علت برکناری اسدالله لاجوردی چه بود؟

دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب، طلب خسارت بابت توقیف آدریان دریا، سالروز ترور اسدالله لاجوردی، تلاش عربستان برای گفت‌وگو با ایران،لایحه یک فوریتی حذف ۴ صفر از پول ملی و سانسور سخنان شمخانی، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۳۱ مردادماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت اختصاص داد و در تیتر یک نوشته است: «درآمد آسان صدور نفت خام بلایی بزرگ است»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسی مسئولان از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مسأله مهم کشور خواندند.

ایشان  با تأکید بر توجه کامل مسئولان به «تولید داخلی» به عنوان «کلید اصلی حل مشکلات موجود» نکات مهمی را درباره «رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت»، «توجه ویژه به بخش‌های پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان»، «ضرورت تغییر نگاه به تولیدکننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی» و «لزوم جهت‌گیری و هدفگذاری پیشرفت اقتصادی به سمت تأمین عدالت و ریشه‌کن کردن فقر» بیان کردند و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی فراخواندند.

ایشان سپس در تبیین اولویت‌ها در زمینه اقتصاد، بر سه مسأله تمرکز کردند: «قطع وابستگی به صادرات نفت خام»، «توجه به پیشران‌های اقتصادی که می‌توانند موتور محرکه دیگر بخش‌ها قرار گیرند» و «ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان.»

رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گیری‌های سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.

ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می‌توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود از گفت وگو با حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس پیرامون سرنوشت" آدریان دریا " خبر داده و در تیتر این مطلب آورده است: «ابتدا خسارات توقیف آدریان را بگیریم بعد نفتکش انگلیسی را آزاد کنیم» فلاحت پیشه در ادامه افزوده است: چالش آینده ایران با آمریکا حقوقی است. ما در زمینه حقوقی بهتر از این می‌توانیم عمل کنیم. متاسفانه نهادهای مرتبط دارای ضعف هستند. حتما باید در خواست خسارت صورت بگیرد، اگر ما نتوانیم در قبال نفتکش آدریان که به ناحق توقیف شده بود، خسارت بگیریم ممکن است که در آینده کشورهای دیگر نیز این خطا را علیه ما تکرار کنند. حتما باید پرونده حقوقی آدریان به جریان بیفتد. ملاحظات سیاسی دیپلماتیک ایران و انگلیس نباید مانع پیگرد حقوقی جبران خسارت جمهوری اسلامی ایران شود. 

روزنامه شرق، صفحه نخست امروز خود را پس از گذشت ۲۱ سال به بررسی ترور اسدالله لاجوردی اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «روایت شاهد عینی از روز ترور لاجوردی» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: اسدالله لاجوردی در یکم شهریور سال ۱۳۷۷ در بازار تهران توسط دو نیروی سازمان منافقین به نام‌های علی‌اصغر غضنفرنژاد جلودار و علی‌اکبر اکبری‌ده‌بالایی ترور شد. ترور او یکی از سلسله ترورهای این سازمان به حساب می‌آید که ابعاد آن نه‌فقط از حیث حذف یک شخصیت مهم سیاسی، بلکه از جهت ایجاد رعب و وحشت اجتماعی و ادامه علنی‌بودن جنایت‌های منافقین بسیار حائز اهمیت بود، زیرا ترور لاجوردی در یک محل معنادار؛ یعنی بازار تهران که یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های پایتخت است، انجام شد.

