توجه به هویت مقصد برای آینده اصفهان

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان و عضو فدراسیون جهانی آینده پژوهی گفت: وقتی از اصفهان صحبت می کنیم نباید تنها به گذشته یا شرایط فعلی آن بسنده کرد زیرا آنچه اصفهان می‌تواند باشد قسمتی از هویت این شهر است که می‌توان آن را هویت مقصد یا هویت «شدن‌ها» نام نهاد.

محسن طاهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاید وقتی صحبت از آینده شهر می‌شود، بسیاری از کارشناسان تمایل داشته باشند درباره مسایل مهمی همچون روندهای حاکم بر آینده شهر، فناوری یا موضوع مهم شهرنشینی سخن بگویند، اما معتقد هستیم باید درباره هویت شهر سخن گفت.

وی افزود: بناهای تاریخی شهر و بزرگان اصفهان بخشی از هویت این شهر تاریخی بوده که به ما ارث رسیده و ما نیز میراث­‌دار یکی از بزرگترین شهرهای تاریخ هستیم، اما این هویت موروثی است که در شکل‌گیری آن نقشی نداشتیم و نمی‌توانیم خوب یا بد گذشته را تغییر دهیم.

عضو فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی با بیان اینکه هویت تنها مربوط به گذشته نمی‌شود، ادامه داد: این اشتباه است اگر فکر کنیم که مؤلفه‌های هویتی تنها آنهایی است که از گذشته به ارث رسیده زیرا هویت، آینده را نیز در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به گفته فیلسوفان، هستی یک سوژه، آنچه آن سوژه می‌تواند بشود یعنی آینده آن را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین وقتی از اصفهان صحبت می‌کنیم نباید تنها به گذشته یا شرایط فعلی آن بسنده کرد زیرا آنچه اصفهان می‌تواند باشد قسمتی از هویت این شهر است که می‌توان آن را هویت مقصد یا هویت «شدن­‌ها» نام نهاد؛ هویت مقصد بدان معنا است که شهر اصفهان و افرادی که اصفهان را دوست دارند، چه تصویری از آینده شهر اصفهان دارند.

طاهری اظهار کرد: هویت مقصد یعنی شهر اصفهان و افرادی که اصفهان را دوست دارند، چه تصویری از آینده شهر اصفهان دارند.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وقتی درباره اصفهان صحبت می‌کنیم باید بدانیم چه میزان از مباحث مطرح شده مربوط به آینده شهر اصفهان است، ادامه داد: منظور از هویت مقصد این است که چقدر افرادی که اصفهان را دوست دارند درباره آینده این شهر حساس هستند و سرنوشت خود را با سرنوشت این شهر گره زده‌اند؛ این هم‌سرنوشتی میان شهروندان و شهر، همان مقوله نرم فرهنگی است که تاکید زیادی بر روی آن داریم.

وی افزود: در اینجا فرم شکل‌گیری این هویت بین الاذهانی است، یعنی این کلیت شهروندان و دوستداران اصفهان هستند که در مورد آینده شهر به توافق می‌رسند.

طاهری با تاکید بر اینکه تمام افرادی که اصفهان را دوست دارند و مسئولتی در حوزه برنامه‌ریزی شهری دارند باید فکر کنند که سرنوشت و هویت شهر در آینده چه خواهد شد، گفت: افرادی که اصفهان را دوست دارند باید به این فکر کنند که فارغ از اصفهانی که داریم چه اصفهانی می توانیم بسازیم؛ ما نیاز داریم کششی از تصاویر آینده داشته باشیم، یک تصویر از آینده شهر اصفهان که حاصل همفکری همه اقشار باشد و یک اجماع نظر در مورد جایی که می‌خواهیم به سمت آن حرکت کنیم و آن همان هویت مقصد شهر اصفهان است.

وی گفت: باید افتخار کنیم که اصفهان میراث‌دار فرهنگ و هویتی غنی است، اما باید به این فکر کنیم که می‌خواهیم چه چیزی را برای آیندگان به ارث بگذاریم.

کد خبر 386711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.