ترامپ: غرور ایرانی ها نمی گذارد به ما زنگ بزنند

نگرانی افغانستان از کارشکنی آمریکا در مذاکرات با طالبان، ناکامی ترامپ در ائتلاف سازی علیه ایران، ورود ارتش سوریه به خان شیخون، حمله موشکی یمن به یک پایگاه هوایی در عربستان و آمادگی هنگ کنگ برای گسترده تر شدن اعتراضات از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اخبار منطقه:

نتانیاهو نوار غزه را به حمله نظامی تهدید کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه نوار غزه آغاز می‌کند.

بر اساس گزارسی از سایت النشره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: صرف نظر از انتخاباتی که در سپتامبر آتی برگزار خواهد شد، در صورتی که لازم باشد، عملیات نظامی گسترده‌ای را آغاز خواهیم کرد.

نتانیاهو گفت: صحبت‌هایی در این رابطه شنیدم که من به دلیل ملاحظات انتخاباتی از آغاز عملیات نظامی گسترده در غزه خودداری می‌کنم، اما این درست نیست، در واقع هر کسی که من را بشناسد، ملاحظاتم را هم می‌داند.

ورود کماندوهای ترکیه به سوریه

ارتش ترکیه نیروهای ویژه "کماندو" را به جنوب این کشور به منظور تقویت یگان‌های نظامی مستقر در منطقه مرزی مشترک با سوریه اعزام کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، کماندوهای ترکیه روز یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی وارد منطقه قیریق خان در استان هاتای واقع در جنوب ترکیه شدند.

اعزام نیروهای ویژه ترکیه به این منطقه همزمان با عملیات ارتش سوریه به مواضع تروریست‌های النصره در شهر خان شیخون در حومه ادلب صورت گرفته است.

استان ادلب سوریه در مجاورت نوار مرزی با ترکیه بخشی از منطقه کاهش تنشی است که سال ۲۰۱۷ در چارچوب توافق آستانه پیرامون سوریه تحت نظارت روسیه، ترکیه و ایران ایجاد شد.

ترکیه پیشتر ۱۲ مرکز نظارتی را با هدف پیگیری روند اجرای آتش‌بس ایجاد کرد.

حمله موشکی یمن به یک پایگاه هوایی در عربستان

پایگاه ارتش عربستان در استان "مأرب" یمن هدف یک فروند موشک بالستیک از نوع "نکال" نیروهای یمنی قرار گرفت.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه روسیا الیوم، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور لحظاتی قبل یک فروند موشک بالستیک از نوع "نکال" را به محل تجمع و مراسم رژه نظامیان سعودی در پایگاه "الماس" در استان مأرب شلیک کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با دقت بسیار زیاد، پایگاه مذکور را هدف قرار دادند و انفجارهای شدید حاصل از آن باعث شد تا آمبولانس‌ها به سرعت خودشان را به محل انفجار برسانند.

ورود ارتش سوریه به خان شیخون

یک منبع نظامی سوری به شبکه روسیا الیوم گفت یگان‌هایی از ارتش سوریه ورود خود به شهر خان شیخون در حومه ادلب را آغاز کردند.

در همین راستا، روزنامه الوطن سوریه نوشت که ارتش این کشور از ناحیه شمال غربی خان شیخون وارد این شهر شده و درگیری‌هایی میان ارتش و عناصر تروریستی در گرفته است.

طبق این گزارش در جریان این درگیری‌ها، ارتش چند خودروی بمب‌گذاری شده متعلق به گروه‌های تروریستی در خان شیخون را منهدم کرد. همچنین تعدادی از این عناصر به هلاکت رسیدند و ده‌ها تن دیگر نیز از این شهر فرار کردند.

ناکامی ترامپ در ائتلاف سازی علیه ایران

رسانه های چین با اشاره به شکست آمریکا در همراه کردن کشورهای دیگر برای مشارکت در ائتلاف دریایی در تحلیل هایی نوشتند سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در برابر ایران شکست خورده است و واشنگتن در برابر تهران ناکام مانده است.

تارنمای چاینا از تارنماهای دولتی چین در این مورد نوشت رییس جمهوری آمریکا می کوشد تا کشورها با تحریم هایش علیه ایران همراهی کنند او می خواهد که آنها آمریکا را هم در تنگه هرمز علیه ایران همراهی کنند اما اینها راهبردهایی نیست که دنیا به آن جواب مثبت بدهد.

