کدام بیماری‌ها با تزریق واکسن قابل پیشگیری است؟

ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند آنفلوانزا، کزاز، آبله مرغان، زونا و مننژیت را می‌توان با تزریق واکسن به حداقل رساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از بیماری‌ها با تزریق واکسن قابل پیشگیری است، اما چنانچه واکسیناسیون به موقع انجام نشود، ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیر یا حتی مرگ به همراه داشته باشد. موضوع قابل توجه اینکه قدرت دفاعی افرادی که واکسینه شده‌اند، تقویت شده و در برابر بیماری‌ها مصون می‌مانند. در ادامه به معرفی تعدادی از بیماری‌های قابل پیشگیری از طریق واکسیناسیون می‌پردازیم:

 آنفلوآنزا

پزشکان توصیه می‌کنند هر فرد برای پیشگیری از آنفلوآنزا در فصل‌های سرد سال، واکسن آنفلوآنزا را چند هفته قبل از شروع این فصل تزریق کند، زیرا بدن افراد برای فراهم‌کردن زمینه دفاعی خود به زمان نیاز دارد. این نوع واکسن دارای آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس آنفلوآنزا است که مقاومت سیستم ایمنی را در برابر ویروس آن افزایش می‌دهد. مدت زمان ایمنی بدن بعد از تزریق واکسن، تقریبا بین ۶ تا ۱۲ ماه است.

 کزاز

باکتری خاصی که در ایجاد بیماری کزاز نقش دارد، از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن می‌شود. این بیماری عفونی منجر به گرفتگی شدید عضلات می‌شود به طوری که فرد مبتلا قدرت باز کردن دهان برای جویدن یا حرف‌زدن را نیز نخواهد داشت. تزریق واکسن کزاز هر ۱۰ سال یک بار توصیه می‌شود؛ این واکسن دارای سموم غیر فعالی است که سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و منجر به تولید پادزهر در بدن می‌شود.

 آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری است که توسط ویروس "هرپس زوستر" به وجود می‌آید. بروز این بیماری در میان کودکان شایع‌تر است، اما ممکن است بزرگسالان نیز به آن مبتلا شوند که در این صورت بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است منجر به مرگ افراد شود. استفاده از واکسن آبله مرغان به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند. در واقع افرادی که این واکسن را تزریق می‌کنند شکل خفیفی از بیماری را می‌گیرند، زیرا واکسن آبله مرغان حاوی ویروس ضعیف شده بیماری است. ابتلا به آبله مرغان برای زنان باردار و بزرگسالان بسیار خطرناک است.

 زونا

همان ویروسی که در دوران کودکی باعث بروز بیماری آبله مرغان می‌شود، در بزرگسالی به بیماری زونا منجر می‌شود. تاول‌های ناشی از بیماری زونا در هر قسمت بدن ممکن است پدیدار شود، اما اغلب در اطراف چشم به وجود می‌آید و ممکن است به چشم نیز آسیب وارد کند. افراد بالای ۶۰ سال برای جلوگیری از این بیماری باید واکسن تک دوزی زونا را تزریق کنند.

 مننژیت

کسانی که در  خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند و همچنین مسافران و برخی افراد که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، در معرض ابتلا به بیماری مننژیت قرار دارند و باید واکسن آن را تزریق کنند. بیماری مننژیت ممکن است به مغز یا حس شنوایی فرد آسیب وارد کند و حتی منجر به مرگ افراد شود. مدت ایمنی بعد از تزریق واکسن، تقریبا حدود دو سال است.

کد خبر 386871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.