حادثه روی عرشه ناو آبراهام لینکن در خلیج فارس

سفر نخست وزیر هند به پاریس، حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد، جایزه آمریکا برای سرکردگان داعش، رزمایش مشترک روسیه و هفت کشور دیگر در خزر و حادثه روی عرشه ناو آبراهام لینکن در خلیج فارس، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عمران خان: خطر رویارویی با هند افزایش یافته است

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان با اشاره به افزایش خطر رویارویی نظامی میان دهلی نو و اسلام آباد، گفت: شانس مذاکره با هند به حداقل رسیده است.

رسانه های پاکستانی روز پنجشنبه این مطلب را به نقل از عمران خان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز عنوان کردند.

وی دولت هند را به آلمان نازی تشبیه و بیان کرد: رویکرد تهاجمی دهلی جان هشت میلیون نفر از ساکنان منطقه کشمیر را به خطر انداخته است.

عمران خان اظهار داشت: عرصه برای مردم کشمیر تنگ شده و ما نگران نسل کشی مسلمانان در این منطقه هستیم.

نخست وزیر پاکستان همچنین از سازمان ملل خواستار اعزام ھیات ناظران و نیروهای حافظ صلح به منطقه جامو و کشمیر شد.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در اعتراض به وضعیت بحرانی کشمیر به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

پس از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست پاکستان برای بررسی اوضاع کشمیر، اکنون دولت اسلام آباد تصمیم گرفته تا از هند به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کند.

آمریکا نقش خود در حمله به مقر حشد الشعبی را انکار کرد

وزارت جنگ آمریکا، پنتاگون بازهم مدعی شد که در انفجارهای اخیر در مراکز الحشد الشعبی عراق نقشی ندارد.

سخنگوی پنتاگون در واکنش به بیانیه معاون الحشد الشعبی عراق مبنی بر دست داشتن آمریکا در حملات اخیر به مراکز این سازمان، ارتباط واشنگتن با این رویدادها را رد کرد. 

"شون روبرتسون" در اظهاراتی که در رسانه های عراقی بازتاب یافت بدون توضیح بیشتری گفت که انفجار انبارهای مهمات الحشد الشعبی در روزهای اخیر ربطی به آمریکا ندارد. 

"ابومهدی المهندس" معاون سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) چهارشنبه شب در بیانیه ای آمریکا را مسوول حملات اخیر به پایگاه ها و انبارهای مهمات خود دانست و همچنین از وجود طرحی برای حذف فیزیکی شخصیت های مقاومت عراق خبر داد.

وی تاکید کرد که اطلاعات دقیقی در اختیار این سازمان است که نشان می دهد حملات اخیر به چند مرکز و انبار مهمات الحشد الشعبی کار آمریکایی‌ها بوده است. 

وی تاکید کرد: هواپیمایی آمریکایی اخیرا بجای آن که به تعقیب داعش بپردازند همچنین اقدام به تجسس از مراکز ما کرده اند. 

حادثه روی عرشه ناو آبراهام لینکن در خلیج فارس

مرکز ایمنی نیروی دریایی آمریکا از برخورد پنج فروند هواپیمای جنگی بر روی عرشه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن خبر داد.

به گزارش بامداد پنجشنبه تارنمای «میلیتاری» مرکز ایمنی دریایی آمریکا، در حادثه نهم آگوست (۱۸ مرداد) یک فروند هواپیمای هشدار سریع هاوک آی (E-۲D Hawkeye) هنگام فرود روی عرشه ناو آبراهام لینکن با انحراف از مسیر اصلی با ۲ فروند جنگنده اف ای ۱۸ سوپر هورنت (F/A-۱۸ Super Hornet) برخورد و قطعاتی از این هواپیماها به ۲ فروند اف ای ۱۸ دیگر  اصابت کرد.

«جاش فری» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با تأیید این موضوع گفت: در این حادثه چهار فروند دچار خسارت شدند که در این میان میزان خسارات وارده به دو فروند هواپیمای نظامی جدی است.

فری به دلایل امنیتی محل دقیق بروز حادثه در روی عرشه آبراهام لینکن را بیان نکرد، اما افزود: در برخورد جنگنده ها هیچ فردی آسیب ندیده است.

در گزارش مرکز ایمنی دریایی آمریکا، میزان خسارت این حادثه حدود دو میلیون دلار برآورد شده است.

ارتش آمریکا اوایل ماه اردیبهشت ناوهواپیمابر آبراهام لینکن و بمب افکن های بی ۵۲ را به منطقه خاورمیانه اعزام کرد.

