رسانه‌ای که ملی نیست!

دستور روحانی برای انتشار حقوق مدیران، بررسی خروجی آنتن صداوسیما، نامه احمد توکلی خطاب به روسای سه قوه، بررسی رفتار کارگزارن و توضیحات یکی از اعضا فراکسیون امید در خصوص رفع حصر؛ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -دوشنبه ۲۸ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود به اظهارات رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «دستور روحانی برای انتشار حقوق مدیران» جمشید انصاری روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران گفت: هیئت دولت به سازمان اداری و استخدامی مأموریت داده است تا پیگیری و هماهنگی‌های لازم را با قوه قضائیه، صدا و سیما و سایر سازمان‌ها و نهادهای وابسته به رهبر معظم انقلاب نیز به عمل بیاورد تا این بخش‌ها نیز اطلاعات مربوطه را در سامانه بارگذاری کنند. به‌گفته جمشیدی، این تصمیم پس از آن به تصویب دولت رسید که در جلسه ۶ مرداد ماه هیئت وزیران، سازمان اداری و استخدامی گزارشی از آخرین وضعیت سامانه و نیز دستگاه‌هایی که اطلاعات لازم را وارد کرده یا نکرده‌اند، ارائه داد. معاون رئیس جمهوری اضافه کرد که پیش از این سازمان‌های عمومی غیردولتی همچون شرکت‌های زیرمجموعه شستا یا صندوق‌های بازنشستگی ملزم به درج و بارگذاری حقوق و مزایای مدیران خود نبودند، اما به‌دنبال دستور رئیس جمهوری، این بخش‌ها نیز موظف شده‌اند اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند. راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایا، تکلیف قانونی دولت مطابق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه است که اجرایی نشدن آن، انتقادهای زیادی را علیه دولت به‌دنبال داشت. مطابق این ماده «دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع تمامی پرداخت‌ها به مقامات، رؤسا، مدیران همه دستگاه‌های اجرایی و... را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی کاهش اعتبار ، اعتماد و نفوذ صدا و سیما در بین شهروندان اختصاص داده و در تیتر عکس یک خود نوشته است: «رسانه ای که ملی نیست» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: اعتبار رسانه ملی این روزها به پایین‌ترین درجه نزول کرده است، به طوری‌که ضریب نفوذ و تاثیر این رسانه در بین مردم به‌شدت کاهش یافته است. در واکنش به چنین مساله‌ای نمایندگان مجلس طرحی را برای تغییر مدیریت سازمان صداوسیما از فردی به شورایی تدرارک دیده اند که هم اکنون مراحل بررسی و تصویب را می‌گذراند.
کاهش ضریب نفوذ و تاثیر صداوسیما در بین شهروندان در حالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران ۳/۹۹درصد خانوارهای ایرانی دارای تلویزیون هستند. بودجه سازمان صداوسیما نیز بیش از ۲هزار میلیارد تومان است که در سال ٩٨ افزایش قابل توجهی یافته تا جایی که به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حق برداشت ١۵٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی نیز به این سازمان داده شده است. سازمان صداوسیما در کنار بودجه کلان از سازمانی عریض و طویل نیز برخورداراست و تعداد پرسنل و کارکنان آن تا چند برابر بزرگترین سازمان‌های رسانه‌ای دنیاست. بنابر این گزارش سازمان صداوسیما بین ۴۸تا ۵۰ هزار پرسنل رسمی، قراردادی و پیمانی دارد.

این در حالی است که تلویزیون CCTV چین که نزدیکترین سازمان رسانه‌ای به صداوسیمای ایران است، با تمام گستردگی و تولید برنامه هایش فقط ۱۰ هزار کارمند دارد.این وضعیت در مقایسه با سایر تلویزیونها هم حکمفرماست.

BBC به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه های خبری جهان که شبکه های تلویزیونی مختلفی دارد و به زبان های گوناگون برنامه تولید می کند، ۲۰هزار و ۹۵۱ کارمند دارد. 

تلویزیون NHK ژاپن هم به عنوان یکی از تلویزیون های مهم آسیا و سطح جهان ۱۰ هزار و ۲۴۲ کارمند دارد.

SKY که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تلویزیون های سطح جهان نام برده می شود، کانالهای زیر مجموعه اش تقریبا همه حوزه ها را با زبان های گوناگون پوشش می دهد و ۳۰هزار نیرو دارد. مهم‌ترین شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌های جهان نیز با نیروهایی به مراتب کمتر از سازمان صدا وسیما اداره می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه AFPدوهزار و ۲۶۰نفر، آسوشیتدپرس APسه هزار و ۲۰۰ نفر و رویترز سه هزار و ۱۰۰نفر کارمند دارند. صداوسیما در حالی به فربه ترین سازمان رسانه ای تبدیل شده که میزان تاثیرگذاری آن نه تنها در سطح منطقه و جهان بلکه در خود ایران و در بین مردم کشورمان در حداقل ممکن است.

