بطحایی: مرجعیت دکان و کاسبی نیست

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

کسی حق ندارد تابلوی مرجعیت را پایین بکشد، این می‌شود استبداد

آیت‌الله سید هاشم بطحایی، عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شرایط اعلام مرجعیت گفت: مرجع تقلید دو شرط مهم کلی باید داشته باشد: یکی اینکه باید علمیت در حد استنباط و اجتهاد داشته باشد و دیگری اینکه مردی بدون هوی و هوس باشد. عالم شدن و تحصیل تا مرجعیت، امروز زمان‌ بر است و حداقل ۴۰ یا ۵۰ سال نیاز به تحصیل جدی دارد و شرط مهم دوم، صیانت نفسانی و مخالفت با هوی است که مهم است؛ اینکه فردی بی‌هوی باشد یعنی مانند شخصیت حضرت امام(ره).

من زمان مرحوم آقای بروجردی قم بودم و بعد از فوت ایشان مسئله مرجعیت پیش آمد و امام نپذیرفت و با اصرار دیگران ناچار شد بپذیرد. حتی رساله‌اش را غیابی چاپ کردند که ایشان اعتراض هم کرد. البته این‌طور نیست که هرکس مُلا شد، بی‌هوی باشد، یا هر کس که بی‌هوی بود مُلا هم باشد.

بطحایی در پاسخ به این سؤال که آیا مراجع تعداد محدود و مشخص دارند یا خیر، گفت: مرجعیت یا همان نیابت عام، منحصر در یک نفر نیست و ائمه هم کسانی را که دسترسی به ایشان نداشتند، به دیگران به‌عنوان نیابت ارجاع می‌دادند و کسی حق ندارد علمیت کسی را بگیرد.

این استاد حوزه قم درباره جایگاه نظر جامعه مدرسین درباره مرجعیت گفت: جامعه مدرسین هم به‌عنوان کارشناس، نظرشان قابل توجه است و به‌عنوان خبره می‌توانند نظر بدهند و تشخیص خودشان را بیان کنند، ولی نفی دیگران نمی‌توانند بکنند. مرجعیت دکان و کاسبی نیست و غیر از انتخابات است که چه کسی رأی بیاورد و چه کسی رأی نیاورد؛ معیار علمیت است و بی‌هوایی.

به آبروی روحانیت کمک کنید

آیت الله مکارم شیرازی در واکنش به اختلافات آملی لاریجانی و یزدی گفت: به این وضع خاتمه دهید متن توصیه این مرجع تقلید به شرح زیر است: «برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری ها هرگز نتیجه ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پا در میانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

همه چیز به موضوع رفراندوم بستگی دارد

علی مطهری نماینده مردم تهران، با یادآوری اصل ۵۹ قانون اساسی درباره «رفراندوم» گفت: بر اساس قانون موضوع رفراندوم باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد و پس از تایید مقام رهبری توسط وزارت کشور اجرا شود.

وی تصریح کرد: «موضوع» رفراندوم از اهمیت فراوانی برخوردار است، برخی موضوعات تخصصی و غیرقابل نظرخواهی است، بنابراین هر موضوعی را نمی‌توان به رفراندوم گذاشت به عنوان مثال مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک را نمی‌توان به رفراندوم گذاشت.

مطهری یادآور شد: مسائل سیاسی، اقتصادی و برخی از مسائل اجتماعی که نظر مردم در تعیین تکلیف آن موثر باشد را می‌توان به رفراندوم گذاشت، البته برخی معتقدند که لوایح چهارگانه را باید به رفراندوم گذاشت در حالی که این لوایح موضوعات تخصصی هستند. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط جامعه آماده برگزاری رفراندوم است، تاکید کرد: همه چیز به موضوعی که قرار است به رفراندوم گذاشته شود، بستگی دارد.

دعوای طلبگی طبیعی است !

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توییتر، درباره مشاجره آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی نوشت: «در هر جمعی از جمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلند شده و مباحث داغ، لیکن بعد از آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، با هم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است: دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم اشتباه نگیریم.»

جبهه پایداری نپذیرفت در جلسات جامعه روحانیت شرکت کند

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با اشاره به موفقیت جامعه روحانیت در جذب جبهه پایداری گفت: تا آنجایی که در جلسات شورای مرکزی عنوان می‌شود از همه خواسته‌اند تا با هم باشند و گفت‌وگو کنند، اما مثل اینکه آقایان پایداری این خواسته را نپذیرفته‌اند یا بهتر است بگوییم تا این زمان با درخواست گفت‌وگو موافقت نکرده‌اند.

من به برادران عزیز پایداری که همه دوستان خودمان هستند، می‌گویم که امروز وحدت مهم است و اگر وحدت نداشته باشیم از یک سو خودمان چوب این عدم وحدت را می‌خوریم و از سوی دیگر مردم را نا امید و زمینه بهره‌وری دشمن را فراهم می‌کنیم. بنابراین اگر وحدت اصولگرایان شکل گرفت، آن بزرگوران هم باید به این وحدت بپیوندند. رفتار ما زیر ذره‌بین است، اگر با این نگاه به اتفاقات بنگریم، دیگر کسی به دنبال تعدد لیست نخواهد رفت، چرا که در این صورت ضررش را همه خواهیم دید.

به نظر من هر گروه -حتی جامعه روحانیت- اگر بخواهد تنها لیست بدهد، موفق نخواهند شد. پایداری هم اگر بخواهد تنها وارد میدان شود، بداند که نتیجه همان است که در گذشته تجربه شده است. ما باید به نگاه قرآن گوش دهیم و بر اساس وحدت عمل کنیم.

توکلی: متاسفم !

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به عمومی شدن اختلافات و انتقادات میان آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله یزدی اظهار کرد: وضع تاسف باری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند.

وی ادامه داد: من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند، تنش بین بلند پایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کرده و به ریشه کن شدن فساد کمک کنند.

معاون آملی لاریجانی در قوه قضاییه: بازداشت من دروغ است

معاون سابق مالی و اداری قوه‌قضائیه خبر بازداشت خود را تکذیب کرد و گفت: انتشار این دست اخبار دروغ باعث می‌شود مردم به سایر خبرهای کذب این رسانه‌ها اعتماد نکنند.

نوروز کهزادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: اتفاقاً خدا را بابت انتشار این خبر شاکر هستم زیرا باعث شد مردم به سایر خبرهای دروغ منتشرکنندگان آن اعتماد نکنند. این مقام سابق دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا مسئولیت دولتی دارد یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مسئولیت دولتی ندارم و از ابتدای مهر به تدریس در دانشگاه مشغول می‌شوم.

کهزادی گفت: معتقدم باید در گام دوم انقلاب زمام امور را به جوانان سپرد و انتقال نسلی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت، نظام دچار مشکل می‌شود و فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌گرایی باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 386440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.