هندی ها برای تحریم کالاهای چینی کمپین تشکیل دادند

به دنبال حمایت چین از مواضع پاکستان درباره کشمیر، کمپینی متشکل از گروه های مردمی و مدنی در هندوستان خواستار تحریم کالاهای چینی شده است.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست روز پنجشنبه گزارش کرد شماری از اعضای این گروه در اعتراضات خیابانی و با در دست داشتن پلاکاردها و نوشته هایی، خواستار تحریم کالاهای چینی در هند شده اند.

این نشریه خاطر نشان کرده است برخی از مخالفان این کمپین نیز نسبت به تاثیر این اقدامات بر اقتصاد هند هشدار داده و خواستار آن شده اند که معترضان با واقعیت با این موضوع برخورد کنند.

گزارش حاکی است که چین در مذاکراتی غیر رسمی در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل از موضع پاکستان در قبال هند درباره مساله کشمیر حمایت کرده است.

به رغم آنکه اقتصاد هند با بحران روبرو است اما این کمپین تاکید دارد ه به دلیل حمایت های پکن از اسلام آباد کالاهای چینی باید در هند تحریم شود و تعرفه های سنگینی بر واردات کالا از چین اعمال شود.

گروه های مدنی چون «آر اس اس» و «بی جی پی» و همچنین بنیاد «اس جی ام» در هند با انتشار بیانیه هایی در سراسر این کشور از مردم خواسته اند از خرید کالاهای چین خودداری ورزند.

کنفدراسیون اتحادیه های سراسری هند که ۷۰ میلیون بازرگان، شبکه تجاری و شرکت های اقتصادی را تحت پوشش قرار می دهد به این کمپین ملحق شده و از «نارندار مودی» نخست وزیر این کشور خواسته است تعرفه های سنگینی معادل ۵۰۰ درصد روی کالاهای چین اعمال کند.

بمباران نوار غزه توسط جنگنده های صهیونیستی 

رسانه های فلسطینی بامداد پنجشنبه گزارش دادند؛ جنگنده های رژیم صهیونیستی مراکزی در نوار غزه را بمباران کردند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری "فلسطین الیوم"، برخی مراکز متعلق به نیروهای دریایی مقاومت فلسطین در غرب شهر غزه در سه نوبت بمباران شده و صدای انفجارهای مهیب در مرکز نوار غزه به گوش رسیده است.

این پایگاه خبری به شمار کشته ها و زخمی های این بمباران ها، اشاره ای نکرده است.

پیش از این، رسانه های صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در سرزمین های اشغالی به دنبال شلیک یک فروند موشک از نوار غزه خبر داده بودند.

 "آویخای ادرعی" سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی با تأیید شلیک موشک از نوار غزه در توئیتر نوشت: شلیک این موشک هیچ خسارتی نداشته است.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه هفته جاری نیز در حمله به نوار غزه، سه جوان فلسطین را شهید کرد و در جریان آن چهار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

ترامپ: آمریکا تنها مبارز در برابر تروریست است

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که کشورش نقش اصلی و محوری را در راه اندازی و حمایت از گروههای تروریستی در جهان داشته است ؛ مدعی شد که واشنگتن به تنهایی با تروریسم مبارزه می کند و سایر کشورها از جمله هند ؛ ایران ؛ روسیه و ترکیه باید وارد مبارزه ببا تروریسم در افغانستان شوند.

نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: رئیس جمهوری آمریکا مدعی شده است که سایر ملت ها تلاش بسیار کمی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان کرده اند.

ترامپ با طرح این ادعا که  آمریکا گروه تروریستی داعش را به تنهایی در عراق و سوریه شکست داده است ، گفت: ممکن است زمانی برسد که کشورهایی چون هند، پاکستان، ترکیه، ایران و روسیه مجبور شوند با داعش در افغانستان مبارزه کنند. آمریکا قصد ندارد ۱۹ سال دیگر در افغانستان بماند. بنابراین کشورهای منطقه باید با تروریسم در افغانستان مبارزه کنند.

سخنان ترامپ یک روز پس از اظهارات او مبنی بر اینکه آمریکا تمامی نیروهای خود را از افغانستان خارج نخواهد کرد منتشر می شود.

ترامپ همچنین اعلام کرده است که آمریکا نخواهد گذاشت طالبان بار دیگر قدرت یابد.

