پیروزی دیپلماتیک ایران در رفع توقیف "آدریان دریا" (گریس ۱)

مذاکرات سازنده ظریف در سوئد، گسترش روابط میان ایران و کره شمالی، ابراز نگرانی سخنگوی وزارت خارجه درباره تحرکات آمریکا در شمال سوریه، از جمله اخبار برجسته دستگاه دیپلماسی کشور طی هفته جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاست خارجی از مهمترین ارکان یک نظام حکومتی محسوب می شود، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبر رسانی و آگاهی بخشی خود در نظر دارد آخرین اخبار سیاست خارجی کشور را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین موضعگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و تحولات سیاست خارجی را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

سفر ظریف به کشورهای اسکاندیناوی

محمد جواد ظریف که به کشورهای حوزه اسکاندیناوی سفر کرده در دیدار با وزیر خارجه فنلاند علاوه بر گفت‌وگو در خصوص موضوع نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) و بررسی آخرین تحولات برجام به ویژه ضرورت تسریع در راه اندازی و عملیاتی شدن کامل اینستکس، امنیت منطقه خلیج فارس و ایده ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران تبادل نظر کرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر ضرورت تحول شناختی در منطقه و با اشاره به اینکه ایران دارای بیشترین مرز در خلیج فارس است، بر آمادگی و ظرفیت بالای کشورمان برای تامین امنیت این منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه فنلاند نیز در این دیدار اظهار کرد: علی رغم فشارهای آمریکا بر شرکت های اروپایی، فنلاند و اتحادیه اروپایی از ایجاد ساز وکار مالی اینستکس حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز چهارشنبه، پس از دیدارهایی که در فنلاند با مقامات این کشور داشت، در ادامه سفر خود به سوئد رفت و با استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد دیدار و رایزنی کرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از محورهای رایزنی این دو مقام عالی‌رتبه ایرانی و سوئدی بود.

بر اساس این گزارش، محمدجواد ظریف عصر امروز همچنین با آندریاس نورلن، رئیس پارلمان سوئد دیدار و در خصوص موضوعات مختلف، همکاری‌های دوجانبه به ویژه همکاری‌ها و سفرهای پارلمانی بین ایران و سوئد و همچنین برجام و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف پس از دیدار با مقامات سوئد، استکهلم را به مقصد نروژ ترک کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از دیدار با مقامات نروژ راهی پاریس خواهد شد و روز جمعه با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه فرانسه دیدار و رایزنی می‌کند.

واکنش مشاور ظریف به اشتیاق ترامپ برای خرید گرینلند

مشاور وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز تردید نسبت به هدف واقعی رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌هایش برای خرید جزیره گرینلند (در دانمارک) این پرسش را مطرح کرد که آیا ترامپ قصد داشته اسرائیلی‌ها را به این منطقه منتقل کند؟

 بهزاد صابری مشاور وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی در حساب کاربری خود با لحنی کنایه‌آمیز به تلاش بی‌نتیجه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خرید جزیره گرینلند که متعلق به دانمارک است، واکنش نشان داد.

وی نوشت: ترامپ به دنبال آن بود که گرینلند را خریداری کند. ممکن است یک نفر این‌طور برداشت کند که این، بخشی از معامله قرن او است. آیا او قصد داشت اسرائیلی‌ها را به گرینلند منتقل کند؟ آیا سعودی‌ها هزینه آن را پرداخت می‌کنند؟ سوالات زیادی (در این باره) در ذهن ایجاد می‌شود!

چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا از تمایلش برای خرید گرینلند سخن گفته و مشاور اقتصادی ترامپ نیز تمایل آمریکا را برای خرید بزرگ‌ترین جزیره جهان تایید کرد.

پس از انتشار این خبر، مته فردریکسن نخست‌وزیر دانمارک با بیان اینکه گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا "مضحک" است، گفت: گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی نیست. گرینلند متعلق به گرینلند است. من قویا امیدوارم که این بیان (صحبت ترامپ) جدی نبوده باشد.

رئیس جمهوری آمریکا سپس در حساب توییتر خود دانمارک را "کشوری بسیار ویژه با مردمی فوق‌العاده" توصیف و اظهار کرد: گفت‌وگویش با مته فردریکسن را که قرار بود دو هفته بعد برگزار شود به زمان دیگری موکول می‌کند زیرا فردریکسن "علاقه‌ای به گفت‌وگو درباره خرید گرینلند ندارد".

