خواص چای سیاه/ روش درمان نوین دررفتگی مفصل شانه

مصرف پنج محصول خوراکی و پیری زودرس پوست، شیوع بالای در رفتگی مفصل شانه، جذب هشت هزار پرستار جدید در وزارت بهداشت، داروهای مضر و خطر زوال عقل و خواص چای سیاه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ حیدر عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر بهداشت اظهار کرد: بر اساس استانداردهای دنیا به ازای هر تخت باید بین ۳ تا ۴ پرستار مشغول به فعالیت باشند، اما متأسفانه در ایران به ازای هر تخت بیمارستانی تنها یک و نیم پرستار مشغول است که برای رسیدن به استاندارد ۲ ونیم پرستار به ازای هر تخت ما نیازمند جذب ۸۰ هزار پرستار در کشور هستیم که این کمبود نیرو سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت مجوز استخدام ۱۰ هزار پرستار را برای نیمه اول سال صادرکرده است که از میان ۱۰ هزار نیروهای استخدامی جدید تعداد ۸ هزار پرستاران و ۲ هزار نفر نیروهای کادر بهداشت و درمان و فارغ‌التحصیلان رشته مامایی در کشور است.
وی ادامه داد: افرادی که در رشته پرستاری تحصیل کرده‌اند می‌توانند در قالب نیروهای ماما و کادر بهداشت و درمان جذب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شوند.

عابدی تاکید کرد: احتمال می‌رود که برای هر دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور سهمیه جذب در نظر گرفته شود و این مراکز به طور مستقل آزمون استخدامی برای جذب خود برگزار کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: بر اساس استانداردهای دنیا به ازای هر تخت باید بین ۳ تا ۴ پرستار مشغول به فعالیت باشند، اما متأسفانه در ایران به ازای هر تخت بیمارستانی تنها یک و نیم پرستار مشغول است که برای رسیدن به استاندارد ۲ ونیم پرستار به ازای هر تخت ما نیازمند جذب ۸۰ هزار پرستار در کشور هستیم که این کمبود نیرو سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند.

پیش از این سعید نمکی وزیر بهداشت به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات و مطالبات پرستاران گفته بود که خوشبختانه مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو را در نظام سلامت از سازمان امور استخدامی کشور دریافت کردیم که بنا داریم ۹ هزار واحد از این ظرفیت را به پرستاران اختصاص دهیم.

پنج محصول خوراکی و پیری زودرس پوست

«یکی از مضرترین محصولات شکر است. حضور مداوم آن در رژیم غذایی فرآیند سنتز کلاژن (پروتئینی که وظیفه محافظت از حالت انعطاف پذیری پوست را بر عهده دارد) را کند می‌کند.»

کارشناسان ۵ محصول خوراکی را که موجب پیری زودرس پوست می‌شوند، معرفی کردند. آنها بر این عقیده هستند که یکی از مضرترین محصولات شکر است. حضور مداوم آن در رژیم غذایی فرآیند سنتز کلاژن (پروتئینی که وظیفه محافظت از حالت انعطاف‌پذیری پوست را بر عهده دارد) را کند می‌کند.

در جایگاه دوم در این لیست گوشت فرآوری‌شده قرار گرفت. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که استفاده بیش از حد از این نوع محصول بر سوخت و ساز بدن تأثیر منفی می‌گذارد، پوست را کسل می‌کند، رنگ آن را خراب کرده و احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد.

همچنین به گفته متخصصان، نمک برای پوست مضر است و موجب بروز ورم و وخامت کیفیت پوست می‌شود. قهوه از دیگر مواد غذایی است که در این لیست دیده می‌شود. تایید شده که این نوشیدنی بدن را کم‌آب کرده و از این طریق در ایجاد چین و چروک در پوست نقش ایفا می‌کند.

در پایان این لیست محصولات ذرت از جمله برشتوک ذرت برای صبحانه، چیپس و پاپ کورن قرار دارند. کارشناسان بر این عقیده هستند که مصرف زیاد این محصولات تعادل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را در بدن بر هم می‌زنند.

گفتنی است در تاریخ ۳ ژوئن، دانشمندان دانشگاه سلطنتی لندن اعلام کردند هیچ ضرری از مصرف مقادیر زیاد قهوه ایجاد نخواهد شد. به گفته آنها حتی ۲۵ فنجان قهوه در روز تاثیر قابل توجهی روی بدن نمی‌گذارد.

داروهای مضر و خطر زوال عقل

محققان می‌گویند گروه مشترکی از داروهایی که پزشکان از مشکلات مثانه گرفته تا بیماری افسردگی تجویز می‌کنند، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل فرد را افزایش دهد.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان، بین طبقه خاصی از داروها و خطر زوال عقل ارتباط وجود دارد و تقریباً تا ۵۰ درصد این خطر را افزایش می‌دهد. در این تحقیق پروفسور کارول کوپلند محقق اصلی این تحقیق و همکارانش، سوابق پزشکی ۵۸ هزار و ۷۶۹ فرد مبتلا به زوال عقل و ۲۲۵ هزار و ۵۷۴ نفر بدون زوال عقل را تجزیه و تحلیل کردند. همه افراد این مطالعه ۵۵ ساله یا بالاتر بودند. ۶۳ درصد مبتلایان به زوال عقل خانم‌ها، و میانگین سنی آن‌ها ۸۲ سال بود.

