برای مادر زی زی گولو و خالق خاطرات تصاویر متحرک

از آنها که صبح جمعه را با فریادهای اعظم خانم بر سر "آسی پولیکا" و نوای زی زی گولو" آغاز کردند تا آنها که قصه های کهن سرزمین خود را با آهنگ یکی بود یکی نبود یاد گرفتند و صبح جمعه را با شعر " یه برنامه ببینیم" آغاز می کردند، همگی امروز خاطراتشان رنگ تجسم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم بزرگداشت مریم سعادت و مهین جواهریان با اجرای مجید قناد امروز جمعه _یکم شهریور ماه_ در سالن سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیاه ها روی صحنه آمدند همان مبارک هایی که چهره هایشان برای کودکان و نوجوانان نسل جدید کمی غریب است، اما مادرها و پدرها و جوان های جمع با آنها خاطرات شیرینی دارند.

این جوان ها امروز در مراسم بزرگداشت کسانی نشسته اند که خاطرات دلچسب کودکیشان را رقم زدند، چنان که نقش این خاطرات از ذهن آنها پاک نشده است. اگرچه مریم سعادت و مهین جواهریان خود را همچنان در مرحله ای نمی دانستند که شایسته مراسمی تحت عنوان بزرگداشت باشد، اما از عشق و امیدشان به کودکان و کار برای کودکان سرزمینشان گفتند.

مسافری از سرزمین تخیلی عروسک ها

جانی که در تن و روح "خانوم مرغه" خونه مادربزگه و "زی زی گولو" قصه های تا به تا و ده ها عروسک دیگر دمیده شده، از دل و جان دست های او عبور کرده است.

مریم سعادت فارغ التحصیل رشته عروسک گردانی از دانشگاه هنرهای دراماتیک است. او کار خود را از صدا پیشگی و عروسک گردانی در آثاری چون شهر موش ها و خونه مادربزرگه آغاز کرد و با بازی در سریال "قصه های تا به تا" به شهرت رسید.

لیلی رشیدی در مراسم بزرگداشت این هنرمند گفت: از ته دل افتخار می کنم که در مراسم بزرگداشت مریم سعادت هستم؛ افتخار داشتم وقتی ایشان بازیگر، کارگردان و عروسک گردان بودند در کنارشان باشم. بسیاری از لحظات مهم‌ زندگیم با مریم سعادت صحبت کردم و در کنارشان بودم. در قصه های تا به تا با لطافت و ظرافت زی زی گولو را حرکت می دادند و هرگز این نکات را فراموش نمی کنم و امیدوارم سال های سال سایه ایشان بالا سر هنر باشد و کار کنند.

مریم سعادت نیز در این مراسم گفت: خود را در خور تقدیر نمی دانم، آدم نه با بالا رفتن سن بلکه با کارهایش باید خود را نشان دهد. این مراسم را صرفا تشکری از فعالیت ۴۰ ساله خودم می دانم برای آنکه این همکاران عزیز به من خسته نباشید بگویند.

با دستان او انیمیشن جان می گیرد

متل‌ها، قصه‌ها، داستان‌ها و هنر را کنار هم می چیند و با رنگ و انیمیشن به آن جان می دهد؛ نقش و نگارهایی که با دستان مهین جواهریان با هنرمندی تمام تبدیل به نگینی درخشنده می شود و بر روی جواهر هنر کودک می نیشیند.

مهین جواهریان، فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و کارگردانی انیمیشن از دانشگاه هنر است. از فعالیت های او می توان به گردآوری تاریخچه انیمیشن ایران و مقالات تخصصی در زمینه انیمیشن اشاره کرد. نخستین فیلمی که او ساخت، انیمیشن "یکی بود یکی نبود" است که مورد تحسین ۲۳ کشور خارجی هم قرار گرفت.

حامد جعفری درباره این انیماتور  بزرگ سینما ایران گفت: صحبت کردن درباره خانم جواهریان برای من بسیار سخت است. ساخت انیمیشن کاری طاقت فرسا است که زمان بسیار زیادی می برد. خانم‌ جواهریان می توانستند راه دیگری را آغاز و به کشورهایی با امکانات بیشتر بروند. 

این تهیه کننده انیمیشن ادامه داد: کارهای سالم کهنه نمی شوند و سرشار از نشاط و سرگرمی است. بارز ترین‌ نکته در زمان ورود ما جوانان به دنیای انیمیشن الگوهایی همچون مهین جواهریان بود. اگر کارهای ایشان وجود نداشت بسیاری از کارهای آینده برای کودکان ساخته نمی شد. خانم جواهریان ریل گذاری و مسیر درستی را برای گذشتگان انجام دادند.

در ادامه مهین جواهریان  اظهار کرد: ما که کارمان انیمیشن است بلد نیستیم صحبت کنیم‌. از بانیان این جشنواره تشکر می کنم، برگزاری چنین جشنواره ای توسط شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی در این شرایط کشور کار سختی است.

وی افزود: از همه که در این راه طولانی ما را همراهی کردند تشکر می کنم‌. کارهای ما برای کودکان ایرانی و در راستای شاد کردن این کودکان بوده است.

پیشکسوتان، زندگی خود را وقف هنرهای نمایشی کودک کردند

در ادامه مراسم، علیرضا تابش دبیر سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: بسیار خوشحالم که فرصتی برای جوان ترها پیش آمد تا قدر این دو نفر را بدانند و با کارهای آنها آشنا شوند. جامعه هنری ایران پر از این دسته کارگردانان و هنرمندان پیشرو است. 

وی ادامه داد: نسل نو نیاز دارد بداند که پیشینیان چه خون دل هایی خوردند تا سینمای کودک را گسترش دهند. این پیشکسوتان مولفه اصلی خدماتشان وقف زندگی خود به هنرهای نمایشی کودک بوده است.

تابش سپس درباره مهین جواهریان و مریم سعادت خاطرنشان کرد: هر دو عشق به ایران دارند و در آثار آنها این نشانه ها دیده می شود. هنرمندان بزرگی در کشور ما بودند که نام آوری آن ها در گرو هویت ایرانی است.

وی ادامه داد: از مهین جواهریان تشکر می کنم، در تمام‌ آثار این هنرمند هویت ایرانی دیده می شود. خانم جواهریان جز هنرمندان زن پیشرو است که آثار او از مرزهای ایران گذشته است.

وی افزود: مریم سعادت هم هنرمند محبوب سینما ایران هستند، ایشان مادر مهربانی برای کودکان ایرانی بودند. افتخار داریم که سی و دومین دوره جشنواره فیلم کودک به نام این دو عزیز آغشته شد.

کد خبر 386875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.