این گزارش می نویسد ترامپ به باور و اعتقاد دیگر کشورها اهمیت نمی دهد برجام را زیر پا گذاشت و از یکی از مهمترین توافقات بین المللی در شرایطی خارج شد که حتی متحدان اروپایی اش راضی به این کار نبودند.

رسانه چینی تاکید کرد که بازگرداندن تحریم ها و تلاش برای فشار حداکثری بر ایران با هدف تسلیم کردن تهران نه تنها نتیجه ای در برنداشته بلکه کل منطقه خاورمیانه و جهان را به خطر انداخته است.

این گزارش در ادامه می افزاید که آمریکا سال ها است می کوشد اتحادی از کشورهای عربی علیه ایران تشکیل دهد اما مصر و اردن خیلی زود به واشنگتن پاسخ منفی دادند و بتدریج امارات نیز دیگر حاضر به همراهی با آمریکا نیست.

گزارش تصریح می کند که آمریکا با همراهی تنها دو مهره عربستان و اسراییل کاری از پیش نمی برد جز اینکه منطقه خاورمیانه را در تقاطع جنگی قرار می دهد که ترکش هایش سراسر دنیا را زخمی خواهد کرد.

چاینا ارگ می نویسد که سیاست های آمریکا در قبال ایران نه مشروع و نه منطقی است این کشور نمی تواند تهران را وادار به همراهی با سیاست های خود با حربه تحریم و فشار کند آمریکا و قول هایش نیز برای ایران قابل اعتماد نیست مگر اینکه واشنگتن از این نیمه راه نادرست خود به سر خط بازگردد و مسیری درست را انتخاب کند.

موفقیت اعراب در صنعت گردشگری

اهمیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری در جهان رشد فزآینده ای یافته و همین امر باعث شده تا کشورها از جمله اعراب به ویژه آن دسته از آنها که از منابع زیرزمینی همچون نفت و گاز و معادن محروم هستند، در صدد رشد و توسعه این صنعت به عنوان یک منبع اساسی تولید ثروت و درآمد ملی برآیند.

بر اساس گزارشی تارنمای روزنامه "الشرق الاوسط" چاپ لندن، تونس و امارات و به طور مشخص امارت دبی در میان کشورهای عربی گوی سبقت را از سایرین در ارتباط با صنعت گردشگری ربوده اند.

در همین رابطه "رونی الطرابلسی " وزیر گردشگری تونس تاکید کرد که شمار گردشگرانی که ظرف هفت ماه سال میلادی جاری از این کشور دیدن کرده اند، به مرز پنج میلیون نفر رسید و به طور مشخص پنج میلیون و ۴۶ هزار نفر به این کشور سفر کرده اند.

الطرابلسی گفت: بر همین اساس شمار گردشگران در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تقریبا  ۱۵.۶ درصد رشد کرده و همین امر تقریبا ۲ میلیارد و ۷۷۴ میلیون دینار تونسی ( تقریبا ۹۲۵ میلیون دلار) برای تونس درآمد به همراه داشته و بدین ترتیب نرخ ارز در این کشور تا پایان ماه ژوئیه (مرداد) گذشته ۴۵.۹ رشد کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت گردشگری تونس در میان کسانی که از این کشور دیدن کرده اند، اروپاییان با حداقل ۱۹.۹ درصد رشد رتبه اول را به خود اختصاص داده اند. شمار گردشگرهای اروپایی در این کشور از مرز یک و نیم میلیون نفر عبور کرد.

بخش گردشگری در تونس در سال ۲۰۱۵ در اثر برخی اقدامات تروریستی به شدت آسیب دید و عقب رفت این بخش بر سایر بخش ها و فعالیت های اقتصادی مانند حمل و نقل هوایی و صنایع سنتی تونس تاثیر منفی گذاشت، اما این صنعت توانست بار دیگر در این کشور احیا شود . در کل سال گذشته میلادی حدود هشت میلیون گردشگر وارد تونس شده اند.

نگرانی افغانستان از کارشکنی آمریکا در مذاکرات با طالبان

روزنامه واشنگتن پست بامداد دوشنبه نوشت: با نزدیک شدن به اعلام توافق نهایی میان آمریکا و طالبان، مردم افغان نگران کارشکنی و دور زدن آنان توسط آمریکا در این دور از مذاکرات هستند.

