عوامل کاهش بروز آلزایمر/ خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی

علت ۳۰ درصد سکته های مغزی ناشی از نامنظمی های ضربان قلب، خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی، ارایه داروهای بیماران خاص در درب منزل، عوامل کاهش بروز آلزایمر و فواید مواد غذایی با طعم تلخ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رییس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت درباره جزییات اقدام دو مرحله‌ای وزارت بهداشت برای تسهیل ارائه داروهای بیماران خاص گفت: در مرحله صدور حواله الکترنیکی برای داروهای پیوند و داروهای بیماران خاص هستیم که در تهران به طور کامل برای داروهای پیوند اجرایی شده و در زمینه برخی بیماری‌های خاص مانند ام اس و سرطان نیز در حال تکمیل است.

مهدی شادنوش اظهار کرد: ‌در گام اول روالِ کار به این صورت خواهد بود که بعد از تجویز نوع دارو و میزان آن از سوی پزشک، ‌بیمار به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مربوطه مراجعه می‌کند و اطلاعاتش در سامانه‌ای ثبت می‌شود. سپس نزدیک‌ترین داروخانه به محل زندگی یا کار بیماران تعیین می‌شود و می‌توانند از آن داروخانه، داروهایشان را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر دارو یا میزان آن دچار تغییر شود، صرفا با مراجعه بیمار به مسئول فنی داروخانه مربوطه، امکان تغییر در سامانه وجود دارد که بعد از تایید کارشناس مربوطه در دانشگاه، دستور جدید پزشک قابلیت اجرایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ‌این اقدام به ما کمک می‌کند که بدانیم در هر زمانی، در ‌هر نقطه از کشور، چه بیمار خاصی با چه کد ملی، با چه دارو و به چه میزانی نیازمند دارو است و این باعث می‌شود که بتوانیم وضعیت دارو را مدیریت کنیم. به‌ویژه در شرایطی که به سختی امکان دسترسی به این داروها وجود دارد، با این اقدام می‌توانیم پیش‌بینی‌های لازم برای میزان مورد نیازمان را داشته باشیم و داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

رییس مرکز پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: ‌در عین حال با این اقدام دارو حتما به دست نیازمند واقعی‌اش می‌رسد. همچنین با توجه به اینکه قیمت داروهای خاص در کشور ما از کشورهای همسایه بسیار پایین‌تر است و بسیاری از اوقات این داروها قاچاق معکوس می‌شوند، با این اقدام مدیریت مناسبی در بازار این داروها اتفاق می‌افتد و از قاچاق آن جلوگیری می‌شود.

شادنوش با ‌بیان اینکه بعد از اینکه حواله الکترونیکی تکمیل شد و دانستیم که هر بیمار، با چه کد ملی و در چه آدرسی نیازمند چه میزان دارو است، گام بعدی ‌امکان‌پذیر خواهد بود، افزود: در گام دوم دارو را درب منزل به بیماران تحویل می‌دهیم. کسانی هم که باید داروهایشان را در مراکز درمانی تزریق کنند، آن‌ها را در مراکز درمانی قرار دهیم تا بیمار به آنجا مراجعه کند و کارش را انجام دهد.

رییس مرکز پیوند ‌و بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در تهران گام اول یعنی صدور حواله الکترونیک تقریبا تا دهم شهریور ماه کامل خواهد شد و گام به گام و استان به استان در سطح کشور کار را گسترش می‌دهیم، اظهار کرد: فکر می‌کنم تا پایان امسال همه کشور تحت پوشش گام اول این برنامه قرار گیرد. بنابراین در گام اول داروها در داروخانه‌های نزدیک به محل سکونت یا کار بیماران توزیع می‌شود. بیمار هم فقط یک بار برای ثبت‌نام اولیه باید به معاونت درمان مراجعه کند.

علت ۳۰ درصد سکته های مغزی ناشی از نامنظمی های ضربان قلب

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق، گفت: علت بروز ۳۰ درصد سکته های مغزی ناشی از نامنظمی های ضربان قلب است.

مسعود اسلامی در افتتاحیه بیست و یکمین کنگره بین المللی های قلب و عروق اظهار کرد: تلاش کرده ایم هر سال کنگره تازه های قلب و عروق، کامل تر و پر بارتر از سال های قبل برگزار شود و کنگره امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست.  

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، با بیان اینکه برنامه های علمی کنگره توسط ۲۷۰ نفر از اساتید و دانشمندان اجرا می شود، گفت: تمامی برنامه های علمی به صورت همزمان در ۹ سالن ارائه می شود که ۲ سالن اختصاصی پرستاری نیز خواهیم داشت.

اسلامی، از برنامه «سینمای قلب» برای اولین بار در کنگره امسال خبر داد و گفت: ایده سینمای قلب، امسال شکل گرفته است که در این برنامه، منتخبی از جراحی های قلب و عروق که از سطح ۶ بیمارستان مختلف کشور تهیه شده است، در دو سالن برای شرکت کنندگان پخش می شود.

