راهکارهای ابتکاری آمریکا در هوشمندسازی شهرها

باتوجه به اهمیت هوشمندسازی در دنیای امروز، شهرهای بسیاری در سراسر جهان با استفاده از شیوه‌های گوناگون، در بخش‌های مختلف فن‌آوری‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقدامات شهرهای هوشمند شامل نصب سنسورهای خیابانی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، ارائه ابتکارات جدید برای مدیریت جوامع و یا به‌کارگیری راه‌حل‌های هوشمند برای رسیدگی به مسائل مربوط به حمل و نقل، سیستم‌های تخلیه فاضلاب، اتصالات و مسائل ایمنی می‌شود. در این میان بعضی از شهرهای ایالات متحده آمریکا در به‌کارگیری فن‌آوری‌های هوشمند از روش‌های ابتکاری بهره برده‌اند که در ادامه به بررسی این شهرها می‌پردازیم.

کلمبوس

این شهر در طرحی موفق، پنج هدف اصلی برای بخش حمل و نقل مشخص کرده است که عبارتند از دسترسی بهتر ساکنان به خدمات شهروندی، تشویق به استفاده بیشتر از حمل و نقل پایدار، بهبود دسترسی به مشاغل، کاهش تراکم کامیون‌های باری و ارائه اطلاعات ترافیک در زمان واقعی برای بهبود وضعیت تردد.

از جمله اقدامات کلمبوس، تأسیس "صندوق شتاب هوشمند" در بخش‌های خصوصی و عمومی است که سرمایه‌ اولیه آن با هدف حمایت از تحقیقات، فرصت‌های شغلی و گسترش اقتصاد اشتراکی شهر با حمایت بیش از ۶۰ مدیر منطقه‌ای فراهم شد.

بدین ترتیب کلمبوس به منظور دستیابی به اهداف پنج‌گانه خود بر ۹ پروژه سرمایه‌گذاری کرد که شامل ایجاد یک بستر مشترک برای بهبود وضعیت تردد، راه‌اندازی برنامه پرداخت یکپارچه و برنامه‌ریزی سفر چندملیتی برای رفاه حال مسافران، طراحی یک برنامه مخصوص تلفن همراه به منظور تسهیل پرداخت‌ها، دسترسی به خدمات حمل و نقل و پیدا کردن بهترین مسیر برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، بهبود وضعیت تردد کامیون‌های باری و چندین پروژه دیگر می‌شود.

پترزبورگ

این شهر به علت ارتباطات فعال دانشگاهی و پیشرفت در فن‌آوری‌های نوآورانه در بخش‌های حمل و نقل، روباتیک و انرژی پاک، همچنین تشویق سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در این بخش‌ها و پیاده‌سازی تکنولوژی‌های جدید، مدت زیادی است که تبدیل به یک شهر هوشمند شده است. پترزبورگ، برنامه‌هایی برای استفاده از فن‌آوری هوشمند به منظور بهبود ایمنی، افزایش تردد، بررسی تغییرات آب و هوا و افزایش نردبان فرصت‌ها (پیشگویی‌هایی که برای توصیف روند پیشرفت‌های اجتماعی ایجاد می‎شود) ارائه داده است. بخشی از این رویکرد شامل گسترش Surtrac، سیستم چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند می‌شود که با تغییر الگوهای ترافیکی، کاهش زمان سفر و بهبود وضعیت تردد و ایمنی همراه است.

دنور

چالش شهر هوشمند برای دنور فرصتی برای دستیابی به راه‌حل‌های نوآورانه به منظور مدرن‌سازی زیرساخت‌های فرسوده، کاهش تراکم ترافیک و بهبود کیفیت هوا با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی عمومی و خصوصی، نصب سیستم‌های تشخیص عابر پیاده در تقاطع‌ها برای بهبود ایمنی و ایجاد سیستم حمل و نقل یکپارچه بود که به کمک آن کامیون‌ها می‌توانند برای هماهنگی مسیرهای تحویل و کاهش فشار ترافیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شهر همچنین زمینه آزمایشات اولیه روی لامپ‌های هوشمند مجهز به وای فای، محل شارژ وسیله نقلیه الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر، خدمات اتوبوس‌های شاتل برقی و وسایل نقلیه الکتریکی خودران را فراهم کرده است.

سان‌فرانسیسکو

سانفرانسیسکو با هدف کاهش زمان جابجایی، تسهیل تردد ماشین‌های اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس، برای استفاده از اتوبوس‌های شاتل خودران در ۶ پروژه راهنمایی و رانندگی سرمایه‌گذاری کرده است. مسئولان شهری با تغییر ۱۰ درصد از وسایل نقلیه خصوصی به حالت اشتراک‌گذاری، کاهش ۱۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای به کمک بهبود وضعیت حمل و نقل، سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های کربن‌صفر، ارائه تسهیلات جابجایی به خانوارهای کم درآمد و استفاده از سنسورهای بی‌سیم در پارکینگ‌ها، سعی در برقراری خط‌مشی‌های شهر هوشمند داشته‌اند.

دالاس

رویکرد اتخاذی دالاس برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند، کاملا متفاوت است. این شهر با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی متشکل از ذی‌نفعان منطقه‌ای و علاقمند به هوشمندسازی اقدام به راه‌اندازی  "اتحاد نوآوری دالاس (DIA)" کرد که تمرکز خود را بر بازسازی زیرساخت‌های فرسوده و حل بحران منابع محدود و افزایش تراکم شهری قرار داده است و با استفاده از فن‌آوری‌های پارکینگ هوشمند، آبیاری هوشمند، سیستم‌های هوشمند آب، کیوسک‌های دیجیتالی تعاملی و بستری از شبکه‌های منبع آزاد الگوهایی برای توسعه اقتصادی پایدار در اختیار شهروندان گذاشته است؛ اقدامات دالاس هر سه ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 386580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.