دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توان افزایش ظرفیت ندارد

حسین صادقی، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان گفت: سیستم دانشگاهی علوم پزشکی کشور، امکان پذیرش افراد جدید را ندارد؛ امروزه اذعان داریم خروجی‌های ما در قالب رشته‌ها، برای آنچه نیاز جامعه است، پاسخ گوی کاملی نیست.

حسین صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در رابطه طرح پیشنهادی مجلس مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی اظهار کرد: در بعضی رشته‌های علوم پزشکی مانند پرستاری عملا با کمبود ظرفیت هم رو به رو هستیم؛ اما در سایر رشته‌ها، ظرفیت‌ها سرریز شده است. 

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان ادامه داد: بدون افزایش امکانات، افزایش ظرفیت به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست؛ وقتی از امکانات سخن می‌گوییم منظورمان در درجه اول نسبت دانشجو به استاد است که در شرایط کنونی با استاندارد جهانی بسیار فاصله داریم. باید توجه داشت هر استاد تنها می‌تواند به آموزش تعداد مشخصی دانشجو بپردازد.

صادقی در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، بحث اشتغال است. امروزه تعداد زیادی از فارغ‌التخصیلان علوم پزشکی فاقد شغل هستند. اگر می‌خواهیم به سمت افزایش ظرفیت‌ها پیش برویم، باید فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی با اشاره به این موضوع که در علوم پزشکی برخلاف رشته‌های صنعتی، خود اشتغالی زیاد معنا ندارد، اظهار کرد: سیستم درمان به هم پیوسته است و به جز پزشکی و دندان پزشکی در سایر رشته‌ها شاهد اشتغال متکی به فرد نیستیم؛ برای مثال یک فیزیوتراپ به ارتوپد و یا نورولوژیست برای ارجاع بیمارانش نیازمند است و به عبارتی به ندرت شاهد آن هستیم که شخصی خارج از شبکه درمان به فعالیت بپردازد.

وی پیرامون پراکندگی جامعه پزشکی کشور ،اظهار کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که در بعضی از مراکز استان‌ها خیابان‌هایی وجود دارد که در هر صد متر می‌توان پانصد پزشک را ملاقات کرد اما زمانی که ۱۰۰ کیلومتر از مرکز استان دور می شویم، این عدد بسیار کاهش می‌یابد. 

استادیار علوم تشریحی، ادامه داد: اگر سیستمی تعبیه نشود، هرچقدر هم ظرفیت اضافه کنیم بازهم روانه مراکز استان‌ها می‌شوند و عملا سرانه در شهرستان‌های محروم با تغییر محسوسی رو به رو نمی‌شود. باید کاری کنیم تا پزشک رغبت کند در مناطق محروم بماند.

صادقی در رابطه با میل و رغبت دانش‌آموزان در سال‌های اخیر برای ورود به رشته‌های علوم پزشکی و نحوه برخورد با آن، تصریح کرد: باید پزشکی را برای دانش‌آموزان عینی‌سازی کنیم. آن‌ها پزشکی را به عنوان یک مطب پر زرق و برق، احترام اجتماعی و تمول مالی می‌نگرند. باید پزشکی را از دانشجویی تا انتها به دانش‌آموزان نشان دهیم و تنها از قشر خاصی از پزشکان با آن‌ها سخن نگوییم.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند مانند ورزش حرفه‌ای هزاران نفر ممکن است درآمد معمولی پیدا کنند و از این میان، تنها عده محدودی به درآمد آنچنانی برسند. این نکته را نیز باید در نظر بگیرند که هر کسی استعداد انجام برای هرکاری را ندارد. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به برخی منتقدان که اظهار می‌کنند اگر امکانات برای افزایش ظرفیت پذیرش داخلی فراهم نیست، چگونه شاهد افزایش دانشجویان بین‌المللی هستیم، خاطرنشان کرد: مدیران سیستم دانشگاهی، به این قضیه نگاه علمی تجاری دارند و به شرط اینکه این موضوع درست مدیریت شود، هیچ اشکالی ندارد. زیرساخت های لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی نیز فراهم نیست و آن را هم تایید نمی‌کنیم.

صادقی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی آینده ۵۰ نفر از خارج کشور برای ورود به رشته پزشکی دانشگاه اصفهان ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: با این که دوماه به مهرماه و آغاز ترم جدید باقی مانده، هیچ امکان ویژه ای چه در زمینه سخت افزار و چه نرم افزار، برای این تعداد اتخاذ نشده است.

کد خبر 386396

برچسب‌ها