سفرهایی ایمن برای شهروندان اراکی

مناطقی که سالانه شمار زیادی از افراد را به کام مرگ می‌کشد یا سبب ایراد خسارت‌های بدنی و مالی بسیاری می‌شود، بارها آرامش شهر را برهم زده و رنجش خاطر شهروندان را به همراه داشته است.

به گزارش ایمنا، کمتر کسی است که از صدای بوق ممتد خودروها و ترمزهای ناگهانی در خیابان‌های شهر شوکه نشده باشد. دیدن صحنه‌های دلخراش تصادفی که دل هر شهروندی را می‌رنجاند، اهمیت اجرای طرح‌هایی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز را دوچندان می‌کند.

استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و ظرفیت‌های بالای صنعتی و سرمایه‌گذاری با حجم بالایی از تردد وسایل نقلیه مواجه است که نام آن را در لیست استان‌های پرتردد کشور قرار داده است.

کلانشهر اراک به عنوان مرکز استان نیز دارای نقاط حادثه‌خیزی است که نیازمند اصلاح است تا ضمن انجام تردد آسان برای هموطنان، امنیت و آرامش آنان را تأمین کند.

مجتبی کریمی، مدیر واحد مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری اراک با اشاره به نقاط حادثه خیز این شهر گفت: سه نقطه حادثه خیز عمده در اراک وجود دارد که این نقاط شامل کمربند غربی یا شمالی حد فاصل میدان بسیج تا پمپ بنزین صدف، کمربندی جنوبی پیچ ولیعصر و کمربندی شمالی پیچ طرمزد می شود که نیاز به اصلاح دارد و در حال حاضر نیز طرح هایی برای رفع این نقاط در حال اجرا است.

وی افزود: به جز نقاط حادثه خیز عمده در اراک حدود ۱۷ یا ۱۸ نقاط حادثه خیز خرد نیز وجود دارد که برای رفع آن اقداماتی بر روی آنها در حال انجام است.

کریمی با بیان اینکه امسال یک میلیارد تومان اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز اراک مصوب شده است، اظهار کرد: از هفته آینده ایمن سازی این نقاط اجرایی خواهد شد و علائم هشدار دهنده و حدود ۳۵۰ تابلو  و علائم برای کاهش سرعت رانندگان در این مسیرها نصب می شود که تا پایان سال این سه نقطه اصلاح و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر واحد ایمنی ترافیک شهرداری اراک با بیان اینکه اصلاح فیزیکی پیچ ولیعصر نیز از هفته آینده انجام می شود، ادامه داد: تمام نقاط حادثه خیز شهر اراک به صورت موردی در حال اصلاح است و این سه نقطه که بسیار مشکل ساز بوده و تصادفات منجر به فوت نیز در آنها رخ داده است با تامین اعتبار تا پایان سال اصلاح خواهد شد.

کریمی با تاکید بر فرهنگ سازی برای رانندگان در خصوص رعایت سرعت مطمئنه گفت: اگر هر نقطه ای که تصادفی صورت می گیرد قرار بر نصب سرعت گیر باشد این خود به مشکلی تبدیل خواهد کرد، از این رو معتقد هستیم باید فرهنگ صحیح رانندگی در جامعه نهادینه شود تا از میزان تصادفات نیز کاسته شود.

نقاط حادثه خیز بر حسب اولویت رفع می شود

مهشاد نراقی، کارشناس مطالعات ترافیک شهرداری اراک در این باره به ایمنا گفت: سالانه پلیس راهور آماری از تصادفات منجر به خسارات جرحی و فوتی به مرکز ترافیک ارائه می دهد که در این راستا مرکز ترافیک شهرداری روی نقاطی که تصادف بیشتری رخ داده برای اصلاح، بیشتر تمرکز می کند.

وی افزود: نقاط حادثه خیز از نظر شدت و بیشترین حجم، شناسایی می شود و با انجام اقدامات مانند نصب پل عابر پیاده، ایجاد میدان و... مشکل طرح های هندسی این نقاط اصلاح می شود.

نراقی عنوان کرد: نقاط حادثه خیز بر حسب اولویت اصلاح می شوند و اگر قسمت هایی که با طرح های جزئی رفع حادثه خیزی در آنها صورت نگیرد پلیس درخواست ایجاد تقاطع غیر همسطح می کند.

آمار بالای تلفات در محور اراک_سلفچگان

علی زندی فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی اظهار کرد: در سومین نشست کمیسیون مدیریت اجرایی حمل و نقل و سوانح رانندگی در سال ۹۸، با توجه به درخواست پلیس راه درخصوص ایمن سازی دوربرگردان زرین خوشه در محور اراک سلفچگان بازدید میدانی توسط کارشناسان راهداری و حمل و نقل و پلیس راه از این نقطه برای ایمن سازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات در محور اراک سلفچگان به خصوص در ۱۵ کیلومتر ابتدایی مقرر شد، تامین اعتبار انجام طرح مطالعه ایمن‌سازی توسط فرمانداری در اعتبارات استانی سال ۹۸ لحاظ شود.

زندی فر اظهار کرد: در خصوص تامین و تخصیص اعتبار برای اجرای پل عابر پیاده با مشخصه رمپ گردشی جهت روستای مالک آباد در محور اراک – سلفچگان مقرر شد با توجه به اعلام مبلغ ریالی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به فرمانداری اراک این مهم در اعتبارات استانی شهرستان اراک در سال ۹۸ لحاظ شود.

کد خبر 386388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.