مبتلایان به ایدز در معرض کدام بیماری‌ها قرار دارند؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد مبتلایان به بیماری HIV، بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک میلیون و ۸۰۰ نفر در سراسر دنیا به بیماری HIV مبتلا هستند. شیوع عفونت HIV در چند دهه گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته و از سال ۲۰۰۲، میزان مرگ و میر ناشی از سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) حدود ۸۰ درصد کمتر شده است. در واقع دلیل اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به HIV، بیماری مزمن سل است.

در بعضی کشورها نیز  که بیماری سل رایج نیست، مبتلایان به HIV به دلایل دیگر مانند دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبد و بیماری‌های قلبی عروقی که ارتباطی به ویروس نقص ایمنی ندارد، جان خود را از دست می‌دهند. گروهی از محققان دانشگاه "Anglia Ruksin" انگستان به تازگی بیماری‌های خاصی را که افراد مبتلا به HIV در معرض خطر ابتلا به آن‌ها قرار دارند، مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت سه هزار و ۴۱۳ فرد را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مبتلایان به HIV، بیشتر ازسایر افراد از سرفه و تنگی نفس، بیماری انسداد ریوی مزمن(COPD)، بیماری ایسکمیک قلب، مرگ ناشی از بارداری، بیماری سپسیس و شکستگی استخوان رنج می‌برند. حتی با وجود درمان‌های ضد رتروویروسی، افراد مبتلا به HIV  در مقایسه با سایرین، بیشتر در معرض بیماری تنفسی مزمن قرار دارند.

داروهای ضد رتروویروسی (antiretroviral)، داروهایی است که برای درمان عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی به کار می‌رود. همچنین یافته‌های جدید حاکی از این بود که خطر ابتلا به بیماری ایسکمیک قلب در میان مبتلایان به بیماری ایدز ممکن است به دلیل مصرف بیشتر سیگار و استفاده از مواد مخدر باشد، هرچند ممکن است بروز این مشکل به التهاب مزمن و فعال‌شدن سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد اختلال در انعقاد خون و تصلب شرایین می‌شود نیز مرتبط باشد.

به گفته محققان، بیماری HIV قطعا به مرگ افراد منجر نمی‌شود، بلکه یک بیماری مزمن قابل کنترل است. امراض مزمنی که افراد مبتلا به HIV به آن‌ها مبتلا می‌شوند بسیار تحت تاثیر سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی قرار دارد، اما پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند آیا این عوامل سبک زندگی، باعث بروز این مشکلات می‌شود یا خیر.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.

کد خبر 386514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.