مضرترین داروهای رایج مغزتان را هدف می‌گیرد

محققان داده‌های مربوط به پایگاه داده QResearch را تهیه کردند و پرونده‌های پزشکی را از اول ژانویه ۲۰۰۴ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که داروهای ضد کولینرژیک و به طور خاص داروهای ضد افسردگی و ضد پارکینسون، ضد سرگیجه داروهای مثانه و داروهای صرع، با خطر بالاتر زوال عقل همراه هستند. این داروها با مهار یک پیام رسان شیمیایی به نام استیل کولین کار می‌کنند.

پزشکان ممکن است برای درمان علائم زودرس زایمان هم، بعضی از این داروها را برای بیماران خود تجویز کنند. به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که افراد بالای ۵۵ سال یا کمتر از ۳ سال که به طور روزانه آنتی کولینرژیک قوی مصرف کرده اند، تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از افرادی که از این نوع داروها استفاده نکرده اند، احتمال ابتلا به زوال عقل را دارند.

این محقق می‌گوید: خطرات این نوع دارو باید توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در کنار مزایا در هنگام تجویز داروها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان درمان‌های جایگزین در نظر گرفته شود. مضرترین داروهای رایج مغزتان را هدف می‌گیرد پروفسور تام دینگ، نویسنده این مقاله توضیح می‌دهد: این مطالعه شواهد دیگری را ارائه می‌دهد که پزشکان باید در هنگام تجویز داروهای خاصی که خاصیت آنتی کولینرژیک دارند، احتیاط کنند. این یافته‌ها همچنین اهمیت انجام بررسی‌های منظم داروها را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: در این تحقیق قبل از سن ۸۰ سالگی خطر بیشتری برای افراد مبتلا به زوال عقل مشاهده کردیم، این نشان می‌دهد که این داروها باید با احتیاط بیشتری در افراد میانسال و افراد مسن تجویز شود. بیماری زوال عقل در اثر تخریب سلول‌های مغز به وجود می‌آید و باعث کاهش تدریجی حافظه و عملکرد شناختی فرد می‌شود.

شیوع بالای در رفتگی مفصل شانه

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مفصل شانه به دلیل ساختار استخوانی ویژه بیشتر از هر مفصل بزرگ دیگری در بدن، دچار در رفتگی می شود.

رضا توکلی دارستانی، اظهار کرد: مفصل شانه به دلیل داشتن دامنه حرکتی وسیع و ساختار استخوانی ویژه، بیشتر از هر مفصل بزرگ در بدن دچار در رفتگی می شود، به طوری که حدود ۵۰ درصد در رفتگی های مفاصل بزرگ بدن در این مفصل اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه شایع ترین عارضه به دنبال در رفتگی حاد اولیه شانه، تکرار در رفتگی یا بی ثباتی مزمن آن است، گفت: در رفتگی مکرر شانه به دلیل بزرگ تر بودن سر استخوان بازو نسبت به گلنوئید و کم عمق بودن حفره آن اتفاق می افتد.

این فوق تخصص جراحی شانه و پزشکی ورزشی، ادامه داد: پایداری مفصل شانه وابسته به بافت های نرم اطراف آن همچون لابروم، کپسول و رباط هاست و هنگامی که شانه به خاطر آسیب وارد شده دچار دررفتگی شانه در قسمت جلو می شود، سر استخوان شانه از مفصل (حفره) مربوط به آن با فشار خارج می شود.

وی گفت: این عامل باعث پارگی لابروم، کپسول و رباط های جلوی بازو می شود. گاهی اوقات هنگام دررفتن شانه سر استخوان بازو (بخش کروی) بر روی لبه جلوی حفره (فرو رفتگی) قرار می گیرد و این مشکل باعث ایجاد فرورفتگی و دفرمیتی در سر استخوان بازو می شود.

توکلی افزود: در تعدادی از بیماران در رفتگی شانه بطور کامل درمان نمی شود و باعث می شود مفصل ناپایدارو مکررا دررفتگی ایجاد شود. امروزه مشخص شده که هر چه بیمار در زمان اولین در رفتگی شانه جوان تر باشد، احتمال در رفتگی مکرر شانه افزایش پیدا می کند. به این ترتیب با هر بار در رفتن شانه، کپسول قدامی شانه دچار کشیدگی و پارگی می شود و در نتیجه مستعد در رفتگی مکرر با نیروهای بسیار کمترمی شوند.

