۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
آمازون، قلب تپنده زمین می سوزد

آژیر خطر کاهش جمعیت فوک خزری در ایران، تیمار و رهاسازی جغد انبار در اصفهان، تلف شدن توله خرس گلستان، تهیه طرح حمایت از حیوانات در سازمان حفاظت محیط زیست، بی خطر بودن ذرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی و آتش سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگل های آمازون هفده روز است که در آتش می سوزد.  برخی می گویند جنگل های آمازون قلب تپنده کره خاکی هستند که ۲۰ درصد اکسیژن زمین را تامین می کنند و نابودی درخت های این جنگل آغاز آخرالزمانی نوع بشر است. با این حال بخش عمده ای از جنگل های آمازون که در کشور برزیل قراردارند بیش تر از هفده روز است که در آتش می سوزند.

موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل، اینپه، در آخرین گزارش خود آتش سوزی های گسترده جنگل های آمازون را نتیجه خشکسالی و قطع بی رویه درختان عنوان کرده است. این موسسه می گوید آتش سوزی جنگل های آمازون نسبت به سال گذشته میلادی با افزایش ۸۳ درصدی مواجه بوده است. جنگل های آمازون یکی از آخرین امیدهای بشر در راه مبارزه با گرم شدن زمین هستند.

آمازون میزبان سه میلیون گونه مختلف گیاهی و جانوری است و تنها منطقه در کره خاکی است که تعداد بومی های آن، با وجود کشتارهای تاریخی، از یک میلیون نفر تجاوز می کند.

از ماه ژانویه تا ماه اوت سال جاری ۷۴ هزار مورد آتش سوزی در جنگل های آمازون گزارش شده است و تنها در یک هفته گذشته ۹۵۰۰ آتش سوزی در جای جای این جنگل ها در برزیل گزارش شده است.

آتش سوزی همواره بخشی از سوانح طبیعی است که همه ساله گریبان جنگل های آمازون را در فصل خشک و بی باران می گیرد. اما محققان سازمان ناسا و دانشگاه سائوپائولو می گویند حفاری های نفتی و برداشت منابع آمازون همزمان با قطع بی رویه درختان باعث شده است تا امسال شاهد بیشترین آتش سوزی ها از سال ۲۰۱۳ به این طرف باشیم.
 آتش سوزی در جنگل های آمازون در سال ۲۰۱۹ رکورد شکسته و ۸۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که ایالت رورایما، در شمال برزیل، از دود پوشیده شده است. با این حال ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست گرای برزیل، در چندین واکنش در روزهای گذشته تاکیدکرده است که جای نگرانی نیست و میزان آتش سوزی ها به نسبت فصل بی باران و خشک آمازون کاملا طبیعی است.

بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند که دولت برزیل در بحران آتش سوزی اخیر مقصر است. منتقدان می گویند بولسونارو، رئیس جمهور برزیل که یک سیاستمدار راست افراطی است،  سیاستی را برگزیده که در آن " توسعه" بر "محیط زیست" تقدم دارد و جنگل زدایی برای تبدیل شدن زمین های بیشتر به مزارع کشاورزی است.

همزمان با آتش سوزی گسترده جنگل های آمازون، ریکاردو سالیس وزیر محیط زیست این کشور به هنگام سخنرانی در یک نشست مرتبط با تغییرات جوی از سوی حاضران در جلسه، هو شد و بسیاری به سخنرانی او اعتراض کردند. آنها با تو کردن فریاد می زدند: " منطقه آمازون در حال سوختن است"

آژیر خطر کاهش جمعیت فوک خزری در ایران

مدیرکل دفتر زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش جمعیت فوک خزری در ایران خبر داد.

داود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت فوک خزری در ایران و کشورهای حوزه دریای خزر اظهار کرد: براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶، جمعیت فوک‌های خزری به ۷۰ هزار مورد رسیده است.

او افزود: با توجه به اینکه زمان تولیدمثل فوک‌ها فصل زمستان است، سرشماری این گونه نیز بیشتر در این فصل انجام می‌شود.

میرشکار با اشاره به افتتاح مرکز امداد و نجات فوک خزری در قزاقستان در روزهای اخیر، گفت: ۳ مرکز امداد و نجات فوک خزری در کشورهای حوزه دریای خزر (ایران، داغستان روسیه و قزاقستان) به کمک سازمان‌های مردم نهاد احداث شده است.

