دعوت پاکستانی ها از فیلمسازان ایرانی

پنل همکاری مشترک در پاکستان موجب آشنایی بهتر سرمایه گذاران و تهیه کنندگان با فضای کار سینمایی در این کشور شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سومین پنل مشترک بخش بین الملل جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان قبل از ظهر امروز_ پنجشنبه ۳۱ مرداد ماه_ با عنوان "تولید مشترک در پاکستان" با حضور "ناریتا فرهان"، نماینده کشور پاکستان و جمعی از فیلم‌سازان و کارگردانان برگزار شد.

فرهان در خصوص تاریخچه سینما پاکستان اظهار کرد: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی سینمای پاکستان بسیار قوی بود و از منظر اقتصادی نیز بسیار خوب عمل می‌کرد، اما در دهه ۹۰ سینمای پاکستان رو به زوال رفت، اما از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد دوباره قدرت گرفت.

او سینمای تجاری را یک سینمای کامل دانست و افزود: سینمای تجاری بسیار مفید است و همه بخش‌های سینمایی را در خود جا داده است و علاقه داریم در این خصوص با سایر کشورها همکاری کنیم.

نماینده کشور پاکستان با اشاره به کمک های دولتی به فیلم سازهای این کشور، اضافه کرد: حکومت پاکستان برای تولید مشترک به تمام فیلم سازان سراسر دنیا که به پاکستان بیایند تسهیلات می‌دهد و دولت از هنرمندانی که دوست دارند با پاکستان همکاری کنند حمایت‌های خوبی می‌کند.

فرهان با بیان اینکه از سال ۲۰۰۰ میلادی امنیت این کشور نیز کاملا تایید شده است، تصریح کرد: پاکستان لوکشین‌های زیادی برای فیلم‌برداری دارد و یک کتابخانه آنلاین که از طریق آن می‌توان لوکیشن ها را مشاهده و انتخاب کرد.

او با بیان اینکه در تولید مشترک سیاست‌های خاصی وجود دارد، گفت: ۷۰ درصد پروژه‌ای که ساخته می‌شود برای پاکستان است که این مقدار شامل تمام موارد اعم از لوکیشن، پول،  عوامل و... می‌شود، اما باید یادآور شد وقتی تهیه کننده یا سرمایه گذار وارد کشور پاکستان می‌شود مانند سایر شهروندان مالیات به او تعلق می گیرد.

سیاست حکومت پاکستان تسهیل ساخت فیلم است

نماینده دولت پاکستان از لزوم تایید حکومت پاکستان برای تولید فیلم در این کشور خبر داد و افزود: اگر هدف تولید مشترک باشد باید همه کارها و قراردادها با هماهنگی دولت انجام شود و بعد از آن با هنرمندان همکاری می‌کنید؛ اما یک قرارداد بین دولت‌های دو کشور منعقد و ضمانت نامه ای برای پایان کار گرفته می‌شود.

او در خصوص لزوم تایید حکومت ادامه داد: پاکستان و کشور دوم ۴۵ روز برای مشاهده و تایید کار وقت دارند تا نظر خود را اعمال کنند و بعد از این مدت اگر نظر دو طرف مساعد بود باید پروژه تضمین شود بعد از آن نیز فیلم باید مورد تایید نهادهای مربوطه قرار بگیرد تا جنبه رسمی پیدا کند و به مرحله ساخت برسد.

فرهان با اشاره به حمایت‌های دولت پاکستان از فیلسمازان تمام کشورها تصریح کرد: پاکستان نه تنها با ایران بلکه تمایل همکاری با تمام فیلمسازان دنیا را دارد و در همین راستا حکومت، فرایند پیدا کردن همکار شما اعم از کارگردان، بازیگر و... را در پاکستان تسهیل می‌کند.

او افزود: شاید تعداد فیلم‌ها در پاکستان کم شده است، اما فیلم‌های موجود بسیار قوی و از کیفیت بالایی برخوردار است و اگر کشوری بر این اعتقاد است که بهتر از ما عمل می‌کند دعوت خواهیم کرد به پاکستان بیاید و به پیشرفت خود و ما کمک کند.

نماینده پاکستان در خصوص مجوزهای فیلمسازی در این کشور اظهار کرد: سیاست حکومت پاکستان تسهیل ساخت فیلم است و مجوزهای زیادی نمی‌خواهد؛ همچنین فیلم کودک و نوجوان در پاکستان در حال توسعه است و این دو کنار هم می‌تواند منجر به اتفاقات خوبی شود.

او ادامه داد: حکومت پاکستان در محتوای فیلم امر و نهی ندارد و خط قرمز آن فقط مسائل اخلاقی است؛ در سالیان گذشته هنرمندان زیادی به پاکستان آمده اند و این نشان از خوب بودن این کشور در فیلمسازی دارد.

 فرهان در خصوص پایتخت فیلمسازی در پاکستان اظهار کرد: ۵۰ درصد فیلم‌های سینمایی پاکستان در لاهور ساخته می شود و به همین دلیل این شهر به پایتخت فیلمسازی مشهور شده، اما به تازگی بندر کراچی نیز در امور سینمایی قوی عمل کرده است.

پاکستان به دوران اوج بر می‌گردد

همچنین "خالد طاریق"، فیلمساز پاکستانی با اشاره به همکاری‌های گسترده این کشور با کشورهای مختلف اظهار کرد: تولیدات مشترک زیادی با شرق دور داشتیم اما علاقه‌مندیم با کشورهای دیگر نیز همکاری‌های موثری داشته باشیم؛ در دهه‌های ۸۰- ۷۰ میلادی در پاکستان در طول یک سال ۲۰۰ فیلم ساخته می‌شد، اما در حال حاضر این تعداد به ۱۵ فیلم رسیده است.

او ادامه داد: می‌خواهیم دوباره قوی شویم برای همین از فیلمسازی ایرانی‌ها در پاکستان حمایت می‌کنیم؛ در پنج سال اخیر یک تولد دوباره در سینمای پاکستان رخ داد و این سینما در حال رشد است و کشورهای مختلفی نیز با ما همکاری کرده اند و در کشورهایی مثل دانمارک و نروژ فیلم‌های مشترک ما اکران می‌شود.

طاریق افزود: سعی می‌کنیم به قدیم خود برگردیم و حتی قدرتمندتر از گذشته نیز شویم؛ پاکستان، تمام دنیا در یک کشور است و همه نوع لوکشین را دارد و این قدرت این کشور است.

کد خبر 386752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.