گرد بی رونقی بر تودرتوی بازار خودرو

بنا به گفته فعالان بازار، در حال حاضر باوجود کاهش قیمت خودروهای داخلی، به دلایلی همچون نااطمینانی به شرایط موجود و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان، همچنان بازار خودرو بدون مشتری است و این روند به رکودی سنگین در این بازار منجر شده است.

به گزارش خبرگار ایمنا، ابتدای اردیبهشت ماه امسال بود که قیمت‌ها در بازار خودرو با صعودی باور نکردنی روبه‌رو و شرایط به‌گونه‌ای شد که کف قیمت در بازار از ۵۰ میلیون تومان رد کرد و شرایط به جایی رسید که خودروی ۸۰ میلیون تومانی با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان در بازار به فروش ‌رسید.

در آن مقطع زمانی دلایل مختلفی برای رشد غیرمنطقی قیمت خودرو بیان شد که از جمله آن رشد تورم انتظاری مشتریان و همچنین افزایش قیمت در بازارهای موازی همچون ارز و سکه برای گرانی خودرو، کاهش تولید و به‌تبع آن، کم شدن عرضه، را می توان نام برد. از طرفی هم کاهش تیراژ تولید در تعطیلات نوروزی و فرارسیدن یک‌سالگی خروج آمریکا از برجام مزید بر علت شد تا هرروز که می‌گذشت قیمت‌ها افزایشی‌تر شود.

باوجود تاثیرعوامل مختلف در صعود قیمت خودرو به قله باورنکردنی‌ها اما رشد قیمت ارز، سکه و طلا از مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ خودرو به‌شمار می‌رفت که پیامد آن خروج تدریجی مشتریان و یکه تازی سوداگران در این بازار بود.

دیری نگذشت که قیمت خودرو با کاهشی نامحسوس همراه شد. کاهشی که به اعتقاد کارشناسان، مسائلی مانند کاهش تورم انتظاری، تحویل به‌روز خودروها، افت قیمت ارز و سکه و طلا و همچنین بازگرداندن شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، در آن نقش داشتند که درپی آن نیز هیجانات بازار خودرو نیز پایین آمد.

قیمت‌ها در حال واقعی شدن هستند

حال موضوع قابل‌تأمل آن است با وجود اینکه نرخ خودرو در مقایسه با ماه‌های گذشته با کاهش مواجه شده و فروشندگان بیش از پیش پا به میدان گذاشته اند اما هنوز خریداری در این میدان پرسه نمی‌زند. دلیل اصلی این موضوع از دیدگاه فعالان این بازار، نا اطمینانی به شرایط و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان است. رکود سنگین در بازار خودرو در حالی است که طبیعتاً در زمان فعلی باید شاهد رونق آن باشیم اما قیمت‌ها در مقطعی از زمان به میزانی رشد یافت که اکنون نیز با افت نرخ، هنوز هم‌توان مالی مردم، اجازه خرید خودرو را به آن‌ها نمی‌دهد.

در همین ارتباط حمیدرضا قندی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروی تولید داخل در هفته‌های اخیر، اظهار می‌کند: با توجه به کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت خودروی داخلی هستیم. به‌غیر از ارز، تحویل به‌موقع و به روز خودرو توسط کارخانه‌ها نیز از دیگر عوامل کاهش قیمت‌ها بشمار می‌آید به‌طوری‌که می‌توان گفت بازار به آرامش نسبی رسیده و قیمت‌ها در حال واقعی شدن است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تصریح می‌کند: پس از نوسانات شدیدی که بر این بازار حاکم شد با کمبود مشتری مواجه شدیم به طوری که تقاضا برای خرید اتومبیل به‌شدت کاهش یافت و بازار در یک رکود تورمی قابل‌توجه به سر می‌برد. ولی در حال حاضر شرایط تا حدودی بهبود یافته و کم‌وبیش نسبت به چند ماه قبل، خریدوفروشی انجام می‌گیرد.

قندی خاطرنشان می‌کند: با ثبات نرخ خودرو، مشتریان به بازار اعتماد کرده و به تدریج رونق واقعی به این بخش باز می گردد.

وی یادآور می شود: با توجه به تأثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت خودروی وارداتی، قیمت این محصولات نیز پس از یک دوره تجربه افزایش کاذب، اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است که احتمال می‌رود با افت بیشتر نرخ ارز، نرخ خودروی خارجی نیز کاهش بیشتری پیدا کند.

رکود در بازار خودرو

یک فعال بازار خودرو نیز در همین پیوند به خبرنگار ایمنا می گوید: با وجود کاهش نرخ خودرو هنوز هم نمی توان پیش بینی قطعی از آینده این بازار داشت زیرا منتظر تثبیت قیمت دلار است.

وی تصریح می‌کند: با ثبات قیمت دلار، نرخ بازار هم تثبیت می شود و این دولت است که می‌تواند با مدیریت بازار ارز، قیمت خودرو را کنترل کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با آزاد شدن واردات خودروی خارجی و حذف تعرفه‌های گمرکی نرخ خودروهای داخل هم کاهش می‌یابد، این موضوع تا حدودی صحیح است زیرا باعث ایجاد رقابت می‌شود به‌علاوه آنکه چنین فرایندی در کیفیت خودروی داخلی هم مؤثر است ولی بازهم کنترل نرخ ارز، تأثیری بیشتری در کنترل نرخ خودرو خواهد داشت.

اثر روانی نرخ ارز بر بازار خودرو

یک نمایشگاه‌دار نیز با انتقاد از کسادی بازار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: همان‌طوری که قیمت‌ها از ابتدای سال به‌طور بی‌رویه روند صعودی به خود گرفته بود، اکنون مسیر نزولی در پیش‌گرفته است.

وی می‌افزاید: موضوع آن است که مردم در زمان‌های گرانی، خرید بیشتری انجام می‌دهند و اکنون‌که نرخ‌ها تا حدودی کاهش‌یافته، معامله‌ای انجام نمی‌گیرد. واقعیت آن است که کاهش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته اثر روانی بر بازار داشته، اما ازآنجایی‌که قیمت‌ها هنوز با کاهشی که مشتریان در نظر دارند فاصله دارد، خریدوفروش‌ها در کمترین حد خود انجام می‌شود.

این فعال بازارخودرو می افزاید: بازار خودرو راکد است. اگرچه نگاهی به قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز در بازار نشان از ثبات قیمتی دارد ولی بازهم مشتری به دنبال ثبات بیشتری است که البته با توجه به کاهش نرخ ارز، انتظار معقولی است.

به گفته این نمایشگاه دار متقاضیانی که عجله‌ای برای خرید ندارند با به تعویق انداختن در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و همین مسئله موجب رکود فعلی بازار خودروی داخلی و خارجی شده است.

کد خبر 386407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.