۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
شهرهای دانمارک چگونه هوشمند شد؟

در شهرهای امروزی، هوشمندی شاید اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اصل رفاه و بقا به حساب ‌آید؛ چرا که شیوه‌های قدیمی مدیریت شهری دیگر پاسخگوی نیازهای جمعیت رو به افزایش شهرها نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی‌ها حاکی است که حدود ۷۵ درصد از کل جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، در شهرها ساکن خواهند شد. با این وجود نیاز به امکانات لازم برای سازماندهی امور این جمعیت و پاسخگویی به احتیاجات آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

از آنجایی که در حال حاضر شیوه‌های قدیمی مدیریت نیز گاها در برابر این رشد ناتوان مانده است، بسیاری شهرها از هم‌اکنون اقدام به هوشمندسازی خود کرده‌اند که از جمله اصول اساسی برای بقای شهرها به حساب می‌آید زیرا رویکردهای هوشمندانه برای توسعه شهری منجر به ایجاد جوامع پویا، پایدار و مرفه می‌شود.

در این میان دانمارک با به‌کارگیری راهکارهای ساده ولی هوشمندانه، اقدام به ارتقای وضعیت شهرهای خود کرده است که در ادامه به بررسی‌ بعضی از این اقدامات می‌پردازیم.

ساختار هوشمند شبکه‌ای

۹ شرکت مستقل مدیریت برق، گرمایش و آب در دانمارک اقدام به ایجاد یک ساختار اطلاعاتی مشترک کرده‌اند که امکان استفاده از داده‌های بزرگ برای بهینه‌سازی عملیات نگهداری زیرساخت‌ها را در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌دهد.

این ساختار که برای انواع مصارف خانگی و غیرخانگی به یک شکل ارائه می‌شود آگاهی مصرف‌کنندگان را از الگوی مصرف ارتقا می‌دهد و با ایجاد بینش لازم به منظور بهبود وضعیت مصرف، باعث می‌شود که شبکه‌های برق، گرمایش و آب کمترین اتلاف ممکن را داشته باشند.

بهینه‌سازی سیستم پسماند با نصب سنسور

به منظور ارتقای دانش لازم برای بهینه‌سازی سیستم‌های جمع‌آوری و استفاده کاربردی از پسماندها، شهرداری Albertslund در دانمارک با نصب سنسورهای مختلف برای مقایسه عملکرد داده‌ها و استفاده از سیستم‌های کارپردازی، شیوه جدیدی از مدیریت پسماند را در مناطق مسکونی به مرحله اجرا درآورده است و بدین ترتیب اطلاعات لازم برای بهبود وضعیت جمع‌آوری زباله‌ها و مدیریت مسیر حمل آن‌ها را ارتقا داده است. این سنسورها در بنیادهای مسکن، مؤسسات، اماکن عمومی، مناطق صنعتی و اداری نصب شده است و بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد.

مدیریت داده‌های ترافیکی و بهبود کیفیت هوا

آلودگی‌های ناشی از ترافیک در مناطق شهری منجر به بروز مشکلات بهداشتی فراوانی می‌شود که رسیدگی به آن‌ها نیازمند هزینه‌های بسیار سنگینی است. به منظور حل این مشکل، کپنهاگ با استفاده از سیگنال‌های راهنمایی و رانندگی زمان سفر شهروندان را کاهش داده است.

این سیگنال‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده که با ایجاد ارتباط بین تنظیم ترافیک و آلودگی هوا، باعث کمترین میزان آلودگی می‌شود و بدین ترتیب از داده‌های ترافیکی به منظور تولید دانش و اطلاعات برای بهبود کیفیت هوا استفاده می‌کند.

ایجاد سیستم‌های توزیع آب هوشمند

از جمله اقدامات دانمارک در این زمینه عبارت است از بهینه‌سازی سیستم شبکه‌های توزیع آب که با استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته در حال هوشمند شدن است. در این سیستم سنسورهای صدا نشت آب را کنترل و با مدل‌سازی هیدرولیک در زمان واقعی عملیات مدیریت نشت و نظارت آن‌لاین را ساده می‌کند.

کنتورهای هوشمند نیز میزان مصرف آب را اندازه‌گیری می‌کند و سوپاپ‌ها و پمپ‌های هوشمند با مدیریت فعال فشار آب، خطر ترکیدن لوله را کاهش می‌دهد. این اطلاعات در سیستم‌های اطلاعات مدیریت پردازش می‌شود و بدین ترتیب اطلاعات لازم برای پیدا کردن آسیب‌پذیرترین بخش‌های لوله‌ها در دسترس قرار می‌گیرد تا بتوان اقدام به بازسازی آن کرد. هدف دانمارک ایجاد سیستم‌های توزیع آب هوشمند، پایدار و کارآمد برای خود و سایر نقاط جهان است.

صرفه‌جویی کامل در مصرف انرژی

۴۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا از ساختمان‌ها ناشی می‌شود و دانمارک با مدیریت صحیح انرژی در بخش‌های آب و برق اقدام به کاهش این میزان کرده است. با این حال این کشور قصد دارد با استفاده از بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها به این روند ادامه دهد. برای مثال شهرداری "میدلفارت" با همکاری شرکت "اشنایدر الکتریک" اقدام به استفاده از نرم افزار تحلیلی Building Analytics در ۸۰ مورد از املاک و مستغلات خود کرده است که حجم وسیعی از داده‌های ساختمانی را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارش‌های عملیاتی لازم در زمینه انرژی، آب و هوای داخلی ساختمان و تعمیر و نگهداری از بنا در زمان واقعی را فراهم می‌آورد و پیشنهادات لازم در مورد چگونگی رفع وضعیت عملیاتی نامناسب را ارائه می‌دهد.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 386734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.