ذرت آلوده وارد شده اما نه توسط دولتی‌ها!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها نشر خبر واردات ذرت‌های آلوده، تمدید رهاسازی زاینده‌رود، راه‌اندازی نخستین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی کشور، تحویل خودروهای سایپا و کلنگ‌زنی بزرگترین طرح تاسیسات فاضلاب روستایی کشور در فلاورجان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه واردات ذرت‌های آلوده ربطی به این شرکت و وزارت جهاد کشاورزی ندارد، اعلام کرد که "بخش خصوصی این واردات را انجام داده است."

نکته قابل توجه در این جمله این است که اصل موضوع وارد شدن ذرت آلوده به کشور و مصرف آن توسط مردم به حاشیه رفته و این مهم است که چه کسی آن را وارد کرده است و مهم‌تر آنکه بخش خصوصی می‌تواند بدون نظارت و کنترل بخش دولت به واردات آن هم واردات محصولات آلوده بپردازد.

جالب اینکه کل این موضوع به سه سال پیش برمی‌گردد و نمایندگان مجلس در واپسین ماه‌های مانده به انتخابات، میل کرده اند که به موضوعات کهنه اما جنجالی بپردازند.

در ادامه این خبر آمده است: حمید ورناصری در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ۱۳ شرکت دولتی با ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی قریب به ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین را وارد کشور کرده‌اند، اظهار کرد: "این واردات مربوط به سه سال پیش و حدود ۱۴۰ هزار تن است که توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه واردات مذکور ربطی به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام ندارد، افزود: "در واقع واردات این ذرت ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول جزئیات دقیق‌تر در زمینه ذرت‌های مذکور و حد مجاز آفلاتوکسین باید از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی کشور بیان شود."

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** "بزرگترین طرح تاسیسات فاضلاب روستایی کشور در فلاورجان کلید خورد"؛ عملیات اجرایی بزرگترین پروژه تاسیسات فاضلاب روستایی روز چهارشنبه در شهرستان فلاورجان با سرمایه گذاری ذوب آهن اصفهان آغاز شد.

مسعود خشایی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی آب و فاضلاب کشور در آیین کلنگ زنی این پروژه با اشاره به اینکه استان اصفهان همواره در زمینه راه اندازی تاسیسات فاضلاب در کشور پیشتاز بوده است، اظهار کرد: در صنعت آب و فاضلاب کشور، احداث تاسیسات فاضلاب جدیدتر است زیرا در ۲۰ سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است.

** "دستورالعمل صدور جواز استخراج رمز ارزها به‌زودی نهایی می‌شود"؛ معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه در اقتصاد آینده دنیا، رمز ارزها نقش مهمی را خواهند داشت، گفت: باید با زیر زمینی شدن فعالیت ها جلو گیری کرد و در این راستا دستورالعمل صدور جواز استخراج رمز ارزها پس از مشورت با صاحب نظران و فعالان این بخش، نهایی می شود.

** "ایران خطوط برق افغانستان را توسعه می‌دهد"؛ مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ایران آمادگی دارد در اسرع وقت در زمینه توسعه خطوط برق افغانستان اقدام کند.

محمدحسن متولی‌زاده، در دیدار با "محمد گل خل‌می" وزیر انرژی و آب افغانستان به برنامه‌های تدارک دیده در سفر پیشین مقام‌های افغانستان به کشورمان اشاره و اظهار کرد: برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده که می‌توان با انعقاد تفاهم‌نامه آنها را در اسرع وقت عملیاتی کرد.

وی به اختلاف افق و ساعت در ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: می‌توان از این اختلاف برای برطرف کردن مشکلات برقی دو کشور به خوبی استفاده کرد. توسعه هرچه زودتر شبکه برق افغانستان منافع زیادی برای مردم به همراه دارد.

** مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک‌هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری در بخش خصوصی به روش بیع متقابل در حال انجام است، گفت: با شرکت فولاد مبارکه در زمینه تاسیسات فاضلاب شهرستان لنجان و مبارکه یک پروژه و با شرکت ذوب آهن نیز قراردادی به ارزش ۳۰۱ میلیارد تومان بسته شد که الحاقیه این قرارداد ۹۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تاسیسات فاضلاب شهرستان فلاورجان است.

