۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
توجه به صنعت سفید در رهنان

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: توجه به صنعت توریسم به عنوان صنعت سفید با توسعه زیرساخت‌ها و معرفی محور گردشگری در رهنان صورت گرفته است.

حمید اشرفی گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با اجرای طرح مصوب محور گردشگری رهنان، هویت تازه‌ای به منطقه ۱۱ بخشیده می‌شود.   

وی با اشاره به طرح مصوب محور گردشگری رهنان، تصریح کرد: صنعت توریسم به عنوان یک صنعت سفید و بدون آلودگی محیط زیستی، زمینه ساز دوستی‌ها، صلح و تفاهم بین انسان و ملت‌ها است که این مهم در مباحث توسعه منطقه ۱۱، توسعه زیرساخت‌ها و معرفی محور گردشگری پیش‌بینی شود.  

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با بیان اینکه پس از بررسی‌های صورت گرفته در منطقه، حمام تاریخی و مسجد جامع رهنان به عنوان مسجد ذو قبلتین، زورخانه و ... برای بازآفرینی مشخص شد، گفت: برای احیای حمام قدم‌هایی برداشته شد تا با هویت بخشی به آن سنت‌های کهن در این مسجد احیا شود؛ به عنوان نمونه اعمال یداوی و سوداوی بر اساس طب سنتی در حمام صورت گیرد.

وی ادامه داد: آیین‌هایی مانند حمام حنابندان، حمام آخرت و ... به طور مجدد بازآفرینی شده و این آیین‌ها به صورت نمایشی برای گردشگران به نمایش درمی‌آید.    

اشرفی با بیان اینکه علاوه بر هویت‌بخشی به حمام‌ها، موضوع طب سنتی را مدنظر داریم، افزود: زمانی که طبیب‌خانه بر اساس طب سنتی بنا می‌شود، ناگزیر باید فروشگاه‌های دارویی در کنار آن احداث شود و گردشگرانی که از راه‌های دور و نزدیک برای طبابت به این مراکز مراجعه می‌کنند محلی برای اسکان موقت نیز داشته باشند، به همین منظور فروشگاه‌ها و محلی به نام غریب خانه نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه غریب‌خانه‌ها در گذشته در فلات مرکزی ایران در کنار مساجد ساخته می‌شد تا مسافران در آن بیتوته کنند، گفت: این مسافران پس از استراحت با خرید سوغات شهر و منطقه راهی سفر خود می‌شدند، به همین واسطه در محور گردشگری رهنان فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی نیز پیش‌بینی شده تا نان، بستنی و لبنیات رهنان که زبانزد است مورد استفاده گردشگران قرار گیرد؛ خانه و باغ بستنی، خانه لبنیات و نانوایی سنتی نیز از جمله طرح‌های پیش بینی شده برای این محور است.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان اظهار کرد: ایجاد سفره‌خانه سنتی برای احیاء غذاهای سنتی اصفهان و رهنان در طرح گردشگری این منطقه گنجانده شده تا به توریسم غذایی نیز توجه شده باشد؛ البته در کنار این موارد رستوران، هتل و نخستین سینمای غرب اصفهان نیز در این منطقه در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی سینما آغاز شده و در مرحله سفت کاری است، سعی می‌شود این سینما تا حدود چهار ماه آینده به بهره برداری برسد.  

وی از دیگر جاذبه‌های گردشگری پیش‌بینی شده برای منطقه ۱۱ را باغ گیاهان دارویی یا باغ سلامت عنوان کرد و گفت: در حال تملک زمین‌ها برای احداث این باغ هستیم تا بتوانیم باغ بستنی و باغ سلامت را در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث کنیم و گردشگران و شهروندان از این جاذبه‌ها استفاده کنند.

اشرفی با بیان اینکه در بودجه شهرداری حدود ۱۰ میلیارد برای تملک بخشی از محور گردشگری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: مصوبات آن در کارگروه فرهنگی تصویب و نامه نگاری‌های لازم با کمیسیون ماده پنج برای اخذ مصوبات، صورت گرفته و در انتظار تشکیل جلسه برای کارگروه فنی هستیم تا پس از دفاع در مورد این طرح و انجام رایزنی‌ها با مردم بتوانیم آزادسازی‌ها را به مرور زمان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در فاز نخست سرمایه گذار حمام مشخص شده و در ماه آینده این سرمایه گذار قراداد خود را با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری منعقد می‌کند.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان افزود: یک قراداد ۱۸ ماهه برای احیای حمام تاریخی رهنان معروف به حمام چهلستون یا حمام دوقلوی رهنان و سومین حمام بزرگ کشور منعقد می‌شود، در صورت فراهم شدن شرایط این حمام در دنیا به نام "حمام صلح جهانی" در اکو مطرح می‌شود چراکه در قدیم این حمام محلی برای آشتی دادن اهالی بوده است.

وی با اشاره به احداث منبع دو هزار و ۵۰۰ مترمکعبی منطقه ۱۱ در راستای توسعه شبکه آبرسانی فضای سبز غرب اصفهان، گفت: قراداد احداث این منبع منعقد، گودبرداری آغاز و آرماتور بندی آن در حال انجام است که اعتبار اولیه این پروژه سه میلیاردتومان بوده و با اجرای آن می‌توان پساب شاهین شهر را پس از تصفیه برای آبیاری و شادابی فضای سبز شهری انتقال داد.

اشرفی تاکید کرد: پس از احداث مخزن، لوله گذاری‌های تحت فشار سطح منطقه تکمیل و مخزن می تواند مناطق دو و هشت را نیز تحت پوشش قرار دهد.

کد خبر 386314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.