تراژدی در پوشش کمدی

چگونگی گذراندن دروه کودکی در خلق داستان برای کودکان بسیار حائز اهمیت است علاوه بر آن نباید از تجربه های تلخ در طول زندگی فرار کرد، بلکه باید از آنان برای خلق داستان هایی که کودکان را با واقعیت مواجه می سازد، کمک گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "لوته سوئنسن" در سال ۱۹۶۸ میلادی در کوپنهاگن دانمارک به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۵ از مدرسه ملی فیلم دانمارک به عنوان کارگردان فارغ‌التحصیل شد.

وی که با ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم بلند شهرت خود را به دست آورد، در حال حاضر مشاور فیلم کودکان و نوجوانان در موسسه فیلم دانمارک است.

وی در کارگاه "چه نوع سینمایی را دوست دارند" که در نخستین روز سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: برای ورود به  مدرسه فیلم دانمارک، ابتدا از داوطلبان سوالاتی پرسیده می شود و پاسخ این پرسش ها هر سال به ما اطلاعاتی می دهد که برای ارتقا کیفیت سوالات در سال های بعدی یاری دهنده هستند؛ یکی از اصلی ترین سوالات در این مصاحبه پیرامون نقش آنها در خانواده هایشان است؛ دواطلبان باید فکر کنند که نقششان میان اعضای خانواده چیست و چگونه است؟

او ادامه داد: برای آنکه بتوانیم درباره بچه ها داستان تعریف کنیم، قبل از هر چیزی باید بچه ها را جدی بگیریم و برای این کار باید کودک درونمان را بشناسیم. هر چقدر هم که بزرگ شده باشیم، باز هم آن کودک زنده است.

این فیلمساز دانمارکی تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم داستان خوبی را تعریف کنیم، باید تراژدی را جدی بگیریم. پشت هر چیز خنده داری، یک تراژدی وجود دارد. همه ما موقعیت های متنوعی در زندگی خود داشته ایم که موجب به جود آمدن احساسات مختلف و تجربه های تلخ  بوده اند؛ این موقعیت ها و تجربیات اگرچه برای ما ناخوشایند بوده اما می توانند درونمایه ای برای یک داستان کمدی باشد.

سوئنسن با اشاره به خلق شخصیت در داستان های کودک گفت: باید کاراکترهایی خلق شوند که کودکان آن را بشناسند و نیازهای خود را در آن ها ببینند. در سنت فیلمسازی اسکاندیناوی، شخصیت فیلم های کودک معمولا ضد قهرمان هستند. کاراکترهایی نیستند که تغییر ایجاد کنند، کاراکترهایی هستند که ما در زندگی عادی سعی میکنیم مخفی شان کنیم.

او ادامه داد: برای تشویق آنکه کارگردانان بزرگ را جذب سینمای کودک کنیم، یکی از راهکارها، نشان دادن تاریخچه سینمای کودک به آنهاست. باید سرگرمی سازان بزرگ کشور را به کارگردانان معرفی کنیم و از طریق برگزاری جشنواره ها، همکاری با خبرگزاری ها و اهدای جوایز، اهمیت و بزرگی سینمای کودک را نشان داد.

وی افزود: باید دوران کودکی جدی گرفته شود. در برخی از کشورها تلاش می شود تا هرچه سریع تر از دوران آن عبور کرد اما در کشور اسکاندیناوی باور بر این است که حقیقت، در کودکی اتفاق می افتد.

سوئنسن اضافه کرد: یکی از مفاهیمی که در فیلم های کودک می توان منتقل کرد این است که به همه آنها بگوییم استعداد خاص خودشان را دارند فقط باید هدایت و راهنماییشان کرد تا بفهمند در چه زمینه ای می توانند موفق باشند. این شعار اصلی سینمای دانمارک است. همه بچه ها را باید به نقطه ای که در آن استعداد دارند رساند.

وی گفت: ایده های بسیاری وجود دارد که داستان آنها در فضای فانتزی می گذرد اما مهم ایده هایی است که راه حلشان در دنیای واقعی پیدا می شود.

این فیلمساز دانمارکی افزود: مسئله مهم این است که کارگردان بتواند به بازیگر، کاراکتر را نشان بدهد؛ به آنها بفهماند که شخصیت ها چه جایگاهی دارند و در درگیری ها میانشان چه خواهد گذشت. همه کودکان تنهایی را احساس می کنند و باید توجه کرد که آن ها چه تلاش هایی می کنند تا از تنهایی فرار کنند و عضوی از یک گروه شوند.

کد خبر 386527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.