۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
فواید مصرف کلاژن چیست؟

مصرف کلاژن مزایای زیادی نظیر از بین‌رفتن درد مفاصل، افزایش توده عضلانی و بهبود سلامت قلب را به همراه دارد.

 گزارش ایمنا، بعضی مواد غذایی شامل سیر، چای سفید، مرکبات، پروتئین، سبزیجات نارنجی‌رنگ، انواع توت‌ها، سویا و ماهی، سرشار از کلاژن است. در ادامه شما را با مزایای مصرف این پروتئین برای سلامت بدن آشنا می‌کنیم:

بهبود سلامت پوست

کلاژن علاوه بر حفظ خاصیت ارتجاعی پوست، منجر به بهبود آبرسانی به آن نیز می‌شود. بدن شما با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می‌کند که همین امر منجر به خشکی پوست و تشکیل چین و چروک‌ می‌شود. علاوه بر این مصرف کلاژن، منجر به افزایش تولید سایر پروتئین‌ها مانند آلاستین و فیبریلین می‌شود که به ساختار پوست کمک می‌کند. همچنین کلاژن تاثیر چشمگیری در کاهش درد، تقویت غضروف‌ها و حمایت از مفاصل دارد. بعضی مطالعات نشان داده‌ است که خطر ابتلا به اختلالات مفصلی مانند استئوآرتریت با مصرف کلاژن کاهش می‌یابد. این پروتئین با کاهش التهاب و کاهش درد ناشی از بیماری‌های مفصلی ارتباط دارد.

جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها
همراه با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن، کاهش توده استخوانی نیز رخ می‌دهد و همین امر خطر ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد؛ این در حالی است که مصرف کلاژن تراکم استخوان‌ها را بالا می‌برد. افزایش توده عضلانی از دیگر مزایای مصرف کلاژن است. در واقع حدود یک تا ۱۰ درصد از بافت عضلانی را کلاژن تشکیل می‌دهد. این پروتئین برای تقویت ماهیچه‌ها و عملکرد صحیح آن‌ها بسیار ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد  مکمل‌های کلاژن به افزایش توده عضلانی به خصوص در کسانی که با افزایش سن، توده عضلانی‌ آن‌ها کاهش یافته است،  منجر می‌شود.

افزایش سلامت قلب

محققان دریافته‌اند که مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. بدون مصرف کلاژن کافی، ممکن است شریان‌ها ضعیف و شکننده شود؛ این وضعیت خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش می‌دهد. این بیماری نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی دارد. علاوه بر این، کلاژن باعث بهبود سلامت ناخن‌ها می‌شود و مکمل‌های کلاژن برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، موثر است. مطالعاتی در مورد نقش مکمل‌های کلاژن در حفظ سلامت مغز انجام نشده است با این حال، برخی ادعا می‌کنند که این مکمل‌ها باعث بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب می‌شود. برخی محققان نیز معتقد هستند مصرف مکمل‌های کلاژن باعث کاهش وزن و افزایش متابولیسم خواهد شد.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 386475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.