بنابراین گزارش، ترامپ قرار بود اوایل ماه بعد به کوپنهاگ، پایتخت دانمارک سفر کند و طی دیداری با فردریکسن به بحث درخصوص منطقه شمالگان بپردازد. گرینلند، یک منطقه خودمختار از قلمرو دانمارک به شمار می‌رود.

لری کادلو مشاور اقتصادی کاخ سفید، برای اولین بار از طرح این موضوع در دیدار خصوصی ترامپ و مشاورانش صحبت کرده بود. او روز یک‌شنبه به خبرگزاری فاکس‌نیوز گفت: نمی‌خواهم نتیجه‌ای پیش‌بینی کنم. صحبتم این است که رئیس‌جمهور، که دستی در خرید و فروش املاک دارد، می‌خواهد نگاهی به خرید گرینلند داشته باشد.

یک معاهده دفاعی که میان آمریکا و دانمارک در سال ۱۹۵۱ منعقد شده بود، حق استفاده از پایگاه هوایی "توله" -واقع در گرینلند- را به ارتش آمریکا می‌دهد.

جزیره گرینلند که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس‌های قطبی واقع شده، به حمایت اقتصادی دانمارک متکی است و امور داخلی خود را اداره می‌کند. با این حال، کوپنهاگ نیز مسئولیت دفاع و امور خارجه آن را برعهده دارد.

آنه لونه باگر، وزیر امورخارجه گرینلند نیز روز جمعه در این باره گفت: ما برای تجارت در دسترس هستیم؛ اما برای فروش نیستیم.

ظریف: دربرابر اقدامات خصمانه خویشتن داری نمی کنیم

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی مواضع کشورمان را درباره رویدادهای اخیر منطقه شرح داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی، در پاسخ به این سوال که آیا آزاد شدن کشتی حامل سوخت ایران توسط دولت جبل‌الطارق در واقع نوعی مبادله در قبال آزاد شدن کشتی انگلیسی بوده است، گفت: نه ما از ابتدا گفته‌ایم که این از نظر قوانین بین‌المللی غیرقابل قبول بوده است. ایران عضوی از اتحادیه اروپا نیست و ما مشمول مقررات اتحادیه اروپا نمی‌شویم. اتحادیه اروپا نیز مدعی این نیست که می‌تواند مقرراتش را به طور فرامرزی بر کشورهای دیگر اعمال کند. این واقعیت امر بوده است و همچنین مقصد این کشتی ارتباطی به اتحادیه اروپا نداشته است . این درحالی است که ما محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به تجارت‌مان با هر کشوری که بخواهیم ادامه خواهیم داد. اما این موضوعی بود که ما به وضوح به انگلیس و دولت جبل‌الطارق اعلام کردیم و دادگاه در جبل‌الطارق تصمیم گرفت این کشتی را آزاد کند.

وی همچنین درباره کشتی انگلیسی توقیف‌شده توسط ایران گفت: این کشتی برخی مقررات دریانوردی را نادیده گرفت و باید روند مربوطه را در نظام دادگاهی ما طی کند. ما آن‌چه از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد تا روند را سرعت ببخشیم.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره وجود ارتباط در زمان این دو رویداد گفت که ارتباطی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: پیش از این ما درباره رعایت مقررات در زمینه محیط زیست و کانال‌های مناسب ارتباطی خویشتن‌دار بوده‌ایم، اما هنگامی که با اقدامات خصمانه مواجه شویم، نباید خویشتن‌داری کنیم. این دو موضوع در این حد با یکدیگر مرتبط بوده‌اند، اما این نمونه بارزی از عدم پایبندی به قوانین دریانوردی در تنگه هرمز و خلیج فارس بود. به همین دلیل است که [نفت‌کش انگلیسی] توقیف شده بود.

تاکید رییس دفتر گوترش بر حفظ برجام

رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای ایران با اشاره به رخدادهای اخیر تنگه هرمز، وضعیت منطقه را پیچیده خواند.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری سازمان ملل، ماریا لوییزا ویوتی، رئیس دفتر دبیر کل سازمان ملل روز گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از توافق هسته‌ای گفت که این توافق «تنها چارچوب توافق‌شده بین‌المللی برای پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران است».

