امیدواری به آینده اقتصاد کشور در صورت تداوم ثبات نرخ ارز

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: اگرچه در شرایط حاضر ثبات نسبی به بازار ارز بازگشته است؛ ولی نباید انتظار داشت که تلاطم چندین ماهه با یک ماه ثبات به فراموشی سپرده شود. اگر این ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد می‌توان به آینده اقتصاد کشور و کنترل تورم امیدوار بود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، حسین سلیمی، اظهار می کند: بالاخره ابزارهای مدیریتی برای مهار نوسان بازار به‌درستی مورداستفاده قرارگرفت و بازار ارز با آرامشی نسبی روبروست که این وضعیت می‌تواند در تزریق آرامش به دیگر بازارها نیز مؤثر واقع شود.

او می‌گوید: در شرایط جدید اقتصادی فعالان اقتصادی باید برای سرپا نگه‌داشتن بنگاه‌های خود کاری بکنند؛ اگرچه تلاطم در بازار ارز به تصمیم نادرست بانک مرکزی برمی‌گردد، ولی حالا که ثبات به بازار ارز برگشته باید صاحبان صنایع به فکر چاره باشند.

سلیمی در پاسخ به اینکه چه باید بکنند؟ ادامه می‌دهد: نیاز ارزی کشور مشخص است؛ فروش نفت کاهش‌یافته؛ کالاهایی که بتوانند ارز خود را تهیه کنند کمترین مشکل را در اقتصاد دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: صنایع در این دوره باید حتماً هدف صادراتی داشته باشند؛ بازارهای هدف خود را بشناسند و حتماً بر روی حوزه صادرات سرمایه‌گذاری و تمرکز کنند. صنایع باید به سمت تولید کالای صادراتی بروند چراکه رقابت باعث بقا است.

در شرایط جدید اقتصادی که خیلی از بنگاه‌های اقتصادی با مشکل بقا مواجه هستند، چگونه می‌توان به رقابت فکر کرد؟ او پاسخ می‌دهد: گروهی از صنایع در کشور وجود دارند که مشکلات کمتری در حوزه کاری خود دارند؛ این صنایع کالاهای خود را صادر می‌کنند و نیاز ارزی خود را تأمین می‌کنند.

سلیمی تاکید می‌کند: در شرایط حاضر آنچه مبنای کار است و ریشه همه مشکلات به آن برمی‌گردد چند نرخی بودن ارز است؛ دولت باید تک‌نرخی کردن ارز را مورد توجه قرار دهد؛ در این صورت صادرکننده می‌تواند پیش‌بینی کند که کالای خود را با چه نرخی باید صادر کنند؛ چه برنامه و راهبردی در پیش گیرد و چگونه برای اهداف بلندمدت خود برنامه‌ریزی کنند.

او می‌گوید: اگرچه در شرایط حاضر ثبات نسبی به بازار ارز بازگشته است؛ ولی نباید انتظار داشت که تلاطم چندین ماهه با یک ماه ثبات به فراموشی سپرده شود.

سلیمی معتقد است: هنوز فعالان اقتصادی به بازار و ثبات نسبی آن خوش‌بین نیستند و نمی‌توانند روی آن برنامه‌ریزی بادوام و بلندمدت داشته باشند. هنوز فعالان اقتصادی امیدواری به ادامه ثبات در بازار ندارند اما اگر این ثبات ادامه یابد حتماً ارز هم به سمت تک‌نرخی شدن پیش می‌رود و در این صورت رویه‌های تولیدی به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

او ادامه می‌دهد: اگرچه خیلی از صنایع در کشور به سمت ورشکستگی پیش رفته ولی برخی از صنایع هنوز سرپا هستند و صادرات دارند. دولت باید از صنایع با نرخ اشتغال‌زایی بالا حمایت کند. اما صنایع بیمار با حمایت و تسهیلات مالی نمی‌توانند خود را از ورشکستگی نجات دهند.

این کارشناس و فعال اقتصادی تاکید می‌کند: اگر این ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد می‌توان به آینده اقتصاد کشور و کنترل تورم امیدوار باشیم. باید به این توجه داشت که کنترل تورم و رونق اقتصادی در گرو ثبات بازار ارز است.

کد خبر 386417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.