راه‌اندازی خزانه واحد مقدمه‌ای برای شفاف‌سازی/ بهره‌وری راهی برای ارزان‌کردن خدمات شهرداری

راه‌اندازی خزانه‌داری متمرکز اقدامی در جهت ساماندهی عملکرد جزیره‌ای شهرداری و یک‌دست شدن فعالیت‌های آن می‌شود به این صورت که تمام دارایی‌های شهرداری به خزانه واریز و از خزانه برداشت می‌شود تا درآمدها و هزینه‌ها مشخص و شفاف باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه روزمرگی درآمد و هزینه‌های مناطق مختلف و سازمان‌های وابسته به شهرداری در دوره‌های مختلف برنامه‌ریزی‌ها را دچار اشکال و اجرای پروژه‌ها را دچار اختلال کرده بود، راه‌اندازی جریان مالی کارشناسی، تدوین و سیاستگذاری شده مورد توجه قرار گرفت تا بخش زیادی از ناهماهنگی‌ها از میان برداشته شود.

در این راستا از ابتدای امسال خزانه واحد در شهرداری اصفهان آغاز به کار کرد و تا پایان سال هیچ درآمدی خارج از خزانه نخواهیم داشت و از ابتدای سال آینده تمامی درآمدها به خزانه واریز می‌شود.

برای اطلاع از ضرورت راه‌اندازی خزانه واحد در شهرداری اصفهان، لزوم اداره ارزان شهر و سنجش پذیری پروژه‌ها همچنین تدوین بودجه سال آینده شهرداری اصفهان گفت و گویی را با «علیرضا صادقیان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

برداشت‌ها از خزانه شهرداری توسط مناطق و سازمان‌ها چگونه خواهد بود؟

در این دوره مدیریت شهری اصفهان ایجاد خزانه اتفاق افتاد و در حال حاضر تمام درآمدهای شهرداری شامل مناطق، سازمان‌ها و... به خزانه واریز و از آنجا توزیع می شود؛ این اقدام مقدمه‌ای برای شفاف‌سازی بود.

برداشت‌ها بر اساس یک آیین نامه انجام می‌شود، اما سازمان‌ها از همان پولی که به خزانه واریز می‌کنند، می‌توانند  برداشت کنند، البته همچون توسعه ملی از کل پولی که به خزانه می‌آید، شش درصد برای پروژه‌های خاص به عنوان ذخیره در نظر گرفته می‌شود.

اداره ارزان و سنجش‌پذیری پروژه‌های شهر از اهداف و برنامه‌های شهردار اصفهان است، با توجه به این کلیدواژه ها چه پیش بینی‌ها و تضمینی انجام شده که در آینده نیز فعالیت‌ها با همین روال ادامه یابد؟

ما ناخواسته رهسپار آینده هستیم و نمی‌توانیم آینده را در نظر نگیریم، باتوجه به اینکه آینده پیش روی قرار دارد، باید تلاش کنیم آینده را آنطور که دوست داریم بسازیم  نه آنطور که دیگران می‌خواهند؛ یعنی خودمان در ساخت آینده خود نقش داشته باشیم همانطور که تمام دنیا تلاش دارد آینده‌ای برای خود بسازد که در ساخت آن نقش داشته باشد.

اصفهان به عنوان یکی از شهرهایی مطرح جهان همیشه در طول تاریخ حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و نسبت به ساخت آینده، اصفهان یکی از پیشگامان بوده به طوری که در دوره‌های متعدد نقشی پررنگی داشته است. بسیار واضح است که نگاه گذشتگان ما به آینده بسیار زیبا بوده و به همین دلیل اصفهانِ صفویه شکل گرفته و خوشبختانه وقتی از افتخارات ایران سخن به میان می‌آید، اشاره‌ای به اصفهان می‌شود.

این موارد بیانگر آن است کسانی که اصفهان را در گذشته ساختند نگاهشان به آینده خیلی خوب بوده به طوری که هنوز اصفهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این خصوصیت باید همیشه در اصفهان به قوت باقی بماند؛ یعنی اگر در آینده در مورد اصفهان حرفی زده شود نباید فقط درباره اصفهان صفویه صحبت کرد.