وی همچنین با اشاره به رخدادهای اخیر در تنگه هرمز از جمله توقیف نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران، نابودی پهپاد آمریکایی[توسط ایران] و پهپادی ایرانی[که آمریکا مدعی سرنگون کردن آن شده بود] و تصمیم انگلیس برای فراهم کردن اسکورت نظامی نفت‌کش‌ها، وضعیت خاورمیانه را «مشکل‌ساز و پیچیده» خواند.

روانچی: دخالت نیروهای خارجی در خلیج فارس ناپذیرفتنی است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد حفظ امنیت خلیج فارس را وظیفه کشورهای ساحلی آن دانست و گفت: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، بی‌ثبات کننده و ناپذیرفتنی است.

 مجید تخت روانچی عصر سه‌شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت بین المللی با تمرکز بر چالش‌های خاورمیانه برگزار شد، اصلی‌ترین و طولانی‌ترین منازعه خاورمیانه را مسأله فلسطین عنوان کرد و گفت: تا زمانی که این بحران حل نشود، صلح و امنیت در خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: اشغال غیرقانونی فلسطین عامل اصلی این مشکل بوده و بنابراین حل آن نیز فقط از طریق پایانِ اشغال میسر است و هیچ راه حل جادویی هم برای آن وجود ندارد.

تخت روانچی اضافه کرد: تاکنون همه ابتکارات این اصل مهم را نادیده گرفته و شکست خورده اند. طرح به اصطلاح «معامله قرن» نیز به همین دلیل قطعاً محکوم به شکست است. سرزمین فلسطین فروشی نیست و آرمان، عزت و کرامت و حقوق مسلم یک ملت را نمی‌توان خرید.

وی با بیان اینکه آمریکا از طریق حمایت از اشغالگری، مسئول طولانی شدن این درگیری بوده است، تصریح کرد: دخالت این کشور تقریباً در همه منازعات دیگر منطقه نیز آشکار است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: نشانه‌های دخالت آمریکا را به راحتی می‌توان در افغانستان، عراق، سوریه و یمن، حمایت از برخی گروه های تروریستی و خیلی اقدامات غیرقانونی از جمله حملات سایبری در خاورمیانه، ردیابی کرد.

شمخانی: تحریم‌ها برای وادار کردن ایران به مذاکره نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران منبع ترور در منطقه نیست، بلکه عامل ثبات است و شهدای آن جان خود را فدا کرده و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را شکست دادند.

بر اساس گزارشی از نورنیوز، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان. بی. سی نیوز» تاکید کرد که سیاست‌های آمریکا، ایران را به زانو در نخواهد آورد.

شمخانی در این گفت‌وگو آمریکا را متجاوز و عامل اصلی تنش در منطقه خواند و هشدار داد که آمریکا باید عاقلانه عمل کند.

وی همچنین اظهار کرد: کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ایران را به زانو درنخواهد آورد و به میز مذاکره هسته‌ای بر نمی‌گرداند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به دنبال مذاکره نخواهد بود.

شمخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما در مساله برجام مذاکرات موفقی داشتیم. چرا آمریکا از آن خارج شد؟

وی در پاسخ به «لستر هولت» خبرنگار ان. بی. سی نیوز درباره اینکه آیا خود وی نیز یکی از این افراد بود، گفت: بله… من فقط از دیدگاه‌های ملتم، یعنی مردم ایران تبعیت می‌کنم.

شمخانی همچنین اظهارکرد: مردم ایران مدت های زیادی است که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند و حال و هوای کوچه و بازار سند آشکاری بر شکست سیاست‌های دولت ترامپ است.

وی افزود: در خیابان‌های تهران قدم بزنید. خواهید دید که مردم ما چقدر بانشاط هستند و متوجه خواهید شد [آمریکا] به آنچه که می‌خواسته، نرسیده است.

گسترش روابط دیپلماتیک میان ایران و کره شمالی

هیئت مجمع عالی جمهوری دموکراتیک خلق کره شمالی با معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و رایزنی کرد.