بر اساس گزارشی از این روزنامه آمریکایی، ماه هاست که مردم افغانستان با اضطراب در انتظارند تا ببینند که آیا مذاکرات بین مقامات ایالات متحده و طالبان سرانجام منجر به صلح پایدار و مسیری محکم برای تقسیم قدرت خواهد شد یا آنها را به سمت عقب و درگیری های دوباره و احتمال تصرف طالبان خواهد برد.

این نگرانی ها روز شنبه بیشتر شد؛ زیرا برخی اخبار مبنی بر ارائه توافق صلح توسط زلمی خلیلزاد به رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد.

در گزارش ارائه شده توسط خلیلزاد آمده است که بر اساس توافق صورت گرفته، آمریکا هزاران سرباز نظامی خود را از افغانستان خارج می کند اما طالبان تا کنون با هیچ تعهدی در مورد آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی با مقامات افغانستان موافقت نکرده است.

راهپیمایی عاشقان حضرت علی در صنعا

صنعا پایتخت یمن امروز (دوشنبه) با فرارسیدن عید "غدیرخم" شاهد راهپیمایی عظیم عاشقان "امیرالمومنین حضرت علی" (ع) بود و مردم شهرها و استان های مختلف این کشور با حضور گسترده در پایتخت با ولایت امیرالمونین تجدید بیعت کردند.

بر اساس گزارشی از تارنمای شبکه خبری "المسیره" یمن، امروز عاشقان امیرالمومنین در سراسر یمن و پایتخت با تجمع در میادین اصلی شهر خود راهپیمایی های عظیمی را به مناسبت فرارسیدن عید غدیر خم برگزار کردند.
با فرارسیدن عید غدیر خم در یمن، شیعیان این کشور و دیگر عاشقان آن حضرت راهپیمایی های عظیم را در شهرهای خود برگزار کرده و با تجمع در مساجد بزرگ شهر جشن هایی باشکوه برگزار کردند.
همچنین عصر امروز زنان یمنی در سراسر استان های این کشور در میدان غربی پارک "انقلاب" در صنعا تجمع کرده و سنت های قدیمی خود در سالروز ولایت امیرالمونین را به جا می آورند.

راهپیمایی عظیم عاشقان امیر المومنین علی ابن ابی طالب (ع) در یمن در حالی برگزاری می شود که این کشور در طول چهار سال گذشته صحنه حملات بی رحمانه ائتلاف عربی به سرکردگی سعودیها بوده است . 

در طول چهار سال گذشته بیش از صد هزار یمنی غیر نظامی در حملات هوایی، دریایی و زمینی این ائتلاف کشته و مجروح شده اند و سازمانهای حقوق بشری در مقابل این جنایات سعودیها سکوت اختیار کرده اند.

اخبار جهان:

ترامپ: غرور ایرانی ها نمی گذارد به ما زنگ بزنند

رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار این ادعا که تهران خواهان گفت‌وگو با واشنگتن است، گفت اما ایران از بیم خدشه‌دار شدن غرورش با آمریکا تماس نمی‌گیرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دوشنبه (امروز) مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران خواهان گفت‌وگو با ایالات متحده است، اما به دلیل غرور ایرانی، نمی‌داند چطور باید مذاکره را آغاز کند.

وی که در شهر «موریستاون» نیوجرسی در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت نفتکش ایرانی «گریس ۱» (آدریان دریا ۱) که بامداد امروز «جبل طارق» را ترک کرد، گفت: «بحث تازه‌ای ندارم، جز اینکه ایران هم دوست دارد گفت‌وگو کند. باید بگویم «ایران هم.» چون چین هم می‌خواهد گفت‌وگو کند. ایران هم می‌خواهد گفت‌وگو کند. آن‌ها فقط نمی‌دانند چطور به آنجا برسند. ببینید، آن‌ها آدم‌های مغروری هستند، اما اقتصادشان در حال سقوط است. دارد سقوط می‌کند. تورمشان به سقف رسیده. اوضاعشان واقعا خراب است.»

اشتیاق ترامپ برای خرید گرینلند

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه با اعلام اینکه منطقه نیمه خودمختار گرینلند تنها مسئولیت و بار مالی دانمارک را افزایش می دهد، گفت که این خرید در اصل، یک معامله بزرگ املاک و مستغلات است که به دلیل اهمیت استراتژیک این منطقه با مقامات دولت دانمارک مطرح کرده است.