امینی با بیان اینکه عقد قرارداد غیرمتقابل با شرکت فولاد مبارکه و امروز با شرکت ذوب آهن سبب شد که بار پروژه های فاضلاب این شهرستان‌ها از دوش دولت برداشته شود، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب از سال۱۳۷۳ تا ۱۳۹۲ از محل اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای که دولت می داد ۷۰ کیلومتر در طول ۱۹ سال اجرا کرده بود ولی در پی عقد قرارداد با شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۳ تاسیسات فاضلاب شهرهای مبارکه را طی چهار سال در مساحت ۳۳۴ کیلومتر لوله گذاری کردیم و سرعت اجرای پروژه ۱۸ برابر شد درحالی که از منابع دولت نیز استفاده نکردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: به این ترتیب اتفاق بزرگی که درحال شکل‌گیری است اینکه شرکت فولاد مبارکه قرار نیست از رودخانه زاینده رود برداشتی داشته باشد، این شرکت آب خود را از پساب فاضلاب تامین کرده و آب مصرفی به بخش کشاورزی، شرب و صنعت منتقل می شود.

** مدیر امور استان‌ها و بازاریابی بانک مسکن، گفت: توان و قدرت اعتباری بانک مسکن از محل درآمد حاصل از فروش اموال مازاد همچون شعب ناکارآمد، تقویت می‌شود.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: زاینده رود با هدف تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و توزیع آب برای کشت تابستانه کشاورزان تا نیمه دوم شهریورماه در اصفهان جاری خواهد بود.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اینکه ورودی به سد زاینده رود ۳۶ مترمکعب و خروجی آن ۸۳ مترمکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: ذخیره سد زاینده رود ۷۰۶ میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته در چنین روزی ذخیره سد ۲۲۹ میلیون مترمکعب بود، متوسط بلند مدت نیز ۸۶۰ میلیون مترمکعب است.  براساس برنامه ریزی ها برای توزیع آب کشاورزی در تابستان سه دوره ۱۸ روزه برای کشاورزان غرب و سه دوره ۲۰ روزه برای شرق رهاسازی شده است و مابه تفاوت آن نیز با هدف تامین حقابه زیست محیطی در رودخانه جاری است که این فرآیند تا نیمه دوم شهریورماه ادامه خواهد داشت و پس از این مدت با کاهش نیاز آبی کشت تابستانه، خروجی سد نیز کاهش می یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در خصوص تصمیم گیری برای تامین حقابه کشت پاییزه کشاورزان نیز گفت: برای سال آبی آتی که از اول مهرماه آغاز می شود در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در تهران تصمیم گیری و زمان آن اعلام خواهد شد.

** "نخستین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی کشور راه‌اندازی شد"؛ با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات و مذاکرات مستمر میان راه‌آهن با شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در راستای افزایش حمل مواد معدنی از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان نخستین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ریلی کشور راه اندازی شد.

** "قانون بانکداری اسلامی باید متحول و به‌روز شود"؛ عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان به ایمنا گفت: برای اجرا شدن هر چه بهتر بانکداری اسلامی در ایران ابتدا باید قانون بانکداری اسلامی متحول و به روز شود و برای این اقدام لازم است اراده سیاسی و اقتصادی لازم در سطوح قانون گذاری و تصمیم‌گیری یعنی در مجلس و دولت پیدا شود.

** کارشناس مسئول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: از دو منطقه پادنا و کُمه ۴۵۰ تن، از منطقه پادنای بزرگ ۲۵۰ تُن، از بخش مرکزی شهرستان بالغ بر ۸۰۰ تن و از بخش وردشت نیز ۲۰۰ تن سیب گلاب برداشت شد که در مجموع به یک‌هزار و ۷۰۰ تن می‌رسد.

کیارش سامی با اشاره به تولید و برداشت سیب گلاب در شهرستان سمیرم اظهار کرد: تولید و برداشت سیب گلاب بهاره در مقایسه با سال گذشته ۹۰۰ تن بیشتر شده است.

** شرکت خودروسازی سایپا در پیامی اینستاگرامی اعلام کرد: تا پایان مردادماه ۵۳ هزار خودرو تولیدی این شرکت تحویل خریداران شده است.

همچنین مشاور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: قیمت کارخانه و بازار خودرو یکسان می شود.

** دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از پذیرش بانک مرکزی در رفع محدودیت‌های بانکی اعمال شده علیه واحدهای تولیدی مشمول ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید خبرداد.