مدیرکل دفتر زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فوک خزری یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض است، تصریح کرد: ایران این گونه را در لیست گونه‌های مهاجر وحشی ثبت کرده است.

توله خرس گلستان تلف شد

این توله خرس حدودا هفت ماهه، روز سه‌شنبه توسط گردشگران در جاده زیارت استان گلستان مشاهده و توسط محیط بانان استان گلستان زنده‌گیری شد.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست علایم ظاهری اولیه از آسیب‌دیدگی در ناحیه یکی از پاها و عدم توانایی در حرکت دادن اندام‌های خلفی حکایت داشت. توله خرس به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد و تحت اقدامات تشخیصی و سی‌تی اسکن قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه مشخص شد که حیوان مورد اصابت ساچمه قرار گرفته و با توجه به اندازه ساچمه‌ها به نظر می‌رسد که دو نوع ساچمه مختلف به طرف حیوان شلیک شده است.

به گفته منتظمی، یکی از ساچمه‌ها که اندازه بسیار کوچکی داشت، وارد کانال نخاعی توله خرس شده و موجب شده بود تا توانایی حرکت اندام‌های خلفی و پاها را نداشته باشد.

وی گفت: از صبح پنج‌شنبه حال توله خرس رو به وخامت گذاشت و متاسفانه به دلیل شدت جراحات و با وجود تلاش تیم دامپزشکی، این توله خرس تلف شد.

محیط زیست بابت اتلاف هرزماهی‌ها در تالاب هامون تقصیری ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: تلف شدن هرزماهی در تالاب هامون امری طبیعی است و سازمان محیط زیست بابت اتلاف آنها تقصیری ندارد.

به گفته وحید پورمردان، زمانی‌که آب از سمت افغانستان به‌ هامون جاری می‌شود، ماهی‌هایی نیز به‌همراه خود می‌آورد و این موضوع باعث می‌شود شاهد رونق صید در منطقه در تناژ بالا باشیم.  در میان ماهیانی که وارد تالاب می‌شود نوعی ماهی به‌نام هرزماهی وجود دارد که به اندازه ماهی کیلکا است و ارزش غذایی و اقتصادی ندارد و تنها برای پودر ماهی استفاده می‌شود که در زمان فروکش کردن آب تالاب بر بستر تالاب می‌ماند.

وی تصریح کرد: بعضاً در شبکه‌های اجتماعی ذکر می‌شود که این تلف شدن هرزماهی‌ها فاجعه‌ای زیست‌محیطی است، در حالی‌که مرگ این ماهی‌ها امری طبیعی است و سازمان محیط زیست هیچ تقصیری بابت اتلاف آنها ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سازمان محیط زیست در ارتباط با جلوگیری از نحوه معدوم‌سازی هرزماهی‌ها هماهنگی‌های لازم را به‌منظور جلوگیری از آسیب به محیط زیست انجام داده است.‌

تیمار و رهاسازی گونه نادر جغد انبار در آران و بیدگل

"جغد انبار" ، گونه نادر پرندگان، توسط دوستداران محیط زیست آران و بیدگل به خاطر مصدومیت که  داشته  زنده گیری و تحویل اداره محیط زیست این شهرستان شد.

این پرنده با توجه به مصدومیت جزیی پس از درمان به محل طبیعی خود باز گردانده شد. جغد انبار با نام علمی' Tyto alba ' حدود ۲۹ تا ۴۴ سانتی متر طول و بین ۳۰۰ تا ۶۵۰ گرم وزن دارد.
 "جغد انبار"  در ایران به تعداد اندک در مناطق غربی یا جنوب غربی دیده شده است. صدای این پرنده متنوع است و هنگام ترسیدن صدایی شبیه "هیس" از خود تولید می کند.

وی سر سفید رنگ، چشمان سیاه، دم کوتاه، روتنه گل اخرایی نخودی رنگ با لکه های سیاه و سفید، لبه دندانه دار بیرونی بال ها، پای بلند با پرهای نخودی سفید رنگ و سطح شکمی سفید را از ویژگی های ظاهری این پرنده نادر است، این پرنده دو سال عمر می کند.

تهیه طرح حمایت از حیوانات در سازمان محیط زیست

معاون امور حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح حمایت از حیوانات خبر داد.

اصغر دانشیان با اشاره به توقف لایحه حمایت از حیوانات در مجلس اظهار کرد: طرح لایحه حمایت از حیوانات از چهار سال گذشته به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود که به دلیل برخی ایرادات تاکنون متوقف شده است.

