۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
قصر شنی آرزوهای شیرین

سومین نشست سینما جامعه به نقد و تحلیل فیلم قصر شیرین به کارگردانی رضامیرکریمی از منظر جامعه شناسی پرداخت. این نشست یکشنبه-بیست و هفتم مرداد ماه-در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قصر شیرین جدید ترین ساخته رضا میرکریمی با بازی حامد بهداد، داستان مردی به نام جلال است که راننده ماشین های سنگین بوده و طی تصادفی، موجب مرگ یک نفر شده  و به این خاطر برای مدتی در زندان بوده است. شیرین، همسر جلال، در آن مدت تمام تلاشش را میکند تا هم بتواند فرزندانش را بزرگ کند و هم دیه خانواده شاکی را بپردازد. جلال اما بعد از رهایی از زندان، همسر و فرزندانش را ترک میکند و با زن دیگری ازدواج میکند. حالا شیرین دچار مرگ مغزی شده و جلال بر می گردد تا اموال شیرین را با خودش ببرد اما حاضر به پذیرفتن بچه هایش نیست.

مرتضی پدریان، جامعه شناس، در نشست نقد و تحلیل این فیلم اظهار کرد:متاسفانه درساز و کار تربیتی خانواده ها، همچنان فضای مردسالاری حاکم است به خصوص در فضا هایی که به لحاظ جغرافیایی، کمی ازمدرنیته شهر فاصله دارند ودیدگاهی که نسبت  به زنان حاکم است نه تنها به عنوان جنس دوم، بلکه حتی به عنوان جنس سوم  است. ما باید بتوانیم در تربیت فرزندانمان به گونه ای عمل کنیم که در ابتدا، ساختار مرد سالارانه از زندگی اجتماعی حذف شود ویک ساختار برابرنگر را حاکم کنیم. باید به زن به عنوان یک انسان دیده شود نه جنس دومی که چنانچه در فیلم میبینیم، حتی نمیتواند کارت عابر بانک داشته باشد.

پدریان ادامه داد:در گام دوم، باید در تربیت فرزندان به این نکته توجه کنیم که تربیت آنها در دوران کودکی، می تواند به شدت در بزرگسالی آنها تاثیرگذار باشد؛ یعنی یک اتفاق بسیار کوچکی که در دوران کودکی برای فرزندانمان، خواسته یا ناخواسته، می افتد، در سنین بزرگسالی، خودش را به شکل یک خشم و انتقام گیری اجتماعی نمایان میکند. چنانچه در فیلم مشاهده میکنیم، کودکان شیرین، علی رغم تمام ناملایمت ها، توسط مادرشان، شیوه تربیتی درستی را داشته اند و رفتار های صحیح و انسان دوستانه ای از خود بروز می دهند.

این جامعه شناس با بیان اینکه این فیلم حول محوری تحت عنوان کمای عاطفی می چرخد، گفت:پدر این خانواده، در کمای عاطفی به سر می برد و مادر در کمای فیزیکی قرار داد ولی پیش از آن که دچار این عارضه شود، تمام خلا عاطفی فرزندانش را پر کرده است. این پدر خانواده است که به دلیل شیوه تربیتی اشتباهی که داشته، عواطف خودش را از دست داده است. در فیلم اشاره میشود که جلال، همان پدر خانواده، هنگامی که کودک بوده، مجبور می شود به خاطر یک اشتباه، یک شب تا صبح را در آغل گوسفند ها بگذراند و اما هنگامی که گفتمانی بین او و فرزندانش شکل میگیرد، او آهسته آهسته عواطف خودش را باز می یابد.

پدریان اظهار کرد:امروزه در خانواده ها، چیزی به عنوان دوست داشتن و دوست داشته شدن را تزریق نمیکنیم. تاثیری که بحث و جدل های پدر و مادر ها بر روی فرزندان می گذارد به شدت مخرب است. وقتی که فرزندان شاهد دعوای والدین خود باشند، احساس آرامش و عشق در خانه ندارند و پدیده ای با عنوان تک افتادگی اعضای خانواده رخ میدهد که میان اعضای خانواده، هیچ گونه ارتباطی حتی ارتباط کلامی، برقرار نمیشود.

این جامعه شناس گفت:یکی از دلایلی که رغبت به ازدواج در میان جوانان امروزی از بین رفته است و افراد به سمت تجرد گرایی کشیده شده اند این است که فرزندان ما در خانواده، طعم عشق را نچشیده اند. به طور کل آموزش انسان بودن در میان خانواده ها در حال از بین رفتن است.

پدریان ضمن بیان اهمیت تصویر والدین در ذهن کودکان گفت:تصویری که از پدر در قصر شیرین برای کودکان توسط مادرشان ترسیم می شود، یک اسطوره است. یک مردی است که در غیاب کودکان، برای آنها هدیه می آورد و به جای دوری رفته است تا برای فرزندانش یک قصر بسازد. این تصویر باعث می شود نسبت به پدرشان، کینه یا نفرتی نداشته باشند. این نکته در خانواده ها باید رعایت شود که اعضای خانواده ها، نباید صفات بد یکدیگر را بازگو کنند و بگذارند روابط اعضای خانواده، همان قوانین خودشان را داشته باشند؛ همان روابط پدرو دختر، خواهر و برادر چرا که این کار باعث ایجاد نفرت می شود.

او در پایان گفت: تصویر ارائه شده از زن در این فیلم، تصویر زنی است که تسلیم نمی شود؛ علی رغم تمام مشکلات بر سر راهش، از تمام توانایی هایش کمک می گیرد، خودش را توسعه می دهد تا بتواند زندگی اش را بسازد. او حتی کودکانش را هم مسئولیت پذیر بار آورده است. بین میزان مسئولیت پذیری و آسیب اجتماعی، رابطه مستقیم برقرار است.

کد خبر 386319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.