روزنامه آرمان ملی، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس نامه احمد توکلی خطاب به روسای سه قوه اختصاص داده و در تیتر و عکس یک خود به نقل از عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته است: «نگذارید حاشیه‌نشین‌ها بیشتر شوند» روزنامه آرمان ملی در ادامه توضیح داده است: احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌هایی به روسای قوا، اعضای دولت، مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان ضمن هشدار نسبت به افزایش چشمگیر حاشیه‌نشینی در شهرها، در آینده‌ای نزدیک با ارائه راهکارهایی خواستار تدابیر اساسی در زمینه مسکن و اجاره مسکن شد. وی در بخشی از نامه خود به سران و مسئولان کشور نوشت: حکایت تلخ و اسفناک این روزهای مستاجران، زمانی تلخ‌تر و اسفناک‌تر می‌شود که می‌بینیم دولت، در «بی‌عملی»، زحمت تماشا را هم به خود نداده و عملا «اعلام بی‌طرفی» کرده است. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی رفتار جناح‌ها و احزاب سیاسی ایران پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «تکنوکرات‌ها در مسیر تغییر!» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: حزب کارگزاران یا همان تکنوکرات‌ها در زمره احزاب جدید است که از پیوستن افرادی از دو جناح اصلی کشور شکل گرفته است. حزب کارگزاران سازندگی معروف به جناح راست مدرن در واقع یک حزب انشعاب یافته از جناح راست است که توسط ۱۶ نفر از اعضای هیئت دولت مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در آذرماه ۱۳۷۴ آغاز به کار کرد و سنگ بنای آن درست در مقطعی گذاشته شد که یک سال و نیم از عمر دولت دوم رفسنجانی باقی‌مانده بود. رویدادی که با استقبال چپ‌ها و انتقادات گسترده راست‌گرایان مواجه شد. در واقع کارگزاران نخستین حزب سیاسی در ایران بود که در درون دولت شکل گرفت. هسته اصلی حزب کارگزاران سازندگی را نیروهای سیاسی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی تشکیل می‌دهند. این حزب در دوران اصلاحات بیشترین فعالیت و حضور را در صحنه سیاسی کشور داشت و به نوعی دوران اوج آن به دولت اصلاحات برمی‌گردد. اخیرا به دنبال برخی سیاست‌ها و رویکردهای شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات، حزب کارگزارن از جمله غلامحسین کرباسچی، دبیرکل آن انتقادهایی به جریان اصلاحات و نحوه رهبری آن وارد کرده که با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و حتی برخی معتقدند آنها قصد عبور از جریان اصلاحات را دارند.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود از گفت وگو با محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خبر داده و در تیتر خود به نقل از عضو فراکسیون امید مجلس نوشته است: «قرار نبود فراکسیون امید مثل مجلس ششم عمل کند» وکیلی در ادامه توضیح داده است: من چندی قبل یک مصاحبه با یک رسانه اصلاح‌طلب داشتم که جملات من تقطیع شده بود و امانت در گفتار رعایت نشده بود که ما هم در مجموعه رسانه‌های اصلاح‌طلب کمتر سراغی از آن داشتیم، اما من واقعا می‌بینم برخی از ما اصلاح‌طلب‌ها گرفتار شیوه اصولگرایانه در رفتار می‌شویم.

من در آن مصاحبه گفتم که ماموریت فراکسیون امید، "رفع حصر به شیوه مجلس ششم نبود"، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشتند: "ماموریت فراکسیون امید رفع حصر نیست". من گفته بودم رفع حصر به شیوه مجلس ششم انجام نمی‌دهیم. ایرادی که اکنون در بدنه اصلاح‌طلبی هست این است که با پارامترهای دوگانه‌ای موضوعات را ارزیابی می‌کند. اما در خصوص سوال شما و اینکه فراکسیون امید چه کاری کرده است باید بگویم داخل فراکسیون امید نمایندگانی با قرائت حداقلی از اصلاحات هستند و چون پایبند قرائت حداقلی بودیم پذیرفته شدیم که وارد عرصه قدرت شویم. برخی به این حرف من نقد دارند و می‌گویند شما وقتی می‌گویی نماینده قرائت حداقلی، داری خودزنی می‌کنی چون لیست امید نماینده قرائت ناب است. این تعریضی است که بر عرض بنده شده، اما من همچنان معتقدم ما در فراکسیون امید مجلس چون نمایندگان قرائت حداقلی بودیم جمع شدیم با اصولگرایان در حاکمیت. درباره آقای روحانی من معتقدم چون ایشان نماینده قرائت حداقلی اصولگرایان بود، مورد قبول اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری قرار گرفت.

بر اساس این مفروض من می‌گویم ماموریت ما خلق و ایجاد چیزی شبیه مجلس ششم و تعقیب مطالبات به سبک آن مجلس نبود. ماموریت آقای روحانی این نبود که شبیه به رئیس دولت اصلاحات شود و ادای او را در بیاورد همانطور که ما در فراکسیون امید نمی‌خواستیم مثل مجلس ششم باشیم. ماموریت روحانی این بود که با توجه به خواستگاه گذشته‌اش اعتماد را جلب بکند نه برای ماندگاری خودش بلکه برای تامین حقوق معطل مانده اصلاح‌طلبان. ما هم در فراکسیون امید مجلس راویان اصلاح‌طلبی حداقلی بودیم و این ماموریت را داشتیم که باب گفت‌وگو اصلاح‌طلبان را باز کنیم نه برای تایید صلاحیت مجدد و ماندن در قدرت بلکه برای اینکه ردصلاحیت شده‌های اصلاح‌طلبان را تبدیل به تایید صلاحیت کنیم.یعنی مطالبات اصلاح‌طلبان را که زمین مانده بود از رهگذر جلب اعتماد حاکمیت تامین بکنیم که یکی از آن مطالبات رفع حصر است، اما هزاران مطالبه دیگر هم وجود دارد که باید در بستر اعتمادسازی تامین کرد و من بارها گفته ام ما هیچگاه از طریق تریبون مجلس و تحصن و شورا راه‌انداختن در مجلس نمی‌توانیم حل رفع حصر کنیم. اگر قرار باشد به روش های مجلس ششمی پیش رویم دامنه حصر برای دیگران هم گسترده تر می‌شود.

کد خبر 386313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.