گزارش روز پنج شنبه روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر تصمیم ترامپ برای خرید گرینلند، باعث تعجب و شگفتی بسیار شد. مقامات گرینلند در واکنش به این اظهارات اعلام کردند که گرینلند فروشی نیست و ترامپ نیز روز یکشنبه گفت به لحاظ استراتژیک به گرینلند علاقه مند هستیم، البته این موضوع اولویت شماره یک ما نیست.

ترامپ در پاسخ خبرنگارانی که در مورد علاقه وی به گرینلند سوال کرده بودند، گفت: «ما فقط در مورد این موضوع صحبت کردیم، در اصل دانمارک صاحب گرینلند است و ما متحدان خوبی با دانمارک هستیم و در زمینه های مختلفی از آنها حمایت کردیم. »

آمریکا در پایگاه هوایی تول (Thule) که ۱۲۰۰ کیلومتری شمال مدار قطبی است یک رادار مستقر کرده که بخشی از سامانه هشدار زودهنگام موشکی این کشور به شمار می رود.

افزایش حملات سایبری به هند در سایه تنش با پاکستان

گزارش جدید شرکت نظارتی امنیت اینترنت در هند "سابگس" حاکی است: حملات مهم سایبری علیه این کشور ۲۰ دقیقه پس از آغاز مناقشات اخیر مرزی دهلی نو و اسلام آباد روند رو به افزایش یافته است.

شبکه خبری "نیوز ۱۸" گزارش داد: "پارییوخت کی وی" رییس بازاریابی بخش "اینترنت اشیاء" در شرکت سابگس که مسولیت نظارت بر شبکه اینترنت در اداره های حساس و مهم دولتی را بر عهده دارد گفت: حملات سایبری به صورت پیچیده تر، حرفه ای تر و با نظم بهتری انجام می شوند.

وی افزود: حملات سایبری اخیر علیه هند نشان دادند که هکر ها از تنش های جغرافیایی و سیاسی در مناطق مختلف به نفع خود استفاده می کنند. در طول تنش های اخیر هند با پاکستان ما شاهد افزایش فعالیت های شناسایی توسط مهاجمان سایبری بودیم. پس از آغاز تیراندازی میان نیروهای هندی و پاکستانی، حملات کامل اینترنتی علیه تاسیسات دفاعی هند آغاز شدند. این نشان دهنده آمادگی هکر ها برای حمله در هر زمان دلخواه است.

وی افزود: در چهار ماه پایانی سال ۲۰۱۸، هند شاهد ۸۰۰ هزار حمله سایبری بود. اما این حملات در سال جاری با ۲۲ درصد رشد به ۱.۱ میلیون مورد حمله سایبری رسیده است.

دولت هند در طرح های خود به دنبال دیجیتالی کردن بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و دفاعی بوده است که این امر سبب شده است تا حملات سایبری در این کشور افزایش یابد.

آمادگی هنگ کنگ برای گسترده تر شدن اعتراضات

پس از آنکه صدها هزار تن از معترضان ضد دولتی در هنگ کنگ راهپیمایی صلح‌آمیزی را در روز یکشنبه برگزار کردند که بیانگر تغییری در وضعیت این راهپیمایی‌هاست که اغلب به درگیری‌های خشونت‌آمیز کشیده شده، در حال حاضر هنگ کنگ برای راهپیمایی‌های اعتراضی بیشتر در این هفته آماده می‌شود.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز سازمان‌دهندگان این راهپیمایی اعلام کردند ۱.۷ میلیون تن در راهپیمایی روز یکشنبه شرکت داشتند و این نشان می‌دهد که این جنبش علی رغم آشوب‌ها و درگیری‌های اخیر از جمله اشغال فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ توسط معترضان همچنان از حمایت گسترده برخوردار است. برخی فعالان به خاطر این رویدادها در فرودگاه هنگ کنگ عذرخواهی کردند.

معترضان ۱۱ هفته پیش راهپیمایی‌های اعتراضی را آغاز کردند. این راهپیمایی‌ها، اعتراضی هستند به لایحه‌ای که هم‌اکنون به حالت تعلیق درآمده اما اجازه می‌داد مظنونین برای محاکمه در دادگاه‌های تحت کنترل حزب کمونیست به چین مسترد شوند.

شاید پس از انتخابات در اسراییل از معامله قرن رونمایی شود

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت، احتمال می‌رود رونمایی از طرح صلح میان فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» پس از انتخابات اسرائیل صورت بگیرد.

بر اساس گزارشی از سایت روسیا الیوم، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی گفت، معامله قرن احتمالا پس از برگزاری انتخابات اسرائیل در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام می‌شود.

