بیشترین هزینه شهرداری‌ها صرف حمل‌ونقل عمومی می‌شود

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: حمل و نقل شهری یکی از هزینه‌هایی است که به شهرداری‌ها تحمیل شده است زیرا در دنیا دولت‌ها برای حمل و نقل شهری هزینه می‌کنند و اگر این هزینه از دوش شهرداری‌ها برداشته شود درآمدهای آنان پاسخگوی هزینه‌هایشان خواهد بود.

رضا خواجه نایینی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بودجه شهرداری مشهد ۱۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: چهار هزار میلیارد تومان از این بودجه نقد بوده و از فروش پروانه ساختمانی تامین می‌شود و شش هزار میلیارد تومان آن نیز باید از سایر منابع تامین شود.

وی افزود: سایر منابع شهرداری برای کسب درآمد شامل درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری، فروش اوراق، انجام دادن کارها به صورت غیرنقد و تهاتری و درآمدهای پایداری که از فروش بلیط هواپیما،  بیمه‌ها، عوارض سوخت و ... به دست می‌آید، می‌باشد.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: در دنیا درآمد پایدار همان مالیات بر ارزش افزوده است که نصیب شهرداری‌ها می‌شود اما در کشور ما فقط بخشی از مالیات بر ارزش افزوده نصیب شهرداری‌ها می‌شود که آن هم بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا به خزانه دولت واریز شده و سپس به دست شهرداری‌ها می‌رسد، هر ساله ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری مشهد از این طریق تامین می‌شود.

خواجه نایینی با بیان اینکه در شهرداری مشهد برای کسب درآمد پایدار، با استفاده از پروژه‌های سرمایه‌گذاری سعی در کاهش هزینه‌ها داشته‌ایم، افزود: به عنوان نمونه یکی از پارک‌های شهر مشهد را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ و توسعه و رسیدگی به این فضا را نیز بر عهده بخش خصوصی گذاشته ایم تا با درآمدهایی که از توسعه رستوران‌های این پارک به دست می‌آورد هزینه‌های جاری پارک را نیز بپردازد.

سهم ۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری ها از فروش اوراق مشارکت

وی اضافه کرد: همچنین احداث تصفیه خانه‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار شده و در عوض پساب تصفیه خانه را برای آبیاری فضای سبز از آنها خریداری می‌کنیم، البته این گونه پروژه‌ها تا مدت طولانی برای شهرداری درآمدی ندارد اما در کاهش هزینه‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت یکی دیگر از روش‌هایی است که در شهرداری مشهد برای تامین منابع از آن استفاده می‌شود، گفت: اولین مرحله فروش اوراق مشارکت این است که در قانون بودجه سهم هر شهر مشخص شود که سهم شهرداری‌ها در قانون بودجه ۹۸، هشت هزار میلیارد تومان است.

خواجه نایینی ساز و کار نشر اوراق مشارکت را این طور شرح داد که طرح توجیهی برای فروش اوراق مشارکت پس از تصویب در شهرداری‌ها در استانداری و وزارت کشور تایید می‌شود، سپس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت برای پرداخت سهم ۵۰ درصدی آن از اصل و سود اوراق، متعهد می‌شود. نداشتن بدهی در شهرداری که درخواست نشر اوراق مشارکت داشته است در بانک مرکزی بررسی شده، بورس نیز صورت‌های مالی شهرداری مورد نظر را تایید می‌کند که پس از این مرحله شهرداری‌ها می‌توانند اوراق خود را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه منابع مالی تامین شده از فروش اوراق مشارکت در  دو حوزه حمل و نقل عمومی و بافت فرسوده هزینه می‌شود، افزود: شهرداری ها از دولت برای املاکی که توسط دستگاه‌های دولتی ساخته شده و پول پروانه پایان کار آن را پرداخت نکرده‌اند، طلب‌ دارند که بخشی از منابع درآمدی شهرداری از وصول این طلب‌ها تامین می‌شود.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: همچنین شهرداری می‌تواند برخی از امکاناتی را که در اختیار دارد به بخش خصوصی اجاره دهد، به عنوان نمونه می‌توان خیابان ها را برای رد شدن فیبر نوری اجاره داد و درصدی از هزینه اینترنتی که به فروش می‌رسد به شهرداری تعلق می‌گیرد.

۶۰ درصد بودجه شهرداری مشهد صرف حمل‌و نقل عمومی می‌شود

خواجه نایینی با بیان اینکه حمل و نقل شهری یکی از هزینه هایی است که به شهرداری‌ها تحمیل شده، گفت: در همه شهرهای دنیا دولت ها برای حمل و نقل شهری هزینه می‌کنند، اکنون هزینه تمام شده مترو در مشهد هر کیلومتر ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد یعنی برای ساخت هر ۱۰ کیلومتر از مترو مشهد ۶۰ درصد از بودجه کل شهرداری هزینه می‌شود.

وی افزود: اگر هزینه حمل و نقل عمومی از دوش شهرداری‌ها برداشته شود بخش زیادی از هزینه‌های شهرداری‌ها کاهش یافته و می‌توان گفت درآمدهای شهرداری ها پوشش هزینه هایشان را می دهد اما در حال حاضر به دلیل هزینه هایی که در حمل و نقل عمومی بر دوش شهرداری ها است این اتفاق نمی افتد و شهرداری ها همواره با کسری بودجه مواجه هستند.

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد گفت: در هر ۲۴ ساعت هزینه های جاری شهرداری مشهد پنج میلیارد تومان است و هر روز ۱۰ میلیارد تومان نیز هزینه هایی است که بابت بدهی هایی که به عنوان نمونه از فروش اوراق مشارکت و سود آن ایجاد شده است، باید پرداخت شود.

خواجه نایینی تاکید کرد: اگر هزینه حمل و نقل عمومی بر دوش شهرداری نباشد نیازی به فروش اوراق مشارکت نیست بنابراین  بدهی‌ نیز از این طریق برای شهرداری‌ها به وجود نمی‌آید.

وی افزود: البته شهرداری مشهد در دوسال اخیر توانسته بدهی های خود را پرداخت کند و حساب‌های شهرداری مشهد به روز است، اما اگر بار مالی که برای پرداخت این بدهی‌ها بر دوش شهرداری است، نباشد، این بخش از درآمدهای شهرداری برای توسعه شهر و فضای سبز هزینه می‌شود. 

کد خبر 386703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.