ارتباط  بین فشار خون و سلامت مغز چیست؟

محققان انگلیسی به تازگی ارتباط بین تغییرات فشار خون و سلامت مغز افراد را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فشار خون بالا، عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و بیماری‌های کلیوی است. جالب است بدانید که تقریبا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد خون به مغز راه پیدا می‌کند و اگر جریان خونی که مغز را سالم نگه می‌دارد، افزایش یا کاهش پیدا کند، به این عضو اصلی بدن آسیب وارد می‌شود.

گروهی از محققان کالج دانشگاه لندن به تازگی تاثیر طولانی مدت فشار خون را بر سلامت مغز، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۵۰۲ فرد را ارزیابی کردند؛ این اطلاعات شامل فشار خون افراد در سنین ۳۶، ۴۳، ۵۳، ۶۰ تا ۶۴ و ۶۹ بود. 

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد حجم مغز افرادی که در سنین بین ۳۶ و ۴۳ و همچین بین ۴۳ و ۵۳ سال افزایش فشار خون را تجربه کردند، در سنین بالاتر کاهش پیدا کرد. همچنین حجم هیپوکامپوس مغز افرادی که در سنین ۳۶ تا ۴۳ سال، فشار خون بالا داشتند، در سن ۷۰ سالگی کاهش یافت.

محققان با توجه به اسکن مغز افراد متوجه شدند کسانی که در سن ۵۳ سالگی فشار خون بالا داشتند، هفت درصد بیشتر از سایر افراد، ماده سفید مغز خود را از دست دادند. آسیب ماده سفید مغز، نشان‌دهنده این است که رگ‌های خونی در مغز دچار مشکل شده‌اند؛ این عارضه ممکن است عامل خطر زوال عقل باشد.

به گفته محققان، ارتباط مستقیمی بین افزایش فشار خون در افراد ۳۶ تا ۵۳ سال، کاهش حجم مغز و افزایش آسیب ماده سفید مغزی در سنین بالا وجود دارد. این تغییرات ممکن است با گذر زمان باعث کاهش عملکرد ذهن شود. بنابراین همه افراد باید در هر سنی، حتی قبل از میانسالی فشار خون خود را کنترل کنند.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Neurology منتشر شده است.

کد خبر 386870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.