کوشنر، داماد یهودی الأصل ترامپ و طراح اصلی پروژه پیشنهادی توسعه اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در ازای برقراری صلح در منطقه است.

کوشنر پیشتر اعلام کرده بود که ترامپ آماده تماس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در زمان مناسب است. وی مدعی شد: واشنگتن در ارائه پیشنهادات منطقی به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با دقت و به صورت سنجیده عمل می‌کند تا طرفین شاهد تحقق صلح و شکوفایی باشند.

کوشنر همچنین مدعی شد: واشنگتن به منظور پایان دادن به درگیری‌های چندین ساله، به طرفین فلسطینی و اسرائیل فرصت می‌دهد.

وی افزود، در کارگاه بحرین "کلیات آینده اقتصادی منطقه" ارائه شد و وی متعاقبا گام‌های بیشتری را اعلام خواهد کرد.

رسانه های غربی ایران را بابت پیروزی در جبل الطارق تحسین کردند

آزادی نفتکش "آدریان دریا" و راهی شدن آن به سمت آب های بین المللی که با مخالفت مقامات جبل الطارق در تبعیت از درخواست دادگاه آمریکایی برای ادامه توقیف آن همزمان شده و به تیتر یک رسانه های جهان تبدیل شد، از سوی این رسانه ها این اقدام جبل الطارق بی توجهی به درخواست آمریکا توصیف گردید.

نفتکش آدریان دریا ۱ (گریس یک) که از حدود ۴۵ روز قبل از سوی دولت محلی جبل الطارق تحت مالکیت انگلیس توقیف شده بود، دیشب آبهای جبل الطارق را به مقصد آبهای بین المللی ترک کرد.

آسوشیتدپرس: سوپر نفتکش ایران لنگر کشید

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از مبدا جبل الطارق در این باره گزارش داد: اواخر روزیکشبنه (شب گذشته) سوپر نفتکش ایرانی که حامل نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است لنگرهای خود را برکشید و جبل الطارق را ترک کرد.

این خبرگزاری افزود:آمریکا به  این نفتکش مظنون بود که با یک نهاد تحریم شده درایران مرتبط است، اکنون داده های"موقعیت یاب جهانی" (GPS) بر روی تارنمای "ترافیک دریایی" (Marinetraffic.com) نشان می دهد که نفتکش "آدریان دریا ۱" تحت پرچم ایران که قبلا به نام "گریس ۱" بود، اندکی پیش از نیمه شب گذشته به راه افتاده است، این نفتکش پیش از آنکه رو به شرق حرکت کند به آرامی به سمت جنوب و به سوی آب راه باریکی که مراکش و "شبه جزیره ایبری" (Iberian Peninsula) را جدا می سازد، حرکت کرده است.
این خبرگزاری افزود: مقامات جبل الطارق روز یکشنبه (روز گذشته) گفتند که برخلاف آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بنا بر قوانین اتحادیه اروپا، انگلیس وجبل الطارق یک سازمان تروریستی قلمداد نمی شود.

خبرگزاری فرانسه: جبل الطارق درخواست آمریکا را رد کرد

خبرگزاری فرانسه نیز از مبدا جبل الطارق گزارش داد: نفتکش ایران پس از رد درخواست آمریکا از سوی مقامات جبل الطارق، آب های این منطقه را ترک کرد.

این خبرگزاری افزود: نفتکش ایرانی که در مرکز مشاجره دیپلماتیک قرار گرفته بود پس از آنکه مقامات جبل الطارق درخواست آمریکا مبنی بر توقیف آن را رد کردند، به سمت آب های آزاد حرکت کرد.
بنابر اطلاعات تارنمای "ترافیک دریایی" سوپر نفتکش ایران که درمورخ چهارم جولای (۱۳تیرماه) توقیف شده بود اواخر روز یکشنبه سواحل جبل الطارق را به سمت جنوب ترک کرد.
به نوشته این خبرگزاری، جمعه گذشته وزارت دادگستری آمریکا در آخرین دقایق با این عنوان که این کشتی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، خواستار  توقیف آن شد، موضوعی که دولت جبل الطارق رد و اعلام کرد، نمی تواند حکم دادگاه را برای توقیف آن به اجرا گذارد چرا که تحریم های آمریکا علیه ایران متناسب با (قوانین) اتحادیه اروپا نیست.