وی در ادامه با تاکید به خطرات بیماری های قلبی، افزود: نامنظمی‌های ضربان قلب یا آریتمی های قلبی، یکی از شایع ترین بیماری های قلب و عروق است که در دو دسته ساده و خطرناک تقسیم بندی می‌شود.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران، تصریح کرد: هرچه سن فرد بیشتر باشد احتمال نامنظمی‌های ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد.

اسلامی با بیان اینکه افراد بالای ۷۵ سال ۱۰ درصد نامنظمی‌های ضربان قلب دارند، افزود: نامنظمی ضربان قلب، سبب نارسایی عضله قلب و حتی سکته مغزی می‌شود.

وی با تاکید به اینکه ۳۰ درصد سکته‌های مغزی ناشی از نامنظمی ضربان قلب است، ادامه داد: برای درمان این عارضه روش‌های دارویی و غیردارویی وجود دارد که اگر روش‌های دارویی جواب نداد اصولاً به سراغ درمان‌های غیر دارویی می‌رویم.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، گفت: داروهای ضد لخته و ضد انعقادی همچون وارفارین پیش از این برای بیماران دچار نامنظمی ضربان قلب استفاده می‌شد که الان داروهای جایگزین نیز به بازار آمده است.

خواص درمانی و تغذیه ای سیب زمینی

سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار توسط میرزا ملکُم خان به ایران آورده شده است.

سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده‌های موجود در ریشه آن استفاده می‌کنیم. زادگاه اولیه آن در آمریکای جنوبی بوده و اولین بار توسط میرزا ملکُم خان به ایران آورده شده است، برای همین در ابتدا به آن " آلو ملکُم " می‌گفتند و اکنون هم در بعضی شهرهای ایران سیب زمینی را بنام آلو می‌شناسند.

سیب زمینی غنی از بتاکاروتن  (پیش ساز ویتامین A.) است که وقتی پخته می‌شود به آسانی جذب می‌شود. ساقه و برگ‌های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد، ولی جوشانده رقیق شده همین برگ‌ها را به عنوان ماده خواب آور  و آرامش دهنده اعصاب استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می‌گیرد و پرورش آن آسان‌تر است. امروزه روسیه و آلمان بزرگ‌ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.

سیب زمینی ‌تقویت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده  است. سیب زمینی  در بین سبزیجات حاوی ویتامین C. بالایی است و هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی ۲۰ تا ۲۵ میلی گرم ویتامین C. دارد و برای تامین ویتامین C. مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین C آن به هدر می‌رود.

برای اینکه سیب زمینی ویتامین C. کمتری را از دست بدهد، سعی کنید آن را در مقدارهای کم خریداری و نگهداری کنید و آن را با پوست بپزید. برای پخت، اول آب را در ظرف جوش بیاورید. بعد سیب زمینی‌ها را در آن بیاندازید و پس از پخت آن‌ها را از آب خارج کنید و نگذارید در آب گرم بمانند. سیب زمینی علاوه بر ویتامین C. حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم،  فسفر،  آهن  و منیزیم  است.

سیب زمینی پخته شده یا کباب شده با پوست، بیشترین مقدار ویتامین‌ها را داراست. سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین B۶  است. یک فنجان سیب زمینی پخته ۲۱ درصد B۶ مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. می‌دانید که بسیاری از آنزیم‌های بدن خصوصاً آن‌هایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به B۶ محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول‌های جدید احتیاج به B۶ داریم. B۶ برای ورزشکاران  بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می‌کند. پس بهتر است حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. B۶ در جلوگیری از سرطان نیز مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته‌ای کنند.

عوامل کاهش بروز «آلزایمر»

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: جدول پر کردن، مطالعه داشتن، داشتن زندگی منظم، خواب سر وقت، مصرف کافی آب، احتراز از مصرف غذاهای ناسالم، نداشتن فشار خون بالا و داشتن فعالیت‌های فیزیکی؛ در مجموع می‌توانند باعث شوند آلزایمر دیرتر اتفاق بیفتد.

محمدرضا قینی، در باره «بیماری آلزایمر»، اظهار کرد: آلزایمر بیماری است که در کل، سلول‌های مغزی دچار تحلیل می‌شوند؛ در نتیجه کارکرد مغز به خصوص حافظه کاهش یافته و کارکردهای دیگر از جمله تصمیم و تعقل مختل می‌شود.

وی با تاکید به علل ایجاد این بیماری، افزود: ‌برخی عوامل محیطی در این موضوع دخیل هستند؛ به خصوص تمام عواملی که باعث می‌شود خون‌رسانی مغز دچار اختلال شود؛ مانند افرادی که در سنین میانسالی دچار بیماری دیابت و فشار خون شده یا کسانی که سیگار مصرف می‌کنند، خطر آلزایمر در آنها بالاست؛ ضمن اینکه زمینه‌های ژنتیکی در ایجاد این بیماری مؤثر است.