میثم زالی در گردهمایی معاونان امور صنایع سازمان های صنعت و معدن و تجارت استان‌ها، اظهار کرد: در هشتاد و چهارمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور نمایندگان تام الاختیار بانک مرکزی برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر صورت گرفته و با توجه به مصوبات شورای گفتگو، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به منظور پیشگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال و تبعات اجتماعی و کارگری ناشی از آن در بالغ بر هفتصد واحد صنعتی مشمول ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید و مقررشد، کلیه اقدامات حقوقی و اجرایی علیه این واحدها تا اصلاح مجدد آیین نامه اجرایی این ماده قانونی مسکوت بماند.

** "تولید بیش از ۱۶۰۰ جعبه تخم نوغان در شهرستان نطنز"؛ رییس مرکز توسعه نوغان شعبه نطنز گفت: یکهزار و ۶۵۲ جعبه تخم نوغان امسال در شهرستان نطنز تولید و بین متقاضیان در استان اصفهان و استان های همجوار توزیع شده است.

بهرام گلرنگ در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: این تعداد جعبه تخم نوغان ۹۰۲ جعبه در شهرستان نطنز بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم و مابقی برای ۱۰ استان همجوار توزیع شده است. از این میزان تخم نوغان توزیع شده حدود ۲۰۰۰ کیلو گرم پیله تَر تحویل شعبه نطنز و مابقی در بازار آزاد برای تامین نخ مورد نیاز مراکز نخ ریسی عرضه شده است.

** همزمان با عید سعید غدیر خم سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیازمندی‌های ایران «توانیران» به طور آزمایشی راه اندازی شد.

مشاور معاون امور صنایع و مسئول پیگیری اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور در این ارتباط اظهار کرد: براساس ماده ۴ قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» مصوب ۱۵ تردیبهشت ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به راه اندازی سامانه ای به منظور ثبت توانمندی‌های تولیدی و خدماتی کشور و نیازمندی‌های دستگاه ها و سازمان های مشمول قانون یاد شده گردیده است.

** "قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین گران نمی‌شود"؛  رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری با بیان اینکه قرار نیست بلیت اتوبوس در ایام محرم و اربعین به مقصد پایانه‌های مرزی عراق تغییر کند، گفت: تمام ناوگان اتوبوسی و مینی‌بوسی کشور برای ارایه خدمات به زائران حسینی بسیج شده‌اند.

احمدرضا عامری با اشاره به تمهیدات پیش بینی شده برای جابه‌جایی زائران در دهه اول محرم و ایام اربعین اظهار کرد: جابه‌جایی زائران حسینی توسط ناوگان جاده‌ای در طول سال انجام می‌شود و تنها مربوط به یک ایام خاصی نیست اما در ایام اربعین تقاضا برای سفر جاده‌ای به کشور عراق به چند برابر می‌رسد.

** مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه ۵۴۹ واحد پرورش وتکثیر ماهیان زینتی در این شهرستان فعال است، به ایمنا گفت: سال گذشته در یکهزار و ۷۰۰ باب استخر ۳۷ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی تولید شد.

مجید کافی زاده اظهار کرد: حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه تکثیر و تولید ماهیان زینتی فعال هستند که این واحدها پس از راه اندازی شهرک ماهیان زینتی کاشان به قطب تولید و صادرات ماهیان زینتی تبدیل خواهد شد.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه نجات اقتصادی توجه به فناوری های نوین و استارت آپ‌ها است، گفت: به‌رغم شرایط سختی که دشمن برای ما به وجود آورد، اما خوشبختانه افزایش درخواست سرمایه گذاری برای ورود به تولید داشته ایم که این امر نشانگر شکست نقشه‌های دشمن است.

** مدیرکل حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۰۵ دشت کشور ممنوعه است، گفت: این موضوع بسیار هشدار دهنده است چراکه بیش از ۹۵ درصد پتانسیل آب زیرزمینی کشور در این دشت‌ها قرار دارد.

محمد علی مصطفوی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۱ میلیارد مترمکعب برای برداشت از چاه‌های مجاز کشاورزی در ۶۰۹ محدوده مطالعاتی پروانه بهره‌برداری صادر شده است که طبق برنامه ششم توسعه این میزان باید به ۲۷ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کسری تجمعی آبخوان‌های زیرزمینی به ۱۴۰ میلیارد مترمکعب رسیده است، گفت: به منظور تعادل بخشی آبخوان‌ها باید ۱۴ میلیارد متر مکعب از برداشت چاه‌های مجاز کشاورزی کاسته و به رقم ۲۷ میلیارد مترمکعب برسد؛ بنابراین اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌های مجاز کشاورزی باید با جدیت در دستور کار کمیسیون‌ها قرار بگیرد.

