با شهرهای هوشمند آسیایی آشنا شوید

گسترش پدیده شهرنشینی با افزایش فشارهای جهانی برای حفظ پایداری نظام اقتصادی همراه است؛ همین امر در سال‌های اخیر، دستیابی به عنوان شهر هوشمند را به موضوعی داغ در سراسر دنیا تبدیل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش شهرنشینی مشکلات فراوانی را برای شهرها و ساکنان آن به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرساخت‌های فرسوده، استفاده بیش از حد از منابع، ازدحام جمعیت، ترافیک سنگین، آلودگی‌ هوا و آلودگی صوتی اشاره کرد. با توجه به اینکه این رشد در کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین سرعت را به خود اختصاص داده است بنابراین ارائه راهکار به منظور رفع این مشکلات بسیار ضروری به نظر می‌رسد. راهکار ارائه شده آسیا که در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت شهری جهان را در خود دارد، هوشمندسازی است. در ادامه به معرفی بعضی از شهرهای آسیا می‌پردازیم که از این راهکار بهره برده‌اند.

هانوی، ویتنام

هانوی یک شهر پررونق است که یکی از سریع‌ترین شاخص‌های رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان را دارد و با هدف داشتن شهری دوستدار محیط زیست، غنی، مدنی و مدرن با استفاده از توسعه پایدار، از سال ۲۰۱۶ اقدام به برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی کرده است، برای مثال تلاش برای فراهم‌آوردن نسل پنجم (۵G) شبکه‌های فن‌آوری ظرف مدت دو سال از اقدامات این شهر است. این حرکت شامل ایجاد یک مرکز عملیاتی هوشمند می‌شود که خود از چندین مرکز عملیاتی از جمله مرکز پشتیبانی کارمندان فناوری اطلاعات شهر ، مرکز تجزیه و تحلیل داده‌ها، مرکز نظارت و کنترل ترافیک و مرکز جلوگیری از تخلف و جرم تشکیل شده است. از سوی دیگر دو هزار و ۷۰۰ مدرسه و دانشگاه این شهر به‌ سیستم‌های آنلاین مجهز شده است.

جاکارتا، اندونزی

بخشی از برنامه‌های این شهر در مسیر توسعه به‌عنوان شهری هوشمند، استفاده از برنامه رسانه اجتماعی Qlue است که مشارکت‌های مدنی و تعاملات از پایین به بالا را تشویق می‌کند و به کاربران امکان می دهد مشکلات و اطلاعات خود را مستقیماً با دولت محلی، صاحبان مشاغل و سایر شهروندان در میان بگذارند؛ برای مثال شکایت درباره ارائه خدمات ضعیف یا نبود خدمات‌رسانی و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و پیشنهادات در زمینه‌های محیط زیست هوشمند، حمل و نقل هوشمند، تحلیل‌های هوشمند رسانه‌ای، هوشمندسازی ایمنی و غیره. 

یکی از اقدامات مهم جاکارتا در آینده برای هوشمند شدن عبارت است از توسعه پروژه OK Otrip که شامل یک سیستم ترابری غیرپولی یکپارچه برای ادغام تمامی سیستم‌های پرداخت حمل و نقل شهری به صورت یک بستر غیرپولی واحد، به منظور بهبود وضعیت حمل و نقل شهری، کاهش زمان جابجایی و مقرون به صرفه‌بودن سفر می‌شود.

کوآلالامپور، مالزی

بر طبق ۲۶ درصد از نظرسنجی‌های ارائه شده توسط هفته‌نامه اکونومیست، با توجه به تلاش‌های دولت مالزی برای پیاده‌سازی برنامه تحول اقتصادی (ETP)، کوآلالامپور هم اکنون شهری هوشمند است.

هدف اصلی ETP هوشمندسازی شهری با استفاده از توسعه فن‌آوری‌ها و مهارت‌های دیجیتالی است که تاکنون نیز دستاوردهای چشمگیری داشته است. این شهر همچنین به دلیل ابتکارات به کار برده در سیستم طبقه‌بندی وسایل نقلیه سنگین (HVCS) که با هدف رفع مشکلات ترافیکی در ساعات اوج به کار رفت، فینالیست جوایز شهر هوشمند آسیا و اقیانوس آرام (Scapa) شد.

تا سال ۲۰۲۰، کوآلالامپور با عملی کردن ۱۰ هدف استراتژیک خود به منظور تبدیل شدن به مکانی دارای انرژی‌های کارآمد، سیستم‌های پایدار و افزایش اشتغال‌های دوستدار محیط زیست، تبدیل به یک شهر پایدار در سطح جهانی خواهد شد.

ماندالی، میانمار

این شهر پایتخت سلطنتی میانمار و دومین شهر بزرگ آن است که در سال‌های اخیر با رشد جمعیت چشمگیری مواجه بوده است. به منظور تبدیل شدن به یک شهر هوشمند و دوستدار محیط زیست، کمیته توسعه شهری ماندالی (MCDC) و گروه اسکان و توسعه مسکن انسانی (DHSHD) اقدام به تهیه اولین برنامه مهم ۲۵ ساله توسعه شهری کرده‎‌اند.

برای تحقق این اهداف و دستیابی به چشم‌اندازی که این شهر برای آینده خویش ترسیم کرده است، بانک توسعه آسیا (ADB) و آژانس توسعه فرانسه (AFD)، با ارائه حمایت‌های فنی و مالی لازم، کمک‌های فراوانی در زمینه بهبود خدمات شهری، بهبود سیستم آب‌رسانی، تصفیه فاضلاب و مدیریت زباله برای ماندالی کرده است.

ماندالی در حال حاضر با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا (IoT) در حال پیگیری مشکلات مرتبط با آب منطقه‌ای، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه‌برداری از شهر به منظور برنامه‌ریزی برای زهکشی آب و کنترل خودکار ترافیک شهری خود است.

کد خبر 386350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.