۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
دانستنی‌های دندان‌ عقل

دندان‌ عقل نقش زیادی در جویدن غذا ندارد و به علت وجود نداشتن فضای کافی در لثه‌ها، اغلب کج رشد می‌کند؛ خروج دندان‌عقل از لثه در اکثر مواقع با درد و تورم توام است.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که معمولا در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی در دهان ظاهر می‌شود. بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل، زیر ۲۰ سالگی است؛ البته در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هم امکان خارج کردن آن‌ وجود دارد، اما پس از ۴۰ سالگی، کشیدن دندان عقل دشوارتر می‌شود. در ادامه شما را با حقایقی در مورد دندان عقل آشنا می‌کنیم:

 دندان‌های آسیاب نهفته

معمولا هر فرد دارای چهار دندان عقل است. این دندان که از آن به عنوان دندان آسیاب نهفته یاد می‌شود، محکم‌ترین و پهن‌ترین دندان‌های دهان است که مواد غذایی را خرد می‌کند. در اکثر موارد، مشکلات این دندان‌های آسیابی بیش از سایر دندان‌ها است. هر ساله، تعداد زیادی دندان عقل کشیده می‌شود؛ زمانی که دندان عقل فضای کافی برای خارج‌شدن از لثه نداشته باشد به صورت کج در می‌آید. بعضی از دلایل کشیدن دندان عقل شامل عفونت یا کرم‌خوردگی، وجود ضایعات (تشکیل بافت با ظاهر غیرطبیعی)، آسیب واردکردن به دندان‌های اطراف، از دست‌رفتن استخوان اطراف ریشه‌ها، نداشتن فضای کافی در اطراف دندان برای مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان است.

 مشکلات احتمالی دندان عقل

وجود دندان عقل در دهان افراد ممکن است در آینده با مشکلاتی همراه شود. بنابراین برخی دندانپزشکان برای پیشگیری از وقوع چنین آسیب‌هایی توصیه به کشیدن این دندان‌ها می‌کنند. بعضی از  مشلات احتمالی نگه‌داشتن دندان عقل شامل موارد زیر است:

  • قبل از درآمدن دندان عقل، بافت اطراف آن ممکن است به کیست تبدیل شده و همین امر  باعث آسیب وارد شدن به استخوان فک شود.
  • در صورتی‌که دندان در زیر لثه بر یک ضلع قرار گیرد، ممکن است با ساییدن ریشه‌ها، دندان‌های اطراف  از بین برود.
  • گاهی به علت تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها در اطراف دندان، تنها بخشی از آن خارج ‌شود.

با وجود این مشکلات بسیاری از محققان و متخصصان بهداشت عمومی، معتقد هستند که در مواردی به‌غیر از مسائل بالا، کشیدن دندان‌های عقل سالم، ایده خوبی نیست. اگر دندانپزشک، کشیدن دندان عقل را پیشنهاد کند برای حصول اطمینان می‌توان نظر دندانپزشک دیگری را جویا شد.

عفونت دندان عقل

اگر دندان عقل نتواند به درستی رشد کند، می‌تواند منجر به عفونت شود، به صورتی که با توجه به زاویه دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان دشوار می‌شود. حال اگر غذا و باکتری‌ها بین دندان قرار بگیرد، پوسیدگی دندان و عفونت ایجاد می‌شود. عفونت دندان‌ عقل بامواردی نظیر التهاب و سست شدن لثه‌ها، درد، چرکی‌شدن لثه‌ها، تورم غدد لنفاوی، گلو درد، مشکل بلعیدن غذا و تب همراه است. در صورتی که  پزشک وجود عفونت را تشخیص دهد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در بسیاری از موارد، ممکن است دندانپزشک کشیدن دندان عقل را توصیه کند.

کد خبر 386379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.