** طبق آخرین گزارش EIA ایران با تولید ۲۵۰ میلیارد کیلووات ساعت نیروی برق حرارتی در سال ۲۰۱۶ در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد.

** سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه پایین بودن نرخ برق انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی ایجاد نمی‌کند، گفت: صرفه‌جویی سه هزار و ۳۰۰ مگاواتی پیک تابستان امسال با همکاری مشترکان برق سراسر کشور میسر شده است.

** وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت مرغ نباید ۱۴ هزار تومان باشد، گفت: مرغ در بازار باید ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شود.

** رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن گفت: پرداخت تسهیلات جدید با بازپرداخت تسهیلات قبلی، وابستگی مستقیم و تنگاتنگ دارد.

مالک آزادیان درباره اینکه پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان تا چه اندازه به بازگشت به موقع اقساط تسهیلات‌گیرندگان قبلی وابسته است، اظهار کرد: در واقع توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها تحت تاثیر دو مولفه «جذب منابع» و «وصول اقساط» قرار دارد و کاهش یکی از این مولفه‌ها باید با افزایش مولفه دوم جبران شود. بنابراین به طور قطع می توان گفت پرداخت تسهیلات جدید با بازپرداخت تسهیلات قبلی، وابستگی مستقیم و تنگاتنگ دارد.

** ارزش بیت کوین؛ شاخص ترینِ ارز های دیجیتال، در هفته اخیر بیش از ۱۵ درصد کاهش را تجربه کرده است؛ بلومبرگ، ارزهای مجازی در هفته‌ای که گذشت عملکردی بسیار بد را به ثبت رساندند به گونه ای که شاخص ارزهای مجازی بلومبرگ ۱۲ درصد ریزش کرد که یکی از بدترین عملکردهای امسال آن‌ها بود. هم‌چنین ارزش بیت کوین در یک هفته ۱۵ درصد ریزش کرد که از نوامبر سال گذشته تاکنون مشاهده نشده بود.

مت مالی، استراتژیست بازار در موسسه "میلر پلاس" گفت: روند صعودی ماه گذشته ارزهای دیجیتالی پس از آن شدت گرفت که برخی از معامله گران تصور کردند این ارزها به زودی جز دارایی‌های امن خواهند بود با این حال اظهارات مقامات مالی و بانکی مختلف در سراسر جهان نشان داد که هنوز برای رسیدن به این نقطه راه زیادی در پیش است و انگیزه معامله‌گران در نتیجه این اظهارات تا حد زیادی از بین رفت.

** سومین نمایشگاه لیزینگ و فروش اقساطی کالا، مجموعه متنوعی از کالاهای مورد نیاز خانواده‌های اصفهانی را به صورت اقساطی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

این نمایشگاه از روز پنجشنبه ۳۱ مردادماه آغاز به کار کرد و تا چهارم شهریورماه به مدت پنج روز در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان ادامه دارد.

این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۹۲۰۰ متر مربع، کالاها و خدمات ۱۰۰ شرکت از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران، البرز و فارس را در قالب ۳۳۳ غرفه در معرض بازدید و فروش قرار می‌دهد.

** "اختصاص بیش از ۱۱ میلیارد ریال کمک بلاعوض به قنوات نطنز"؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نطنز گفت: بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی جهت مرمت و بازسازی قنوات شهرستان تخصیص یافته و هزینه شد.

عبدالرضا مهدی بادی در گفت و گو با ایمنا، اظهار کرد: در طول دو سال اخیر- تا پایان تیر ماه ۱۳۹۸- از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی برای مرمت و بازسازی قنوات شهرستان تخصیص یافته و هزینه شده است.

** قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن، تجارت از فعال شدن ۱۵ رایزن صادراتی با همکاری سازمان توسعه و تجارت تا پایان سال در کشورهای هدف خبرداد و گفت: صدور ویزا برای تجار وصادر کنندگان در قالب ویزای صادراتی تسهیل خواهد شد.

حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه ۱۵ رایزن صادرتی در کشورهای هدف فعال می‌شود، اظهار کرد: با همکاری سازمان توسعه تجارت قرار است کارکرد رایزن‌ها تغییر کند و تا پایان سال در ۱۵ کشور هدف، رایزن های صادراتی مستقر شوند که موظف هستند آخرین وضعیت نفوذ در بازار کشورها، چگونگی افزایش کالاو نیازمندی های کالایی آنها را اعلام و همچنین فعالیت شرکت های رقیب را گزارش کنند.

کد خبر 386735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.