بنابراین باید تلاش کنیم اصفهان امروز و آینده موجب فخر مردم ایران باشد و قطعاً کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که نگاهش بلند باشد. معتقد هستیم مدیریت شهری یکی از مؤثرترین بخش‌هایی است که در اصفهان می‌تواند این آینده زیبا را ترسیم کند.

برای تحقق این مهم باید برنامه داشته باشیم و برای داشتن برنامه باید همه بسیج شوند، تصور ما این است که می‌توانیم برای آینده اصفهان برنامه خوبی داشته باشیم و زمان حال فرصت خوبی است؛ نباید اجازه دهیم آینده را برای ما بنویسند بلکه خودمان با نگاه مردم باید آینده را شکل دهیم.

باید این آینده را برای فرزندان و تا زمانی که خودمان می خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم ایجاد کنیم. در حوزه معاونت برنامه‌ریزی اولین اقدام فعال کردن کارگروه آینده پژوهی بود، زیرا یکی از نگاه‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نگاه به آینده اصفهان است، شاید اگر بخشی از این نگاه در چند سال قبل حاکم بود، زاینده رود به این گرفتاری‌ها دچار نمی‌شد. باید تلاش کنیم زاینده رود، زاینده رود بماند.

مطالعات بودجه سال آینده از چه زمانی آغاز شده و بیشتر روی چه مواردی متمرکز می‌شود؟

عملا در کنار تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ فرایند بودجه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و چارچوبی که برای بودجه سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده، بر اساس هفت مقصد برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۰ است، آن هفت مقصد در این سه سال، چارچوب تدوین بودجه شهرداری اصفهان در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ خواهد بود.

هفت مقصد مورد نظر شامل کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی عبور و مرور شهری، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها، تاب‌آورکردن شهر با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری، بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی، سرزندگی فضاهای شهری و تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است.

امسال سعی داریم همچون سال گذشته به موقع لایحه بودجه را تقدیم شورای شهر کنیم، البته باید اواخر شهریورماه نیز اصلاحیه بودجه ۹۸ تقدیم شورای شهر شود.

قطعاً تفاوت‌هایی در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه ۹۸ خواهیم داشت زیرا رویکرد ما در بودجه ۹۹ براساس برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۰ است و حتما باید تمام درآمدها و هزینه‌های سال ۹۹ یکی از هفت مقصد را هدف‌گیری کند.

امسال بودجه را در دو فاز طراحی خواهیم کرد، یکی از پایین‌ترین سطوح سازمانی شهرداری اصفهان یعنی از کف مناطق ۱۵ گانه، تا پیشنهاداتی برای بودجه ارایه شود و دیگری براساس اتفاقاتی که سال گذشته افتاده، بررسی این دو به هم وصل می‌شود تا بودجه سال ۹۹ را تشکیل دهد که هم مجریان و هم طراحان بودجه در تعامل با یکدیگر بودجه عملیاتی بنویسند که به واقعیت نزدیک باشد.

امیدوار هستیم امسال بودجه چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی شهرداری اصفهان به طور کامل محقق شود، البته تا به امروز میزان تحقق بودجه ۹۸ نسبت به سال گذشته خوب بوده است. علی رغم اینکه انتقادها نسبت به افزایش نزدیک به ۴۰ درصدی رقم بودجه نسبت به سال گذشته ریسک بالایی داشت، اما شهرداری اصفهان تاکنون موفق عمل کرده است.

اگر روند تحقق بودجه سال جاری با روال کنونی ادامه پیدا کند، برای سال آینده چشم‌انداز بهتری متصور هستیم. مدیریت جدید شهری اصفهان بسیاری از مشکلاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته را رفع کرده، هرچند چالش‌های جدیدی وجود دارد و کشور در شرایط سختی به سر می‌برد، اما با تلاش مدیریت شهری اصفهان و شورای شهر بودجه ۹۹ شرایط بهتری نسبت به سال 98 خواهد داشت.

