نصب نخستین دستگاه WIM در محور گردنه زینل

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان گفت: نخستین دستگاه WIM (سیستم توزین در حال حرکت) با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری و در حال نصب در محور گردنه زینل به عنوان اصلی‌ترین محل تخلیه نخاله به صورت قانونی است.

مجید طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در حوزه کنترل تردد ناوگان حمل بار درون شهری مبحث اضافه تناژ خودروهای باربر است که در سال گذشته برای ساماندهی این مهم، لایحه اضافه تناژ به شورای اسلامی شهر ارائه و مصوب شده است.

وی افزود: موضوع اضافه تناژ در شهرها به سه طریق باعث بروز مشکلات می‌شود که یکی از آن خسارت به زیرساخت‌های شهری است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان افزود: در سال گذشته بنا بر اظهار نظر معاون عمران شهری شهردار اصفهان حدود شش میلیارد تومان هزینه روسازی، آسفالت و زیرسازی معابر شهر شده، از این رو با احتساب اختصاص ۳۰ درصد این مبلغ برای اضافه تناژ خودروها، در سال گذشته حدود دو میلیارد تومان تنها در این حوزه خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: با بررسی مسایل دیگری همچون تخریب المان‌های ترافیکی، پل‌ها و... مراجعه به مراجع علمی می‌توان دریافت که وارد شدن خسارت به زیرساخت‌ها با توان چهارم اضافه تناژ افزایش خواهد یافت؛ به عنوان نمونه دو تن اضافه تناژ ضریب خسارت را ۱۶ برابر خواهد کرد.

طهماسبی با بیان اینکه آسیب دیگر اضافه تناژ کاهش فرمان پذیری و ضعف عملکرد در سیستم ترمز خودروها است، تصریح کرد: با توجه به طراحی هر خودرو برای عملکرد در شرایط فنی خاص و با توجه به فرسودگی قالب خودروهای حمل بار مبحث اضافه تناژ بار به شدت ایمنی تردد را برای راهبران ناوگان و دیگر شهروندان تحت تأثیر قرار خواهد داد که از جمله می‌توان به سقوط میکسر بتنی از پل مطهری در سال گذشته اشاره کرد.

وی افزایش چشمگیر آلاینده‌های ناشی از ترکیبات حاصل از سوخت ناقص دیزل در خودروها به علت کارکرد موتور در خارج از نقطه طراحی و به تبع تولید ترکیبات NOx و ریز ذرات آلاینده معلق در هوا با توجه به آنکه سهم عمده آلاینده‌های ریز ذرات مربوط به خودروهای باری (برخلاف آلاینده‌های گازی ناشی از ترکیبات CO و CO۲ که مربوط به خودروهای سبک) آسیب دیگر اضافه تناژ است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان گفت: لزوم ساماندهی تردد حجم بسیار زیاد خودروهای حامل خاک و نخاله ساختمانی که بعضاً تا هفت هزار تن در روز گزارش شده است، نیاز به روش جدید علمی و مکانیزه احساس شد.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های جامع استفاده از سیستم WIM (سیستم توزین در حال حرکت) به عنوان تکنولوژی روز دنیا مد نظر قرار گرفته و پس از طی مراحل اداری و قانونی نخستین دستگاه WIM با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری و در حال نصب در محور گردنه زینل به عنوان اصلی‌ترین محل تخلیه نخاله به صورت قانونی است.

طهماسبی با بیان اینکه سیستم توزین در حال حرکت به صورت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور علاوه بر اندازه‌گیری بار محوری و کل، همچنین کنترل مجوزهای قانونی از جمله بارنامه و پروانه فعالیت و اشتغال خودروها، تخلفات صورت پذیرفته را در سرور مرکزی برای خودرو ثبت کرده و دریافت عوارض ناشی از خسارت به زیرساخت‌ها را فراهم خواهد کرد، گفت: برای کنترل گسترده در سطح شهر و دیگر مبادی ورود و خروج تخلیه خاک و نخاله سه دستگاه توزین سیار نیز با ارزش بالغ  بر ۱۵۰ میلیون تومان فراهم و در اختیار گشت‌های مشترک سازمان پلیس راهور قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این تجهیزات برای نخستین بار در بین کلانشهرهای کشور، توسط سازمان حمل و نقل بار و کالای شهرداری اصفهان اجرایی شده است.

کد خبر 386316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.