رویتز: عدم تبعیت از حکم دادگاه آمریکایی

 رویترز از جبل الطارق دراین باره گزارش داد: درست ساعاتی پس از آنکه مقامات جبل الطارق درخواست آمریکا مبنی بر ادامه توقیف نفتکش ایرانی را رد کردند، این نفتکش  که در مرکز بن بست سیاسی بین تهران و غرب قرار گرفته بود شب یکشنبه جبل الطارق را ترک کرد.

رویترز افزود:"گریس۱" که اکنون به "آدریان دریا۱" تغییر نام داده است بنابر داده های دریانوردی  ساعت ۱۱:۰۰ شب یکشنبه به وقت محلی  (۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ) بندر  جبل الطارق را ترک کرد اما مقصد آن به این فوریت مشخص نیست.

رویترز در ادامه گزارش داد: نفتکش ایرانی هفته گذشته رفع توقیف شد اما دادگاه فدرال واشنگتن روز جمعه حکمی را صادر کرد که به موجب آن خواستار توقیف این نفتکش، نفتی که حمل می کند و مبلغ یک  میلیون دلار شده بود؛ مقامات جبل الطارق روز یکشنبه گفتند که آنها نمی توانند از این درخواست  دادگاه آمریکایی تبعیت کنند، چرا که آنها مقید به قوانین اتحادیه اروپا هستند.

سی ان ان: عامل بن بست سیاسی  ایران و انگلیس رفع شد

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در نخستین بخش خبری روز دوشنبه خود گزارش داد که نفتکش حامل نفت ایران "آدریان دریا " (گریس یک) پس از ۶ هفته توقیف آب های جبل الطارق را ترک کرد.

این شبکه خبری با پخش این خبر در فهرست اول خبری امروز خود افزود: این درحالی است که مقامات جبل الطارق درخواست طرف آمریکایی برای ادامه توقیف این نفتکش را هم رد کردند.

سی ان ان همچنین درتارنمای خبری خود با اشاره به رفع توقیف"آدریان دریا ۱"نوشت: نفتکش توقیف شده ایرانی در مرکز بن بست سیاسی ایران و انگلیس قرار داشت.اکنون این نفتکش آزاد شده و آب های جبل الطارق را ترک کرد.

سی ان ان درادامه افزود: زمانی که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف نفتکش ایرانی توسط مقامات  جبل الطارق شد، خود را به  معضل سیاسی بین ایران و انگلیس وارد کرد چرا که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در اواخر روز پنجشنبه گذشته صادر کرد مدعی شد که  گمان می رود این نفتکش به جهتی در کمک به سپاه است، اما مقامات جبل الطارق از اطاعت از این امر سرباز زده وبه طرف آمریکایی گفتند که آنها مقید به  قوانین اتحادیه اروپا هستند.

رسانه های آلمان:‌ امیدواری به پایان تنش های دریایی 

رسانه های آلمان طی دیروز و امروز به پوشش اخبار آزادی نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران در جبل الطارق پرداختند. 

نشریه هایی مانند اشپیگل، هندلزبلات، دیت سایت، فوکوس، زوددویچه سایتونگ، اشترن و ان تی وی با اشاره به پایان توقیف ۴۵روزه «آدریان دریا» اعلام کردند، این نفتکش غول پیکر سرانجام منطقه جبل الطارق را به مقصدی نامعلوم ترک کرد. 

به گزارش این رسانه ها رها سازی نفتکش مذکور با وجود حکم دادگاهی در آمریکا برای مصادره آن انجام گرفته است. 

این نشریه ها همچنین به اظهار نظر مقامات ایرانی و غربی در این خصوص اشاره کرده و در مورد پایان تنش های دریایی در تنگه هرمز به تبع آزادی نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیسی ها ابراز امیدواری کردند.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن دیشب در توئیتی از حرکت نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق خبر داد ونوشت: در این لحظه تأیید می کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آبهای جبل الطارق، این نفتکش حرکت خود به مقصد آبهای بین المللی را آغاز کرد.

بعیدی نژاد بامداد دوشنبه در این توئیت افزود: توجه زیاد سیاستمداران و افکار عمومی جهانی و منطقه ای، نشان دهنده نتایج مهم سیاسی، بین المللی و حقوقی اقداماتی است که در این چند روز اتخاذ شد.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا۱" خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

نفتکش ایرانی گریس ۱ (آدریان دریا) حدود ۴۵ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

گزارش رسانه های غربی از پیروزی دیپلماتیک ایران در جبل الطارق

کد خبر 386411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.