این متخصص مغز و اعصاب در زمینه اقدامات موثر برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، خاطرنشان کرد: مطالعه کردن در جلوگیری از آلزایمر بسیار موثر است؛ چرا که قوای ذهنی مانند دیگر اعضای بدن هستند که در صورت تقویت آنها کارکرد بهتری دارند.

قینی تصریح کرد: برای نمونه فردی که عضلات خود را قوی می‌کند در دوران پیری دچار ضعف عضلانی کمتری می‌شود؛ در نتیجه فردی اگر در تمام طول عمر به ویژه از دوره میانسالی به بعد دائم فعالیت فکری کند؛ البته نه اینکه بگوییم این فرد اصلاً آلزایمر نگیرد، اما چون کارکرد ذهنش بالاتر شده و ارتباطاتش بهتر شده است، ممکن است علائم آلزایمر در آن دیرتر ظاهر شود.

وی با تاکید به توصیه‌های کاربردی برای جلوگیری از بروز آلزایمر، گفت:‌افراد باید فعالیت‌های ذهنی معمول را داشته باشند؛ ضمن اینکه ‌جدول پر کردن، مطالعه داشتن، داشتن زندگی منظم، خواب سر وقت، مصرف کافی آب، احتراز از مصرف غذاهای ناسالم، عدم مصرف روغن‌های جامد، نداشتن فشار خون بالا و داشتن فعالیت‌های فیزیکی؛ در مجموع می‌تواند باعث شود آلزایمر دیرتر اتفاق بیفتد.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: وقتی این بیماری ایجاد شد، دیگر درمان ندارد اما می‌توانیم با برخی درمان‌ها علائم آلزایمر را کنترل کنیم؛ چرا که این بیماری مزمنی است و وقتی فردی دچار آن شد، ممکن است ۱۰ سال نیز با آن علائم زندگی کند.

فواید مواد غذایی با طعم تلخ

برخی خوراکی های تلخ هرچند پرطرفدار نیستند ولی فواید بیشماری دارند. این غذاها سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند. برخی از این مزایا عبارتند از: کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی، دیابت، بهبود سلامت چشم، کبد و روده ها:

خربزه سبز: این نوع خربزه که زودرس است، طعم بسیار تلخی دارد. در کشورهای آسیایی، کارائیب، آفریقایی و ... خربزه سبز طرفداران زیادی دارد. این میوه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که به جلوگیری از رشد انواع سرطان ها، کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت کمک می کند. خربزه تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها است که برای جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

سبزیجات خانواده کلم: سبزیجاتی از قبیل بروکلی، تربچه، کلم بروکسل و ... حاوی ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند که طعم تلخ آنها را قوی تر می کند. مطالعات روی حیوانات نشان داده که گلوکوزینولات می تواند رشد و گسترش سلول های سرطانی را کند کند. همچنین این ماده به سم زدایی از کبد کمک می کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که حداقل ۵ بار در هفته این نوع سبزیجات استفاده شوند.

قاصدک: ممکن است فکر کنید گیاه قاصدک تنها یک علف هرز است. اما برگ های این گیاه خوراکی و مغذی هستند و حتی می توان آنها را در سالاد به طور خام مصرف کرد. برگ های این گیاه تلخ هستند اما مواد مغذی بیشماری از جمله کلسیم، منگنز، آهن، ویتامین سی، ویتامین آ و ویتامین کا دارند. آنها همچنین حاوی کاروتنوئیدها و زاکسنتین هستند که از چشم های شما در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند. این سبزی پروبیوتیک هایی دارد که به رشد باکتری های مفید روده کمک می کند.

پوست مرکبات: در حالی که گوشت و آب میوه مرکبات شیرین و یا ترش است، پوست آنها بسیار تلخ است. تلخی پوست مرکبات بخاطر وجود فلاونوئیدهایی از جمله هسپریدین و نارنژین هستند که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شوند. این فلاونوئیدها به کاهش رشد سلول های سرطانی، کاهش التهاب، بهبود سم زدایی کمک می کنند.

کافئین: قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب سراسر جهان است و منبع غنی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. مانند اکثر غذاهای تلخ، قهوه نیز سرشار از پلی فنول ها است. یکی از غنی ترین این پلی فنول ها اسید کلروژنیک است که مزایای بیشماری دارد. این آنتی اکسیدان باعث کاهش استرس اکسیداتیو در بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به مرگ، سرطان و بیماری های قلبی را به ترتیب به میزان ۱۷ درصد، ۱۵ درصد و ۱۸ درصد کاهش می دهد و سدی در برابر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون است.

چای سبز: این نوع چای حاوی پلی فنولهایی است که ضد التهاب هستند و اثرات رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. مصرف یک فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به حمله قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

کد خبر 386608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.