راه توسعه بدون توجه به نقش زنان پیموده نخواهد شد

رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اتخاذ تدابیر علمی و برنامه ریزی های لازم و تسهیل شرایط ورود برای حضور و بقای زنان در جامعه و پست‌های مدیریتی بسیار با اهمیت است و باید همگان به این باور برسند که راه توسعه بدون توجه به نقش زنان پیموده نخواهد شد.

امیراحمد زندآور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه واقعیت‌ها نشان داده که همواره نقش زنان در توسعه جوامع به خصوص کشورهای در حال توسعه از جمله ایران تا حد زیادی نادیده گرفته شده و جامعه انسانی به این علت لطماتی جبران ناپذیر را متحمل شده است.

وی افزود: اعتقاد نداشتن مدیران و کارکنان مرد و حتی زنان شاغل به توانایی های مدیریتی بانوان باعث ایجاد شرایط موجود شده است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این باورهای عمومی در حالی در سطح جامعه وجود دارد که شاهد افزایش چشمگیر زنان تحصیل کرده دانشگاهی در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موانع در راه پیشرفت زنان، کلیشه‌های جنسی است، گفت: کلیشه نوعی تفکر است که همه زنان را یکسان فرض کرده و بین آنها تفاوتی قائل نمی‌شود؛ به عنوان مثال اینکه وظیفه اصلی زنان کار در خانه است و تنها برای به دست آوردن درآمد اضافی و کمک به معیشت خانواده کار می‌کنند یا اینکه به دلیل احساسی بودن برای مناسب مدیریتی مناسب نیستند از جمله مهمترین این کلیشه ها است.

زندآور اظهار کرد: زنان همیشه مجبور بوده‌اند توانایی خود را ثابت کنند و برای این کار در تلاش هستند تا بر انواع تفکرات منفی موجود در محیط کار غلبه کنند، زیرا کمتر به آنها اعتماد شده و در نتیجه مجبور به اثبات توانایی و لیاقت خود هستند.

وی با بیان اینکه انعطاف‌پذیری در کار یکی از عواملی است که زنان به آن نیاز دارند تا بتوانند میان مسئولیت‌های کاری و خانوادگی خود تناسب ایجاد کنند، تصریح کرد: زنانی که مسئولیت مراقبت از کودکان را برعهده دارند، اغلب انعطاف پذیری لازم برای کار در بعدازظهر و خارج از ساعت‌های اداری را ندارند؛ بنابراین از بسیاری موقعیت های شغلی  محروم می‌شوند و حتی اگر این امکان را هم داشته باشند، تصور نمی شود اضافه کاری مطلوبی داشته باشند و در این صورت از انتصاب به مقامات بالاتر و ارتقا کنار گذاشته می شوند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با ایجاد فرصت‌های لازم جهت تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های  اختصاصی بانوان برای آگاهی بیشتر آنها از کم و کیف توانایی‌های بالفعل و بالقوه خود، برگزاری دوره‌هایی برای آشنایی زنان با حقوقشان، فراهم کردن زمینه‌های خودباوری و آگاهی از قابلیت‌ها و توانایی‌های فردی و اجتماعی آنها، تلاش برای ترغیب آنان در بکارگیریِ درست قدرت اقتصادی خود به عنوان کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی و استفاده درست از حق رأی آنها در تصمیم گیری‌های مهم می توانند نقشی مؤثرتر در مدیریت شهر یا کشور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در شهرداری اصفهان تشویق و ترغیب مدیرانی که از زنان در سطوح بالای سازمانی استفاده می‌کنند و امکان به اثبات رساندن لیاقت آنان را با دادن فرصت های مناسب به آنها فراهم می‌کنند، بسیار قابل اهمیت است و باعث ایجاد دیدگاهی مثبت در بین مدیران ارشد شهری می شود، گفت: در حال حاضر زنان در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی حضور دارند و هر جا که زنان حضور ندارند، عدم حضورشان به خاطر ناتوانی یا بی علاقگی آنها نیست، بلکه برای آن است که به آنها میدان داده نشده است.

زندآور تاکید کرد: زنان در هر جا که حضور دارند، نقش‌هایی ایفا کرده‌اند که با برداشت جامعه از آنها بسیار متفاوت است؛ با وجود حضور مثبت و روز افزون بانوان در جامعه، متاسفانه جایگاهشان در اجتماع هنوز در امتداد همان وظایفی است که جامعه سنتی به زن تفویض کرده است.

وی ادامه داد: اتخاذ تدابیر علمی و برنامه‌ریزی‌های لازم و تسهیل شرایط ورود برای حضور و بقای زنان در جامعه و پست‌های مدیریتی بسیار با اهمیت است و باید همگان به این باور برسند که راه توسعه بدون توجه به نقش زنان پیموده نخواهد شد.

کد خبر 386743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.