در دیدار هیئت پارلمانی کره شمالی به ریاست آقای "پاک چول مین "نائب رئیس مجمع خلق کره و رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور با سیدعباس عراقچی معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، توسعه و تعمیق همکاری های دو کشور در عرصه‌های پارلمانی، سیاسی، اقتصادی و بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرف کره ای در این دیدار سفر هیئت گروه دوستی پارلمانی جمهوری دموکراتیک خلق کره به تهران را فرصت مغتنمی برای توسعه روابط برشمرده و از موفقیت‌های دولت و مردم ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا ابراز خوشحالی کرد و گفت: دو کشور همواره از روابط خوب و دوستانه‌ای در عرصه‌های مختلف برخوردار بوده و خواهند بود.

معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد "کیم جونگ اون" به عنوان رییس کمیسیون دولتی جمهوری خلق کره اظهار کرد: مهمترین ابزار آمریکا علیه کشورهای مستقلی چون ایران و کره شمالی استفاده از تحریم‌های اقتصادی است ولی با این حال در طول چند دهه‌ گذشته نتوانسته است خللی در اراده دو کشور به وجود آورد.

عراقچی خاطرنشان کرد: آمریکا هم در خروج از برجام و هم در مذاکره با کره شمالی نشان داد که طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو نیست. دولت آمریکا در اقدامی غیرمعمول در نظام بین‌الملل، دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران را که در سطح بین‌المللی از مقبولیت فراوانی برخوردار است مورد تحریم قرار داده و از سوی دیگر شعار مذاکره سر می‌دهد.

دیپلماسی ظریف غیر قابل توقف است

دستیار وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به سفرهای اخیر و پیش روی محمدجواد ظریف به کشورهای مختلف، تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند دیپلماسی ایران و ظریف را متوقف کند.

حسین قریبی، دستیار محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی در صفحه توئیتر خود از سفرهای اخیر و پیش روی ظریف به کشورهای مختلف در سراسر جهان تقدیر کرد.

وی در حساب کاربری خود نوشت: هیچ‌کس نمی‌تواند دیپلماسی فعال ایران و ظریف را متوقف کند. وی هفته گذشته به قطر و کویت سفر کرد، در هفته جاری نیز به فنلاند، سوئد و نروژ می‌رود و همچنین قرار است هفته آینده به شرق آسیا، شامل چین و ژاپن سفر کند.

قریبی در ادامه تصریح کرد که سفر به کشورهای دیگری نیز در حال برنامه‌ریزی است.

خرازی: آمریکا عواقب مواجهه با ایران را درک می کند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با بیان اینکه اروپایی‌ها باید از حیثیت خود در برابر فشارهای آمریکا دفاع کنند، همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد آمریکا هم درصدد درگیری نظامی با ایران نیست زیرا عواقب آن را درک می‌کند.

 سید کمال خرازی در حاشیه مراسم رونمایی از بخش‌های روسی، اسپانیولی و فرانسوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران در خصوص اقدام ایران در گام بعدی در قبال برجام با توجه به اظهارات اروپایی‌ها گفت: اروپایی‌ها باید از حیثیت خود در برابر فشارهای آمریکا دفاع کنند زیرا نه تنها برجام را نقض کرده بلکه اروپایی‌ها هم آنها را نقض کرده‌اند بنابراین آنها باید تعهدات خود را در قبال برجام انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام دهند، ما گام‌های دیگر را برنمی‌داریم اما اگر این کار را انجام ندهند، باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پیشنهادات مختلفی وجود دارد انشاءالله تا آن موقع تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره اینکه آیا احتمال درگیری نظامی آمریکا با ایران با توجه به تحولات اخیر وجود خواهد داشت، یا خیر گفت: آمریکا درصدد درگیری نظامی با ایران نیست چرا که عواقب آن را درک می‌کند و می‌داند اگر جنگی رخ دهد، پایان جنگ آسان نخواهد بود بنابراین آمریکا درصدد درگیر شدن با ایران نیست.

خرازی همچنین در خصوص تحولات مربوط به بحرین اظهار کرد: بحرین کشوری است که متاسفانه حقوق مردم خود را ضایع کرده و روابط خود با اسرائیل را علنی کرده است و به جای آنکه کشور مسلمان و مستقل باشد تا بتواند مشکلات داخلی خود را حل کند، نه تنها مشکلاتش را حل نکرده بلکه حقوق بشر را ضایع و نقش مخربی را در منطقه ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: از این رو در مذاکراتی که دیپلمات‌ها با اروپایی‌ها دارند، وضعیت حقوق بشر در بحرین و نقش مخربی که این کشور در منطقه ایفا می‌کند، با کشورهای دیگر مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

آغاز حرکت نفتکش ایرانی به سوی آبهای آزاد

سفیر ایران در لندن از آغاز حرکت نفتکش حامل نفت ایران به مقصد آب‌های بین‌المللی خبر داد.

حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: در این لحظه تایید می‌کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آبهای جبل الطارق، نفتکش حامل نفت ایران حرکت خود به مقصد آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد. توجه زیاد سیاستمداران و افکار عمومی جهانی و منطقه ای، نشان دهنده نتایج مهم سیاسی، بین‌المللی و حقوقی اقداماتی است که در این چند روز اتخاذ شد.

ابراز نگرانی سخنگوی وزارت خارجه از تحرکات آمریکا در شمال سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات و توافقات اخیر مقامات آمریکایی درباره ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه، را تحریک آمیز و موجب نگرانی دانست.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این موضوع گفت: اقداماتی از این دست همچون سایر رفتارهای مقامات آمریکایی باعث بی‌ثبات بوده و علاوه بر دخالت در امور داخلی سوریه، موجب ایجاد ناامنی در منطقه خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: رفتار آمریکایی ها در شمال شرق سوریه تجاوز آشکار علیه حاکمیت قانونی و تمامیت ارضی کشور سوریه و بر خلاف اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: بدیهی است، نگرانی های امنیتی در مرزهای شمالی سوریه در قالب توافقات دوجانبه با همسایگان و با مساعی جمیله، قابل رفع خواهد بود و هیچ نیازی به دخالت قدرت‌های خارجی نیست.

 پیروزی دیپلماتیک ایران در رفع توقیف آدریان دریا (گریس ۱)

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به رفع توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) که حامل نفت ایران بود از سوی دولت جبل‌الطارق اظهار کرد: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود.

سیدکمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی صبح امروز در دومین همایش ملی روش های تحلیل اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره ترک سیاست صبر استراتژیک از اردیبهشت ماه سال جاری و اتخاذ راهبرد مقاومت توسط کشورمان و استمرار این راهبرد اظهار کرد: حق را باید ستاند و حق به انسان هدیه داده نمی‌شود. ما هم به عنوان ملتی که همواره مقاوم بوده ایم و در راستای تامین حقوق خود تلاش کرده و بهای زیادی را پرداخته‌ایم؛ بر همین مبنا از طریق مقاومت در برابر زورگویی‌های دشمنان می‌توانیم حق خود را بگیریم.

وی افزود: آن چه که در ماه‌های اخیر به عنوان راهبرد مقاومت و راهبرد توازن اتفاق افتاد، در این راستا بود که ما با مقابله با زورگویی‌های دیگران می‌توانیم حقوق خود را استیفا کنیم. امروز ملت ایران از این بابت که توانسته اند در مقابل زورگویی‌های آمریکا و متحدانش مقاومت کرده و اقتدار خود را نشان دهند، سربلند هستند. باید این مسیر را با تدبیر، عقلانیت و خردورزی ادامه داد تا این دوره که در آن فشارهای زیادی از سوی بیگانگان به مردم وارد می‌شود بگذرد و ملت ایران سربلند باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تدوین سند راهبردی سیاست خارجی و قراردادن راهبرد مقاومت فعال در این سند، با تاکید بر این که آنچه در دست تهیه است، سند نیست، تصریح کرد: در واقع راهبردی است که برای مقام معظم رهبری در شورای راهبردی روابط خارجی تهیه می‌شود و با صلاحدید ایشان به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود. در مورد راهبرد مقاومت فعال گزارش‌هایی را خدمت ایشان ارسال کرده‌ایم و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خرازی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شکست اخیری که انگلستان و آمریکا در دزدی دریایی اخیر متحمل شدند و پیروزی جمهوری اسلامی در عرصه دیپلماتیک با اتخاذ مقاومت فعال و تهدید آمریکا برای توقیف کشتی گریس ١ پس از خروج از جبل الطارق، خاطر نشان کرد: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود. این حرکات دشمنان قطعا پایانی ندارد و آنها همواره توطئه ها و نقشه‌های زیادی را برای ما طراحی می‌کنند و باید در برابر این توطئه‌ها آماده باشیم و از هویت و منافع خود دفاع کنیم.

کد خبر 386665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.