 لایحه حمایت از حیوانات در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود

وی افزود: در تلاش هستیم که طرح و یا لایحه جدیدی را برای حمایت از حقوق حیوانات به معاونت طبیعی سازمان محیط زیست ارائه دهیم تا از آن طریق بتوانیم این طرح را به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

دانشیان گفت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد آزار و اذیت‌های حیوانات توسط برخی از افراد هستیم که برای حمایت از حقوق حیوانات و مجازات این افراد باید فکر اساسی کرد.

معاون حقوقی سازمان محیط زیست اظهار کرد: اگر بتوانیم ایرادات و اشکالات طرح قبلی حمایت از حیوانات را برطرف کنیم می‌توانیم از طریق دولت این طرح را دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگردانیم.

 مرگ ۷ توله‌ببر در مشهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی علل مرگ توله‌ببرهای باغ وحش وکیل‌آباد مشهد خبرداد.

 تورج همتی گفت: در نشستی که ساعتی پیش در این اداره‌کل با حضور مدیرکل و مسئولان دامپزشکی، نماینده دادستانی، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، فعال حقوق حیوانات و مسئولان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان برگزار شد، اعضای کمیته حقیقت‌یاب تعیین شدند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که این کمیته وظیفه دارد مستندات و نتایج بررسی تخصصی خود را تا هفت روز آینده رسماً به مرجع قضایی اعلام کند گفت: تمامی جوانب فنی، تخصصی و علمی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد گفت: منتظر اعلام نتایج بررسی این کمیته هستیم.

وجود ذرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی خطرناک نیست

 ازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید که وجود ذرات میکروپلاستیک در آب آشامیدنی خطرناک نیست؛ با این وجود تاکید می‌کند که تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده چندان جامع نبوده‌اند و تاثیرات بلندمدت این ذرات بر محیط زیست و سلامت انسانها کاملا روشن نیست.

برای ذرات میکروپلاستیک، تعریف علمی دقیقی وجود ندارد ولی در مجموع گفته می‌شود که این ذرات زمانی بوجود می‌آیند که مواد ساخته شدۀ پلاستیکیِ دست بشر، خرد و شکسته شده و به ذراتی با اندازه‌ای کوچکتر از حدود ۵ میلیمتر تبدیل شوند.

در گزارش روز چهارشنبۀ سازمان جهانی بهداشت آمده است که این ذرات در همه جا وجود دارند؛ حتی در آب آشامیدنی نیز یافت می‌شوند که به نظر می‌رسد منشاء وجودی آنها، عبور آب آشامیدنی از سیستم‌های تصفیه و شبکۀ توزیع آب است.

به گفتۀ بروس گوردون، مسئول بخش آب و فاضلاب و بهداشت در این سازمان، نوشیدن آب حاوی این ذرات، چه آب بطری و چه آب شهری، خطری برای سلامتی انسان به همراه ندارد. با این وجود تاکید دارد که نتایج به دست آمده، حاصل اولین تحقیقات انجام شده در سازمان جهانی بهداشت در موضوع خطرات بالقوۀ ذرات میکروپلاستیک بر سلامت انسانهاست و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

او همچنین خواستار افزایش تلاش‌ها برای کاهش میزان آلودگی‌های پلاستیکی در محیط زیست است.

اندرو مایز، شیمیدان و استاد دانشگاه بریتانیا نیز که در تحقیق سازمان جهانی بهداشت مشارکت نداشته، با نتیجۀ این تحقیق موافق است اما می‌گوید: «انتشار نتیجه این تحقیق به این معنا نیست که ذرات میکروپلاستیک دیگر مهم نیستند. باید توجه داشت که این ذرات به محیط زیست آسیب می‌رسانند و حتی در موجودات کوچکتر باعث استرس می‌شوند. بنابراین بسیاری از عوارض منفی این ذرات همچنان ناشناخته باقی مانده است.»

او می‌افزاید: «حتی اگر از همین الان روند اضافه شدن پلاستیکها به محیط زیست متوقف شود، باز هم آنچه که از قبل در سیارۀ ما بوده به‌تدریج به ذرات کوچک و کوچکتر شکسته شده و وارد بدن ما می‌شوند و در بلند مدت پیامدهای منفی بر سلامت انسان دارند.»

سازمان جهانی بهداشت خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این موضوع شده است.

کد خبر 386806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.