زیرساخت لازم برای جذب گردشگران شهری در شهرضا وجود ندارد

شهرضا_یک کارشناس شهرسازی گفت: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران شهری در شهرضا وجود ندارد و این شهر در زمینه کمبودهای زیادی دارد.

شیرین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گردشگری شهری از مهم‌ترین عناصر توسعه شهرها محسوب می‌شود، اما برخورداری از آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که متأسفانه در بعضی از شهرها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جغرافیا و محیط طبیعی در جذب گردشگران به شهرها مؤثر است، خاطرنشان کرد: الزاما کشورهای دارای محیط طبیعی مناسب در جذب گردشگران موفق نیستند و از سوی دیگر کشورهایی که از این مزیت بی‌بهره هستند نیز در جذب گردشگران شهری ناکام نبوده‌اند.

کارشناس ارشد شهرسازی اضافه کرد: وجود بناهای تاریخی، موزه‌ها و افراد مشهور نیز در جذب گردشگران مؤثر است، اما شهرهایی باوجود آنکه از این مزیت‌ها بی‌بهره هستند تلاش کرده‌اند با ایجاد جاذبه‌هایی مانند پارک‌های بازی، مناطق تحقیقاتی، پارک‌های علم و فن‌آوری یا ساختمان‌هایی با الهام از معماری نوین، جاذبه‌های توریستی ایجاد کنند.

صادقی با بیان اینکه گردشگری شهری در شهرهای ایران پدیده‌ای نوظهور است، یادآور شد: نخستین اقدامات برای جذب گردشگران به محیط‌های شهری به اواسط دهه ۵۰ خورشیدی باز می‌گردد این در حالی است که در نیم قرن اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام نشده است.

وی گفت: برای حضور گردشگران لازم است تعداد هتل‌ها، رستوران‌ها، مُتل‌ها، پایانه‌ها مسافری و راه‌ها توسعه یابد، زیرا تحقیقات علمی و تجارب کشورهای پیشگام در جذب گردشگران شهری ثابت کرده است که گردشگران بیش از هر چیزی در مورد امکانات رفاهی و خدماتی شهر مقصد حساس هستند.

کارشناس ارشد شهرسازی با اشاره به وضعیت شهر شهرضا در جذب گردشگران، تصریح کرد: متأسفانه این شهر از این نظر موقعیت مناسبی ندارد و ایجاد زیرساخت‌های زیادی لازم است تا به یک مقصد ایده‌آل برای گردشگران شهری تبدیل شود.

صادقی ادامه داد: آثار تاریخی موجود در شهر شهرضا به صورت برشورها یا انتشار در رسانه‌ها معرفی نشده و بیشتر در ایام تعطیلات نوروز اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود، سیما و منظر این شهر نیز دارای جاذبه‌ها و نمادهایی نیست که برای گردشگران جذاب باشد.

وی یادآور شد: موقعیت بین راهی شهرضا سالانه زمینه حضور هزاران گردشگر را در آن فراهم می‌کند، اما اگر برنامه جامعی برای جذب و ماندگاری آنان اجرا نشود این شهر به استراحتگاهی بین راهی برای رسیدن به مقاصدی مانند شیراز، اصفهان یا مناظر طبیعی سمیرم تبدیل می‌شود.

کارشناس ارشد شهرسازی خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که در گردشگری شهری اهمیت دارد ذهنیت گردشگران از یک شهر است، اگر شهری به عنوان استراحتگاه بین راهی معرفی شد تبدیل ذهنیت گردشگران درباره آن به زمان زیادی نیاز دارد، همانگونه که در حال حاضر بسیاری از گردشگران شهرهایی مانند شیراز و اصفهان را به عنوان مقاصدی مهم برای سفر می‌شناسند.

کد خبر 386536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.