مسیح شریف: باید دنبال سوژه سود آور رفت

یک کارگردان سینما گفت: اگر فیلمی ساخته می شود باید مخاطب و خواسته و نیازهای آن ها شناسایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسیح شریف در کارگاه بازاریابی فیلم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: فرآیند ساخت فیلم با پرورش، توسعه و پرداخت و ایده پردازی آغاز می شود. سپس وارد مرحله اخذ مجوز باید شد و پیش تولید را آغاز کرد.

وی افزود: در مرحله پیش تولید و پیش از آن باید تمام هزینه ها را برآورد کرد و ریز به ریز آن را نوشت. از زمانی که فیلم برداری آغاز تا زمانی که آخرین سکانس ضبط می شود مرحله تولید اتفاق می افتد.

این کارگردان ادامه داد: پس از اینکه فیلم ساخته شد باید بازاریابی و پخش آن را آغاز کرد و از ابتدا به این مرحله فکر و برای آن برنامه ریزی کنیم. بازاریابی یعنی خواسته ها و نیازهای مخاطبان‌ را شناسایی و با تولید محصولی آن‌ را برطرف کنیم، این محصول می تواند کالا یا خدمات باشد. 

وی سپس با اشاره به مراحل مختلف بازاریابی خاطرنشان کرد: بازاریابی اولین مرحله "تحقیقات بازار" است که درآن نیازهای جامعه در باید مشخص شود. محصول، قیمت، تبلیغات (ارتقا) و مکان (شبکه توزیع) چهار رکن معروف و کلاسیک در بازاریابی هستند.

وی با بیان اینکه دو دسته از کسب و کارها موفق نخواهند بود،  گفت: اول آن هایی که کالا یا خدمتشان را بالا یا پایین قیمت گذاری می کنند.

وی افزود: در هر کدام از این چهار رکن بازاریابی در سینما نیز عینا تکرار می شود. اگر فیلمی ساخته می شود باید مخاطب و خواسته و نیازهای آن ها شناسایی شود. به عنوان مثال فیلمی درباره کارتن خواب ها می خواهیم‌ بسازیم، زمانی که مخاطب شهرداری باشد کل روند ساخت فیلم‌ با زمانی که برای مردم می سازیم متفاوت است.

شریف با بیان اینکه با سوژه ای باید فیلم ساخت که پول آور باشد، مگر اینکه صرفا برای علاقه فیلمی ساخته شود. تاکید کرد: رهبر مجموعه فیلم تهیه کننده است و وظیفه تحقیقات و شناسایی سوژه و ایده با او است. چه در فیلم هنری و چه در تجاری، تهیه کنندگی یک کاسبی است. قبل از اینکه فیلم ساخته شود باید موضوع جذاب را انتخاب و در پیش تولید کارگردان و عوامل خوب را سر کار آورد.

این‌ متخصص درباره نقش رسانه‌ها در بازاریابی و تبلیغ فیلم گفت: با استفاده از قدرت رسانه در مراحل پیش تولید و تولید فیلم می توان تلنگری به مخاطب زد. در مرحله بعد به توزیع، پخش و نمایش می رسیم، در این مرحله باید فیلم‌ را به مخاطب نشان دهیم. این مرحله چند روش دارد؛ اول نمایش سینمایی به این‌معنی که مخاطبان پول دهند و برای تماشا به سینما بروند. روش دوم پخش غیر سینمایی نام دارد و با نمایش فیلم در محل هایی چون دانشگاه ها و یا برای نهادهای خاص به وقوع پیوندد. 

شریف نقش مردم و مخاطب را نیز بسیار مهم دانست و اظهار کرد: گاهی اوقات فیلم ها برای نخستین بار در جشنواره ها به صورت محدود نمایش داده می شود و بازخورد مخاطبان در این اکران ها بسیار اهمیت دارد. مسائل فنی مانند حوصله مخاطب، طول فیلم و حتی تدوین و پایان بندی کمک به جذب مخاطب بیشتر خواهد کرد.

کد خبر 386826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.