اداره زراعت و باغبانی استان در خصوص آخرین وضعیت کشت و خرید و فروش گیاهان گوشتخوار در اصفهان موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

گزارش از: فهیمه نظری - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 386885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    2 0
    چه گزارش جالبی