سرخابی‌ها به جای بازیکن، محرومیت می‌خرند!

در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران پرونده‌های مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال می‌تواند شرایط مدیریت در این دو باشگاه را با وضعیتی عجیب و غریب روبرو کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه روز دیگر و همزمان با آغاز رقابت‌های نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران هیجان دوباره به قلب هواداران فوتبال نفوذ خواهد کرد و رقابت مدعیان برای رسیدن به عنوان قهرمانی شروع خواهد شد. در این چند روز گذشته همچنان بازار خرید بازیکن به شدت داغ بوده و تیم‌ها سعی کرده‌اند تا با استفاده از کوچکترین فرصت‌ها خریدهای مورد نیاز خودشان را انجام دهند.

تراکتورسازی در این هفته یک بازیکن پرویی خرید و پرسپولیس هم برای برطرف کردن نقاظ ضعف در خط حمله خودش به سراغ یک مهاجم برزیلی رفته است. سپاهانی‌ها مذاکراتشان با امید نورافکن به قسمت‌های خوب خودش رسیده و بدون شک این ۳ انتقال مهم تا قبل از آغاز مسابقات لیگ می‌تواند فصل را برای هواداران هیجانی‌تر از قبل کند.

داستان بازگشت امید ابراهیمی به فوتبال ایران و تیم‌های خواهان او از جمله پدیده و سپاهان هم قسمت دیگری از ماجرای بی پایان فصل نقل و انتقالات در فوتبال ایران خواهد بود.

با این وجود مصاحبه یک هفته قبل جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد که فوتبال ایران با بحران اقتصادی بزرگی درگیر است که بدون شک در ماه‌های آینده می‌تواند گریبان خیلی از تیم‌های لیگ برتری را برای ثبت قرارداد بازیکنانشان بگیرد.

بر مبنای قانون در صورتی که تیم‌ها بدهی قطعی در کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون داشته باشند، ثبت قرارداد جدید برای تیم‌های لیگ برتری و سایر لیگ‌ها مستلزم دریافت گواهی تسویه حساب، پرداخت کامل بدهی‌ها و کسب رضایت از بازیکنان است و این یعنی خیلی از تیم‌های لیگ برتری ما تا به امروز امکان ثبت قرارداد بازیکنان خودشان را پیدا نخواهند کرد.

از طرف دیگر رقابت نقل و انتقالاتی آنقدر سنگین و پیچیده بوده که تا به امروز قراردادهای مالی سنگین و غیرقابل باوری برای خرید بازیکنان بسته شده و امروز دیگر صحبت از یک میلیارد و۲ میلیارد اتفاقی عادی در فوتبال ما خواهد بود. بازیکنانی که با ارقامی بالاتر از ۳ میلیارد تومان جذب تیم‌های لیگ برتری شده‌اند و تعدادشان هم البته کم نبوده می‌تواند یک هشدار بسیار بزرگ برای تیم‌هایی باشند که فقط به فکر امروز هستند و برنامه‌ای برای فردایشان ندارند.

شاید پرسپولیسی که امروز با تغییر سرمربی و خرید چند بازیکن اسمی سروصدای بزرگی به پا کرده بهترین تجربه برای بی پولی در روز مبادا باشد که باعث شد برانکو ایوانکوویچ به خاطر عدم دریافت مطالباتش راه خروج از ایران را در پیش بگیرد و قرمزها را وارد یک بحران مدیریتی کند که تا به امروز هم ادامه داشته است.

از طرف دیگر مدیرعامل نه چندان محبوب این باشگاه در بین هواداران برای جبران رفتن برانکو دست به انجام خریدهای بزرگ و سنگین زده که باعث شده مجموع قرارداد بازیکنان این تیم از ۱۰۰ میلیارد تومان هم فراتر برود و فاجعه زمانی شکل می‌گیرد که چند ماه بعد یا نهایتا یکسال دیگر قرمزها بخواهند این پولها را با بازیکنان و کادر فنی خودشان تسویه کنند.

به هر حال رقم دریافتی از اسپانسر یک سقف مشخص دارد و امکان دریافت بودجه بیشتری وجود ندارد و در این شرایط اگر مدیریت باشگاه هم دچار تغییر شده باشد با انبوهی از بدهی های قبلی روبرو خواهد شد که امکان پرداختش وجود ندارد.

همین شرایط برای استقلال و امیرحسین فتحی هم به نوعی دیگر صدق می‌کند و آبی‌ها هم با آمدن استراماچونی و خرید مهمی چون شیخ دیاباته به شدت در معرض یک بحران اقتصادی بزرگ هستند. استقلالی که در آستانه محرومیت قطعی خودش توانست با یک تبصره از پرونده پروپئیچ نجات پیدا کند بیشتر از تیم رقیب خودش در خطر قرار دارد و همین مسئله امیرحسین فتحی را به شدت تحت فشار قرار داده است.

جالب اینجاست که کنفدراسیون فوتبال آسیا تا ۹ شهریور به باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا فرصت داده تا تکلیف بدهی های معوقه خود را مشخص کنند. بر این اساس مدیران دو باشگاه استقلال  و پرسپولیس حدود۱۰  روز دیگر فرصت دارند تا مطالبات طلبکاران شان را بپردازند یا با طلبکاران برای پرداخت این بدهی ها به توافق برسند، در غیر اینصورت احتمال حذف این دو باشگاه از آسیا بخاطر بدهی بسیار زیاد خواهد بود و اگر این مسئله را به ریخت و پاش این دو تیم در فصل جاری لیگ برتر اضافه کنیم باید گفت که شرایط برای قرمز و آبی پایتخت به شدت بحرانی شده است.

البته باشگاه‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن و تراکتورسازی هم شاید پول کمی برای نقل و انتقالات خرج نکرده باشند اما سابقه آنها و پشتوانه صنعتی در کنار مدیریت درست‌تر منابع مالی باعث شده تا این باشگاه‌ها بر خلاف پرسپولیس و استقلال  کمتر دچار مشکلات اینچنینی شوند و در صورت حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۰ ذوب‌آهن و تراکتورسازی به راحتی می‌توانند در کنار سپاهان جای خالی سرخابی ها را پر کنند.

کد خبر 386332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.