ترامپ افزود: هند در افغانستان حضور دارد اما این کشور با تروریسم مبارزه نمی کند. ما با آن (تروریسم)  مبارزه می کنیم. پاکستان در همسایگی افغانستان است. آنها اقدامات بسیار کمی در مبارزه با تروریسم انجام داده اند که این امر عادلانه نیست. آمریکا هفت هزار مایل با افغانستان فاصله دارد.

رزمایش مشترک روسیه و هفت کشور دیگر

وزارت دفاع روسیه از برگزاری رزمایش با هفت کشور دیگر خبر داد که بخشی از آن در دریای خزر برگزار می شود.

اداره اطلاعات و اخبار وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: رزمایش «تسنتر-۲۰۱۹» از ۱۹ تا ۲۱ماه سپتامبر (از ۲۵ تا ۳۰  شهریور) برگزار خواهد شد و در آن  نیروهای حوزه نظامی مرکزی، حوزه نظامی شرق روسیه، ناوهای ناوگان دریای خزر و نیروهای نظامی کشورهای چین، پاکستان، قرقیزستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان شرکت دارند.

فرماندهی رزمایش «تسنتر-۲۰۱۹» را ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برعهده دارد.
در جریان این رزمایش شش روزه، نیروهای شرکت کننده شامل ۱۲۸ هزار نفر تاکتیک های مبارزه با تروریسم در مناطق آسیای مرکزی را تمرین می کنند.
در این رزمایش بیش از ۲۰ هزار تسلیحات، جنگ افزار و ۶۰۰ فروند هواپیما یا بالگرد و نزدیک به ۱۵ ناو شرکت به کار گرفته می شود.
رزمایش «تسنتر-۲۰۱۹» در دو مرحله برگزار می شود و در مرحله نخست واحدهای فرماندهان نظامی، فرماندهی نیروها در مبارزه با تروریست ها و دفع حملات هوایی را برعهده دارند و در مرحله دوم نیز به هدایت نیروهای نظامی در هنگام آتشباری و حمله به دشمن فرضی می پردازند.

این رزمایش در میدان های نظامی تروتسکی، دونگوز، آداناک، چربارکولسک، یورگینسک، آشولوک و سافاکولووا در روسیه برگزار می شود و در میدان های نظامی کشورهای شرکت کننده نیز اقدامات علیه تروریست ها و افراد مسلح غیرقانونی تمرین خواهد شد.
 در دریای خزر نیز واحدهای شرکت کننده در رزمایش علاوه بر مبارزه با تروریست ها، دفاع از مراکز دریایی و پشتیبانی از نیروها در خشکی را تمرین می کنند.

پیونگ یانگ علاقه ای به مذاکره با سئول و واشنگتن ندارد

کره شمالی یک روز پس از ورود دو فروند جنگنده اف ۳۵ رادار گریز آمریکا به کره جنوبی، هشدار داد تا زمانی که سئول و واشنگتن به رزمایش ها و تحرکات نظامی خود ادامه دهند پیونگ یانگ علاقه ای به مذاکره با این دو کشور ندارد.

بر اساس گزارشی از یونهاپ، وزارت خارجه کره شمالی روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن کره جنوبی به دلیل نقض توافق های بین کره ای برای کاهش تنش های مرزی به دلیل بکارگیری سلاح های پیشرفته آمریکا، این عمل را "تحریک آمیز" خواند.

تهدیدات مقام ارشد کره شمالی در شرایطی است که «استفان بیگان» نماینده آمریکا در امور کره شمالی روز گذشته در سئول خواستار از سرگیری مذاکرات آمریکا و کره شمالی شده بود.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه پیش از سفر بیگان به سئول از پیونگ یانگ خواست مذاکرات را از سر بگیرد او اظهار امیدواری کرد "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به پای میز مذاکره آید و نتیجه ای که برای مردم دنیا بهتر باشد کسب شود.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است اگرچه موضع پیونگ یانگ مبنی بر اینکه تمامی مسائل باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود ثابت است و تغییر نکرده با این حال گفت و گو همراه با تهدیدات نظامی برای ما هیچ گونه جذابیتی ندارد.

کره شمالی می گوید ورود و استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا به منطقه و آزمایش های موشکی آمریکا یک تهدید جدی است که آشکارا اعلامیه های مشترک و توافق نظامی بین دو کره را زیر سئوال برده است و می تواند باعث تکرار جنگ سرد جدیدی در شبه جزیره کره شود.