یک بازاری قدیمی که حجره‌اش در دالان کناری حجره لاجوردی قرار داشت روایت خود را از روز ترور این‌گونه می‌گوید: «مرحوم لاجوردی هر روز با دوچرخه و بدون هیچ محافظی سر کار می‌آمد. ظاهرش با مردم عادی تفاوتی نداشت و اگر کسی او را نمی‌شناخت نمی‌توانست تشخیص دهد که یک مقام مسئولیت‌دار در جمهوری اسلامی به بازار تردد می‌کند. لاجوردی مانند تمام حجره‌ داران بازار کار می‌کرد و از ابتدای صبح تا نزدیکی ساعت پنج در حجره‌اش می‌ماند. او در صنف پارچه فعالیت می‌کرد و من در آن زمان در دالان کناری حجره او مغازه کیف و کمربندفروشی داشتم. به یاد دارم که پنجشنبه‌روزی، سروصدا از دالان بغل آمد و عده‌ای فریاد می‌زدند لاجوردی را زدند. من به همراه همسایه‌ها به سمت مغازه او شتافتیم که دیدیم لاجوردی آغشته به خون است. تروریست‌ها طوری او را مورد اصابت قرار داده بودند که چشمش کاملا برگشته بود و جمجمه‌اش شکافته شده بود. همه شوکه شده بودند و نمی‌دانستند سریع‌ترین راهی که برای نجاتش باید در نظر گرفت چیست، زیرا دالان‌های بازار به‌شدت تنگ است و تردد آمبولانس در بازار سخت و زمان‌بر است. با چنین افکاری به‌سرعت یک گاری پیدا کردیم و بدن نیمه‌جان لاجوردی را بر گاری انداختیم. من گاری را با تمام قدرت هل می‌دادم تا به‌سرعت لاجوردی را به سر مسجد امام برسانم تا اورژانس بتواند او را به بیمارستان منتقل کند. 

مجید انصاری چندسال پیش درباره علت برکناری اسدالله لاجوردی گفت: «پس از اینکه شورای‌عالی قضائی تهیه گزارش از وضعیت زندان‌ها را به وی سپرد، پس از گفت‌وگوی مستقیم با صد زندانی سیاسی از زندان‌های مختلف، به امام، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس گزارشی می‌دهد که از بروز تخلفاتی در برخورد با زندانیان حکایت دارد و همین گزارش موجبات برکناری لاجوردی را فراهم می‌کند. من در آن زمان برای ایجاد گشایش در امر زندانیان و پرسنل زندان درخواستی از حضرت امام کردم که نیازمند امکانات بسیار وسیع و با ارزشی بود. همین که من خدمت امام این درخواست را مطرح کردم، بدون معطلی حضرت امام به مسئول بنیاد آن زمان و نیز نخست‌وزیر دستور دادند که امکانات در اختیار ما قرار گیرد. 

حضرت امام بارها تأکید می‌کردند که برخورد با زندانیان صد در صد باید منطبق با قانون باشد و اگر کسی جنایت کرده و حتی انسان کشته و قرار است قصاص شود، کسی حق ندارد برای اینکه این فرد محکوم به اعدام است یک سیلی اضافی به او بزند. ایشان بحث کرامت انسانی و حقوق افراد را مورد تأکید قرار می‌دادند. امام می‌فرمودند: با متخلف برخورد قاطع شود، اما در چارچوب قانون.» انصاری درباره واکنش لاجوردی به این ماجرا ادامه داد: «مرحوم لاجوردی خدمت حضرت امام رفته بودند و در آنجا از جنایت‌های منافقین صحبت کردند و گزارش مفصلی خدمت امام دادند، امام فرمودند که آقای لاجوردی اگر جمهوری اسلامی به دست این‌ها (منافقین) ساقط شود بهتر از آبروی اسلام است که با این کارها (خودسری‌های داخل زندان) برود. شما بروید مسئولیت را تحویل دهید. چون آقای لاجوردی مسئولیت را تحویل نمی‌دادند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی لایحه یک فوریتی حذف ۴ صفر از پول ملی اختصاص داده و درتیتر یک خود نوشته است: «تقویم زمانی حذف چهار صفر» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: تقویم زمانی حذف ۴ صفر از پول ملی، رونمایی شد.

رئیس‌جمهور لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی به منظور حذف ۴ صفر و تغییر واحد پول ملی را با قید یک فوریت به مجلس ارسال کرد. اگر قید یک فوریت در مجلس رای بیاورد، در سریع‌ترین حالت تا دو هفته دیگر این لایحه به صحن می‌آید. اگر فوریت لایحه مذکور رد شود، مهر ماه زودترین موعدی خواهد بود که لایحه به صحن مجلس می‌رسد. با این اوصاف به نظر می‌آید تصویب طرح در مجلس و تایید شورای نگهبان، تا پایان سال جاری زمان ببرد. پس از آن بانک مرکزی دو سال زمان خواهد داشت تا مقدمات اجرایی لازم برای آغاز «دوره گذار» را مهیا کند. پس می‌تواند این مقدمات تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آماده شود. پس از آن دوره گذار فرا می‌رسد. دوره‌ای که گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» حاکم می‌شود و حداکثر دو سال به طول می‌انجامد. پس پروژه حذف ۴ صفر احتمالا در سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد؛ اما در لایحه دولت یک اتفاق جدید نیز افتاده است: حذف ریال از واحد پول اصلی و فرعی. در واقع علاوه بر اینکه تومان جایگزین ریال در واحد پول اصلی شده است، ریال جایگاهی در واحد پول فرعی هم نداشته و «پارسه» جایگزینش خواهد شد.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود از «تلاش عربستان برای ایجاد کانال گفت‌وگو با ایران» خبر داده است.

