اسباب بازی‌های ایرانی قابلیت جهانی شدن دارد

در سال‌های اخیر بارها بحث صنعت اسباب بازی‌ها مطرح و این موضوع موجب شده تا بخش خصوصی و مسئولان دولتی، حمایت‌های بیشتری از این صنعت کرده و کسب و کار بازی‌سازی، تأسیس شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، رونق بگیرد.

به گزارش‌ ایمنا، در جهان امروز، یکی از نکات قابل تأمل، استفاده از ابزارها و وسایلی است که به ویژه برای قشر کودک و نوجوان، مورد توجه قرار گرفته است. در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی، ترویج اسباب بازی و بازی‌های فکری در سیتی سنتر اصفهان، با "حامد تاْملی"، بازرس و رئیس دپارتمان علمی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و کارشناس ستاد توسعه و فناوری نرم هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فناوری نرم چیست؟

فناوری‌های سخت به معنای تکنولوژی‌های مرسومی است که در اطراف خود می‌بینید. به عنوان مثال موبایلی که در دست دارید یا سایر تکنولوژی‌ها، فناوری سخت محسوب می‌شود. اما فناوری نرم به فرایندهایی گفته می‌شود که می‌تواند تغییر رفتاری ایجاد کند. برای مثال، جریمه‌کردن، یک فناوری نرم است. ما بازی را یک فناوری نرم به حساب می‌آوریم، زیرا باعث می‌شود کودکان و نوجوانان بتوانند با استفاده از آن رفتارهای متفاوتی را یادگرفته و یا مهارتی کسب کنند. بنابراین ارتقای این مهارت‌ها، نوعی فناوری نرم محسوب می‌شود، اما اسباب بازی به عنوان یک فناوری هویت‌ساز شناخته شده، زیرا دارای هویت فرهنگی است و علاوه بر محتوا، جنبه‌های هویتی را نیز در بر می‌گیرد.

درباره برنامه‌هایی که پیش از برگزاری این نمایشگاه‌ داشتید، توضیح دهید؟

 نمایشگاه ترویجی چهار سالی است که مورد بحث قرار گرفته است، اما از سال قبل در چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی، نخستین نمایشگاه ترویجی برگزار شد که با نمایشگاه کنونی تفاوت‌هایی داشت. بیش از ۳۰ شرکت از بخش خصوصی در اولین دوره، فعالیت‌های بازی محور خود را ارائه کردند، اما بحث ترویجی انواع مختلفی را در بر می‌گیرد؛ مثل مدرسه‌ای که در فرایند آموزشی خود از بسته‌های بازی محور، استفاده می‌کند یا کافه‌های بازی در سطح شهر و به طور کلی هر جایی که از بازی و اسباب بازی برای انتقال یک مفهوم استفاده می‌شود، سیستم ترویجی به کار می‌رود.

قبل از تولید یک بازی یا اسباب بازی به چه برنامه‌هایی فکر می‌شود  و به دنبال چه نتیجه‌ای هستید؟

برای ساخت یک بازی یا اسباب بازی، در مرحله اول ایده و طراحی دغدغه‌ ذهنی است. اگر ایده‌ مناسبی مطابق با نیاز مخاطب وجود داشته باشد، وارد فاز بعدی یعنی تولید می‌شویم. در فاز تولید نیز موانع مختلفی مانند تهیه مواد اولیه یا فناوری‌های مورد نیاز بر سر راه ما قرار دارد. بعد از فاز تولید وارد مرحله توزیع می‌شویم. برای توزیع محصول باید با سازو کارهای توزیع، آشنا شده و بتوانیم آن‌ها را به خوبی پیاده کنیم. در مرحله آخر نیاز به ترویج داریم. محصولاتی وجود دارد که با وجود ایده خوب و توزیع، هنوز دیده نشده‌اند. همچنین بسیاری از خانواده‌ها هستند که از نیازهای کودک و نوجوان خود آگاهی ندارند و اگر فرآیند ترویج افزایش یابد، آن‌ها نیز راحت‌تر کالای مورد نیاز فرزند خود را جست و جو می‌کنند.

با توجه به محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده، تا چه اندازه فکر می‌کنید که اسباب بازی‌های ایرانی قابلیت جهانی شدن دارند؟

در بحث اسباب بازی دو مفهوم وجود دارد؛ اول toy که اسباب بازی‌های مرسومی مثل وسایل نقلیه و عروسک را شامل می‌شود.  دوم game که شامل بازی‌های رومیزی است. ما در زمینه دوم به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های عجیب و پیچیده، مزایا و موقعیت‌های خوبی برای جهانی‌شدن داریم.

استقبال مردم از نمایشگاه چگونه‌ بود؟

خوشبختانه همانگونه که اصفهان در بحث جشنواره پیشگام بود در بحث اسباب بازی نیز به همین صورت عمل کرد؛ همکاری گسترده‌ای بین بخش خصوصی و دولتی، سیتی سنتر و شرکت سامان گستر صورت گرفته و با استقبال گرمی از سوی مردم رو به رو شدیم.

آیا در گذشته هم نمایشگاه اسباب بازی به این وسعت برگزار شده است؟

به صورت پراکنده در بسیاری از استان‌ها نمایشگاه برگزار شده بود، اما به صورت نمایشگاه تخصصی یک بار سال گذشته در تهران و امسال در اصفهان برگزار شد. در حال حاضر نیز تقاضا شده است که این نمایشگاه در شهر اهواز برگزار شود. علاوه بر این با نمایندگان تبریز صحبت کردیم و حتی شهرهای کوچکی مانند رفسنجان، تقاضای راه‌اندازی جشنواره را داشتند که امیدوارم با حل‌شدن بحث مالی و فراهم‌کردن اسپانسر، این اتفاق بیفتد.

گفتگو از: آفرین عدیلی، خبرنگار نوجوان جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

کد خبر 386586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.