کارگردانان و تهیه کنندگان خاورمیانه به جایزه آسیا پاسیفیک نگاه ویژه کنند

یک تهیه کننده ترکی گفت: در تولید مشترک دو سنت با کدهای اخلاقی، هنری و حس‌های متفاوت درکنار هم‌قرار می‌گیرند و یک‌ فرهنگ‌ جدید سینمایی را به جهان منتقل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دومین برنامه پنل تولید مشترک بخش بین الملل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور"مهمت آکتاس " تهیه کننده ترکی با موضوع چگونگی تولید مشترک بین دو کشور صبح امروز _۳۰مردادماه_ در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

مهمت آکتاس در این پنل با بیان اینکه حضور من بیشتر در آلمان است و تولیداتی با کشورهای مختلف مانند ایران و مصر داشته ام، اظهار کرد: بیشتر تولیدات کشور ترکیه با کشورهای اروپایی است. تولید مشترک تنها در بحث سرمایه نیست، بلکه در ویژگی‌های هنری و داستان نیز خودنمایی می‌کند. 

وی ادامه داد: مسئولیت پذیری مهم‌ترین نکته در تولید مشترک است. وقتی در این منطقه بخواهیم تولید مشترکی انجام دهیم سوالات "چرا اینجا و چه چیز خاصی در این‌ محل وجود دارد؟" مطرح می‌شود. پخش بین‌المللی نیز مهم‌ترین مبحثی است که برای تهیه کنندگان اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه چه کسی کار را انجام خواهد داد و چه رزومه‌ای‌ خواهد داشت نیز مهم بوده و کم‌تر پیش می‌آید که کارگردانان فیلم‌اولی برای تولید مشترک انتخاب شوند.

آکتاس سپس با اشاره به اصغر فرهادی و عباس کیارستمی خاطرنشان کرد: همه دنیا علاقه‌ دارند تا با سوپر استارهای سینما ایران‌همکاری کنند، اما اگر کارگردانان جوان ایرانی بخواهند تولید مشترکی داشته باشند باید خود را به خوبی نشان دهند.

این تهیه کننده سینما افزود: برای فیلمسازان مستقل دو راه وجود دارد؛ اول اینکه یک شریک غربی برای تولید مشترک پیدا کنند یا به بازار آسیایی رو آوردند. اروپایی‌های زیادی از جمله فرانسوی‌ها، نروژی‌ها و... در بازار آسیا بسیار فعال هستند. کارگردانان و تهیه کنندگانی که در حوزه خاورمیانه و خلیج فارس وجود دارد باید به جایزه آسیا پاسیفیک که اسکار آسیایی است نگاه ویژه‌ای داشته باشند. 

وی سپس با اشاره به تامین بودجه فیلم گفت: اروپایی‌ها در مرحله تولید و ساخت فیلم‌ بودجه‌ها و وام‌های مختلفی به فیلم‌های بخش آسیایی و آسیا پاسیفیک اختصاص می‌دهند. اولین قدم برای یک‌ فیلم خودنمایی در جشنواره‌های مختلف و در معرض دید قرار گرفتن است. در جشنواره‌ های کن و برلین نیز بودجه‌هایی برای ساخت فیلم اختصاص می‌یابد. در سوئیس نیز شرکت‌هایی هستند که به فیلم‌هایی در خاورمیانه و کشورهای در حال توسعه بودجه‌ای اختصاص می‌دهند.

آکتاس تصریح کرد: تمام این حمایت‌ها در صورتی اتفاق می‌افتد که هر کارگردان در کشور خود حامیانی پیدا و امنیت فیلم‌ خود را تامین کند. در آلمان شرکتی وجود دارد که تنها به تولید مشترک ترکیه و آلمان بودجه می‌دهد، شرکت‌هایی نیز در ترکیه وجود دارند که به تولید مشترک با کشورهای منطقه چون ایران بودجه می‌دهند. 

وی تاکید کرد: تولید مشترک زمانی اتفاق می‌افتد که عوامل فیلم از تمام شرکت انتخاب شوند و همه سهمی داشته باشند. تولید مشترک را به ازدواج تشبیه می‌کنم، در تولید مشترک برای مدتی طولانی پیوندی بین دو فرهنگ صورت می‌گیرد. در این‌ پیوند دو سنت با کدهای اخلاقی، هنری و حس‌های متفاوت درکنار هم‌قرار می‌گیرند. هر کدام‌ از طرف ها در تولید مشترک از یکدیگر چیزهای زیادی یاد می‌گیرند.

این تهیه کننده با بیان اینکه "تولید مشترک یک‌ فرهنگ‌ جدید سینمایی را به جهان منتقل می‌کند" توضیح داد: در واقع در تولید مشترک دو نگاه سینمایی تبدیل به یک‌ بدن شده و به جهان عرضه می‌شود. دو طرف باید آرزوهای واحد داشته باشند و با هم به جهان عرضه کنند.

آکتاس با اشاره به مشکلات در تولید مشترک گفت: در فیلم‌سازی نمی‌توان همه‌ را خوشحال کرد. بیشتر مشکلات در تولید با جامعه محلی اتفاق می‌افتد و تفاوت‌های فرهنگی بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تهیه کنندگان اروپایی علاقه دارند تا در فیلم‌ هایی که فضایی غیرسیاسی در ایران‌ ساخته می‌شود سرمایه‌گذاری کنند؟ پاسخ داد: سیاست را نمی‌توان‌ از زندگی جدا کرد و همه فیلم‌ها یک‌ بخش سیاسی دارند. اروپایی ها در تولید مشترک ابتدا به داستان و سپس به کارگردان نگاه می‌کنند. یک‌ کارگردان ‌نیاز به تهیه کننده دارد و باید بداند که تهیه کننده یک‌ اصول و برنامه‌ریزی دارد که از آن ریل خارج‌ نمی‌شود. 

کد خبر 386568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.