این روزنامه در توضیح این مطلب به نقل از یک روزنامه لبنانی آورده است: فشارهای اقتصادی علیه ایران، آمریکایی محض نیستند، بلکه در چارچوب یک ائتلاف بین‌المللی متشکل از آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان و امارات است. فشارهای اقتصادی علیه ایران بدون تردید بی سابقه است و بر همه چیز حتی سفره‌های ایرانیان تاثیر گذاشته است، اما مساله‌ای که آمریکا و هم پیمانان اروپایی و منطقه‌ای آن را شگفت‌زده کرده است، قدرت «اداره بحران» توسط ایران است. البته این تحریم‌های اقتصادی علیه ایران عمری ۴۰ ساله دارد که تهران توانست با آن مقابله کند و همین مساله باعث شد که ترامپ به جای تحریم مالی موسسات به تحریم اشخاص روی بیاورد و این امر پیام روشنی مبنی بر پیروزی تیم دیپلماسی ایران در اداره بحران دارد و مساله مهم در تحریم محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران عدم قبول دیدار با ترامپ است.

مردم سالاری به نقل از الاخبار ادامه داده: اطلاعات و داده‌ها نشان می‌دهد که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند ریاض وساطت‌هایی برای ایجاد کانال‌های گفت وگوی محرمانه با تهران قرار داده است که در این میان بغداد نقش فعالی ایفا می‌کند. پیشنهاد ظریف از بغداد در ۲۶ می گذشته مبنی بر امضای معاهده «عدم تعرض» به همسایگان بی دلیل نبود، بلکه آغاز گفت‌وگوی ریاض - تهران بود که بغداد برای موفقیت آمیز بودن آن تلاش کرد. ریاض به همان اندازه که از گفت‌وگوی ایرانی - آمریکایی در خارج از رادار سیاسی عربستان نگران است از گفت وگو با تهران بدون اطلاع قبلی واشنگتن نیز نگران است. یک مسئول عالی رتبه سعودی پیش از این به یک سیاستمدار کهنه کار عرب گفته بود که طرف‌هایی هستند که اخبار ما را به واشنگتن می‌رسانند و ما نمی‌خواهیم آن‌ها را خشمگین کنیم.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود مدعی حذف بخشی از اظهارات علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در برخی روزنامه ها شد و در تیتر خود نوشته است: «شمخانی گفت امضای برجام اشتباه بود/نشریات زنجیره‌ای سانسور کردند» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده است: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که پیش از این همواره از برجام دفاع کرده بود- ۲۹ مرداد ۹۸- در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت:«نباید برجام را امضا می‌کردیم».

نکته قابل تأمل اینجاست که این اظهارنظر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور شد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره دیروز به صورت هماهنگ اظهارنظر مهم شمخانی را سانسور کردند. این اقدام تأمل برانگیز رسانه‌های زنجیره‌ای البته مسبوق به سابقه است. هرگاه مقامات ارشد دولت به بی‌دستاوردی و خسارت بار بودن برجام اذعان می‌کنند، توسط رسانه‌های زنجیره‌ای سانسور می‌شود.

برای نمونه روحانی پیش از این گفته بود: «به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.»

شعار رسانه‌های زنجیره‌ای مبنی بر «دانستن حق مردم است» گوش فلک را کر کرده است، اما این طیف هیچ‌گاه به این شعار عمل نکرده و همواره مسائل مهم را سانسور و تقطیع می‌کند. اکنون برجام به جسدی شبیه است که بوی نامطبوع آن فضا را پر کرده و مدعیان اصلاحات به طرق مختلف در پی سرپوش گذاشتن بر این واقعیت و به عبارتی در تقلا برای سرپوش گذاشتن بر مرگ برجام هستند.

کد خبر 386690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.