سعی کردیم سهم بودجه عمرانی در بودجه ۹۸ بر اساس هفت مقصد ارتقاء یابد و در بودجه ۹۹ نیز به شدت نگاه‌ها بهره وری باشد تا میزان بهره وری را ارتقاء دهیم و در قالب قراردادی که شهردار اصفهان با سازمان بهره‌وری کشور امضاء کرده از منابع، استفاده بیشتری ببریم.

سعی می‌کنیم در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه ۹۸ شفافیت بیشتری از مرحله تدوین تا انتها داشته باشیم. نکته مهم دیگری که در شهرداری اصفهان نداشتیم و سعی داریم این اتفاق در جهت شفافیت بودجه اتفاق افتد، بهای تمام شده خدمات بوده است.

در گذشته این بحث مطرح بود که شهر گران اداره می‌شود، به طور طبیعی بهره‌وری یکی از راه‌های ارزان‌کردن خدمات شهرداری است. یکی از اقداماتی که تلاش می‌کنیم در آینده و به خصوص در بودجه سال ۹۹ محقق شود، مشخص شدن بهای تمام شده خدمات در هر بخش است و اینکه تا چه حد می‌توان قیمت تمام شده خدمات شهرداری را کاهش داد.

در بودجه ۱۴۰۵ یکی اهداف برنامه راهبردی، تحقق‌پذیری است، باید تلاش کنیم تمام برنامه‌هایی که می‌نویسیم تحقق‌پذیر و براساس برنامه‌ شهرداراصفهان، سنجش‌پذیر باشد.

برای تحقق برنامه سنجش‌پذیر چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از اقداماتی که در بودجه سال ۹۹ انجام خواهیم داد، سنجش‌پذیری تمام پروژه‌های عمرانی و غیر عمرانی است؛ اقدام دیگر یکپارچه کردن بودجه شهرداری و سازمانی برای سال ۹۹ است که این اقدامی بزرگ خواهد بود.

بی‌شک ماهیت بودجه ۹۹ با بودجه ۹۸ تفاوت خواهد داشت؛ در واقع باید یک برنامه مالی خوب تدوین شود که در پایان سال لذت درست و خوب عمل کردن را ببریم و در این راستا باید تمام معاونت‌ها، مدیریت‌ها، سازمان‌ها و مناطق کمک کنند.

البته امسال وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای بودجه ۹۹ الزاماتی را مشخص کرده مبنی بر اینکه باید فرایند تدوین بودجه از چارچوب الزامات بگذرد، مثل الزاماتی که در قانون اساسی و آیین‌نامه جدید ابلاغ شده و آن هم می‌تواند به وضعیت شفاف‌سازی و بهتر شدن برنامه مالی بودجه ۹۹ کمک کند.

چرا شهرداری اصفهان سال گذشته خود را در معرض قضاوت علمی کارشناسان مبرز قرار داد و وارد میدان ارزیابی تعالی سازمانی شد؟

مدل تعالی سازمانی الگویی جامع در سنجش توان عملکرد سازمان است و شهرداری اصفهان به عنوان نخستین شهرداری کشور سال گذشته در فرایند ارزیابی تعالی شرکت کرد و تقدیرنامه شانزدهمین جایزه ملی تعالی سازمانی را دریافت کرد، امسال قصد داریم آن را توسعه داده و به صورت جدی عملیاتی کنیم، البته سازمان شهرداری‌ها نیز به این نتیجه رسید که این اقدام بسیار خوب و ارزشمند است و می‌تواند نتیجه‌های خوبی به همراه داشته باشد.

شهرداری اصفهان به الگو و برنامه‌ای نیاز داشت تا برنامه‌های مورد نظر برای بهبود فرایندها منسجم شود و تلاش ما این بود که بومی‌شده مدل تعالی سازمانی در شهرداری اجرایی شود تا تمام اقدامات روشن و واضح باشد و این به معنای ایجاد انضباط و انسجام در فعالیت‌ها است؛ قطعاً هدف شهرداری اصفهان جایزه نیست بلکه ایجاد انضباط در فعالیت های شهرداری است.

کد خبر 386700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.