امسال 1700 تن سیب گلاب در سمیرم برداشت شد

سمیرم- کارشناس مسئول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: از دو منطقه پادنا و کُمه ۴۵۰ تن، از منطقه پادنای بزرگ ۲۵۰ تُن، از بخش مرکزی شهرستان بالغ بر ۸۰۰ تن و از بخش وردشت نیز ۲۰۰ تن سیب گلاب برداشت شد که در مجموع به یک‌هزار و ۷۰۰ تن می‌رسد.

کیارش سامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید و برداشت سیب گلاب در شهرستان سمیرم اظهار کرد: تولید و برداشت سیب گلاب بهاره در مقایسه با سال گذشته ۹۰۰ تن بیشتر شده است.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به تولید سیب گلاب در بیشتر نقاط شهرستان سمیرم، افزود: از دو منطقه پادنا و کمه ۴۵۰ تن، از منطقه پادنای بزرگ ۲۵۰ تُن، از بخش مرکزی شهرستان بالغ بر ۸۰۰ تن و از بخش وردشت نیز ۲۰۰ تن سیب گلاب برداشت شد.

سامی میزان برداشت سیب گلاب در سال های عادی و قبل از خشک سالی را بالغ بر ۳۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در دو سال اخیر با توجه به خشکسالی و تنش های آبی شاهد کاهش تولید این نوع سیب بوده ایم.

وی یکی از دلایل کاهش تولید سیب گلاب در سمیرم را سرمای شدید فصل بهار تا منفی ۸ درجه سانتی گراد بیان و اظهار کرد: دلیل اصلی افت تولید سیب گلاب خشکسالی های پی در پی در این شهرستان است که عامل کاهش تولید محصولات سیب گلاب به حساب می‌آید.

سامی ادامه داد: علاوه بر این موارد، بارش تگرگ و باران های شدید و سیلابی نیز باعث سرمازدگی بیشتر و کاهش میانگین تولید این محصول شده است.

وی با باین اینکه قیمت هر کیلوگرم سیب گلاب درجه یک در روزهای اول برداشت ماه گذشته ۷۰ هزار ریال بود، گفت: این قیمت در روزهای پایانی برداشت و اواخر ماه مرداد به ۲۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است که در میدان های میوه ۳۵ هزار ریال به فروش می رسد.

کارشناس مسئول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم  با اشاره به بهبود وضعیت بارش‌ها در سال جاری در رابطه با افزایش میزان تولید سیب گلاب ابراز امیدواری کرد و افزود: سیب سمیرم به ویژه از نوع گلاب بهاره یکی از بهترین انواع سیب در فصل تابستان است.

به گزارش ایمنا، شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع در دامنه رشته کوه زاگرس مرکزی دارای ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی، ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی، ۱۸ هزار هکتار باغ و ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه افزون بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدن و رِد در این خطه تولید و بخش زیادی از این سیب ها به کشورهای اروپایی و عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

کد خبر 386395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.