جایزه آمریکا برای سرکردگان داعش

آمریکا چهارشنبه شب اعلام کرد؛ در ازای ارائه اطلاعات موثق در مورد سه نفر از سرکردگان ارشد گروه تروریستی داعش، پنج میلیون دلار جایزه پرداخت می کند.

بر اساس گزارشی از تارنمای شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، وزارت امور خارجه آمریکا در راستای برنامه موسوم به "جایزه برای عدالت"، مجوز پرداخت جایزه پنج میلیون دلاری برای کسب اطلاعاتی در مورد سه سرکرده این گروهک تروریستی را صادر کرد.
براساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، این جایزه  برای "امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی"، "سامی جاسم محمد الجبوری" و "معتز نعمان عبدنایف نجم الجبوری" تعیین شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا می افزاید: عبدالرحمن المولی یکی از برجسته ترین سرکردگان این گروهک و جانشین احتمالی "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش است که شمار زیادی از عملیات بزرگ این گروه زیر نظر وی صورت گرفته است.

سامی الجبوری نیز مسؤول معاملات مالی داعش از جمله فروش نفت، گاز و آثار باستانی بوده است و معتز نجم الجبوری نیز سرکرده ای که بنا به گفته آمریکایی ها ساخت بسته های انفجاری با نظارت وی انجام شده است.

آمریکا فروردین ماه گذشته نیز، ۲۵ میلیون دلار جایزه برای افشای اطلاعاتی درباره البغدادی که منجر به دستگیری او شود در نظر گرفت.

انتخاب نخست وزیر جدید سودان

نامزد قدرتمند "ائتلاف آزادی و تغییر" به عنوان نخست‌وزیر جدید سودان در دوره انتقالی سوگند یاد کرد.

بر اساس گزارشی  از سایت روسیا الیوم، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر جدید سودان روز چهارشنبه از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی وارد خارطوم، پایتخت سودان شد. وی روز چهارشنبه پس از ادای سوگند گفت، تحقق صلح و حل بحران اقتصادی سودان اولویت وی در مرحله انتقالی است.

حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد امروز (پنجشنبه) پایگاه هوایی "ملک خالد" را با چند فروند پهپاد "قاصف کی۲ " هدف قرار داد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المسیره، یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد امروز (پنجشنبه) پایگاه هوایی "ملک خالد" واقع در "خمیس مشیط" در منطقه عسیر را با چند فروند پهپاد "قاصف کی ۲" هدف قرار داد.

یحیی سریع همچنین تصریح کرد: طی عملیات اول، سامانه‌های ارتباطات نظامی و در عملیات بعدی،  تانک‌ها و ایستگاه‌های سوخت مورد هدف قرار گرفت.

وی ادامه داد: هدف قرار دادن پایگاه هوایی "ملک خالد"  در پاسخ به جنایت‌های ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان، محاصره بی‌وقفه ملت یمن و تداوم حملات این ائتلاف است که طی ۴۸ ساعت گذشته ۴۰ حمله هوایی به یمن انجام داد و موجب زخمی و کشته شدن شمار  بسیاری از غیر نظامیان شد.   

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود که  نیروهای یمنی اتاق عملیات مشترک سعودی‌ها را در "صامطة" واقع در جیزان  با موشک بالستیک میان برد هدف قرار دادند که در نتیجه آن شماری از متجاوزان کشته و زخمی شدند.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ به منظور حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی یمن عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد. یمن به دلیل حملات متعدد این ائتلاف از شدیدترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد و بر اساس آمار سازمان ملل ۲۲ میلیون تن از شهروندان یمنی که حدود ۷۵ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، به انواع کمک‌ها و حمایت‌های انسانی نیاز دارند. جنگ یمن صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته و این کشور را به سمت قحطی و گرسنگی پیش برده است.

سفر نخست وزیر هند به پاریس

نخست‌وزیر هند امروز (پنج‌شنبه) در سفری دو روزه عازم فرانسه می‌شود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

رهبر هند همچنین در میان جامعه هندی‌ها در پاریس سخنرانی می‌کند و یادبود قربانیان هندی در سقوط دو هواپیمای ایر ایندیا در کوهستان مون بلان در ۱۹۵۰ و ۱۹۶۶ در روستای نی دگل را آغاز می‌کند.

این نشست رسمی پیش از نشست گروه هفت خواهد بود که روزهای ۲۴ تا ۲۶ اوت (دوم تا چهارم شهریور) در شهر بیاریتز فرانسه برگزار خواهد شد.

کد خبر 386763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.