وی در خصوص علائم اصلی در رفتگی مکررشانه تصریح کرد: درد شانه و بازو که با حرکت دادن بازو تشدید می شود، ایجاد برآمدگی در جلو یا پشت شانه آسیب دیده، ایجاد ظاهر متفاوت برای شانه ها و ورم در محل شانه آسیب دیده، اسپاسم عضله (حرکت یکباره عضله) در محل شانه آسیب دیده، ضعف، بی حسی، یا احساس سوزش در شانه و بازوی آسیب دیده، موارد مکرر بیرون آمدن شانه از محل صحیح آن، وجود احساس دائمی درباره شل شدن شانه، احساس حرکت به داخل و خارج مفصل، یا احساس آویزان شدن شانه  از علائم این بیماری است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به روش های درمانی معمول در رفتگی مکرر شانه، اظهار کرد: پس از اولین بار دررفتگی شانه بیمار باید با استفاده از روش های مانند فیزیوتراپی وضعیت شانه را پایدار کند و احتمال در رفتن مکرر مفصل شانه را کاهش دهد.

توکلی افزود: در موارد در رفتگی شانه مکرر ممکن است درمان جراحی برای بیماران تجویز شود، این جراحی عمدتا با روش آرتروسکوپی انجام می شود، این روش نسبت به جراحی باز کم تهاجمی تر است و حداقل صدمه را به بافت شانه می زند، همچنین دوره ریکاوری بعد از جراحی بسیار کوتاهتر است.

وی در مورد روش درمانی نوین تاکید کرد : در این روش که anterior Dynamic Stabilization With Biceps  Arthroscopic نامیده می شود، از تاندون دراز عضله دوسر برای مهار در رفتگی شانه استفاده می شود. در این روش نوین، سر دراز عضله دوسر از محل اصلی خود برداشته می شود و از وسط عضله قدامی شانه(ساب اسکاپولاریس) رد می شود و در سوراخی که از قبل در قدام لبه گلنوئید ایجاد شده، تعبیه می شود. بدین ترتیب با وجود حرکات چرخشی دست، از دررفتگی مکرر شانه جلوگیری می شود.

توکلی گفت: این روش برای اولین بار در ژوئن ۲۰۱۹ در کشور فرانسه به صورت Live Surgery آموزش داده شد و تعداد بیمارانی که با این روش در دنیا جراحی شده اند، زیاد نیست. ابزار اورجینالی که برای جراحی شانه به این روش مورد نیاز است هنوز در ایران وجود ندارد ولی با تغییرات اجرایی که در نحوه تکنیک ایجاد کردیم توانستیم دو بیمار را به روش بسته جراحی کنیم. این دو بیمار جوان به دلیل در رفتگی مکرر شانه علاوه بر بافت نرم، قسمتی از استخوان را نیز از دست داده بوده اند.

وی تصریح کرد: این تکنیک در بیمارانی که کمتر از ۲۵ درصد بافت استخوانی را از دست داده اند بسیار مناسب است و در مواردی که بیش از ۲۵ درصدبافت استخوانی را از دست داده باشند از تکنیک لاتارژه استفاده می شود.

خواص فوق العاده چای سیاه

چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است. چای از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شود، اما روش های مختلف برداشت و پردازش، چای های مختلفی را تولید می کند.

برای تهیه چای سیاه، برگهای پژمرده، کبود شده، نورد شده و کاملاً اکسیده می شوند. چای سیاه ۷۵ درصد از چای مصرفی در جهان را تشکیل می دهد.

اکسیداسیون زمانی اتفاق می افتد که برگها برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند. آنزیم ها مواد شیمیایی موجود در برگ ها را تجزیه می کنند، رنگ قهوه ای و بوی آشنا خود را تولید می کنند. در مقابل، چای سبز از برگهایی تهیه می شود که اکسیده نشده اند.

اکسیداسیون ممکن است فواید غذاییرا در چای سیاه ایجاد کند، فوایدی که در چای سبز وجود ندارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان، محافظت از قلب در برابر آترواسکلروز و حفظ فشار خون سالم.

آترواسکلروز

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و سیاه به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث آترواسکلروز (تجمع پلاک در دیواره های هر شریان بدن) می شوند، می روند.

کاهش خطر سرطان

پلی فنول های موجود در چای رشد تومور را کاهش می دهند. چای سیاه به روش مشابه چای سبز با سرطان در ارتباط است، اگرچه انواع کمتری از سرطان را نیز درگیر می کند. مطالعات همچنین حاکی از آن است که چای سیاه ممکن است بر مثانه، ریه و پروستات تأثیر مثبت داشته باشد.

کاهش فشار خون

چای سیاه فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را کاهش می دهد.

چای حاوی: آلکالوئیدها (کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین)، آمینو اسید، کربوهیدرات، پروتئین ها، کلروفیل، فلوراید، آلومینیوم، مواد معدنی و عناصر کمیاب است.

چای سیاه همچنین حاوی پلی فنول، ترکیبات شیمیایی است که گیاهان را از اشعه ماوراء بنفش یا عوامل بیماری زا مضر و بیماری زا محافظت می کند. پلی فنول ها هنگام مصرف توسط انسان، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها می توانند با فعالیت سلولهای رادیکال آزاد مقابله کنند. رادیکال های آزاد می توانند به سلامتی آسیب برسانند.

کد خبر 386406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.