چرت‌زدن، معیاری برای تشخیص آلزایمر!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که خواب آلودگی روزانه، یکی از علائم بیماری آلزایمر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تمایل دارند که در طول روز بخوابند؛ حتی زمانی که خواب شبانه آن‌ها کافی باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که متخصصان با بررسی الگوی چرت‌زدن افراد در طول روز، می‌توانند احتمال مبتلا شدن آن‌ها را به بیماری آلزایمر را پیش بینی کنند. در  مبتلایان به بیماری آلزایمر، پروتئین "تائو" (tau proteins) با تشکیل گره‌هایی، رابطه بین سلول‌های مغزی را مختل کرده و بر سلامت سلول‌ها اثر می‌گذارد.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا مطالعه‌ جدیدی در مورد ارتباط بین خواب‌آلودگی و آلزایمر انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، مغز ۱۳ فرد فوت شده که به بیماری آلزایمر مبتلا بودند و  مغز هفت فرد را که نورون‌های آن‌ها از بین نرفته بود، ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مقدار زیادی پروتئین تائو در بین سه قسمت مهم مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد.

این سه قسمت مهم "لوکوس سرولئوس" (Locus coeruleus)، هیپوتالاموس جانبی و هسته "tuberomammillary" نام داشته و مسئول هوشیار نگه‌داشتن افراد است. بنابراین در  صورت ابتلا به آلزایمر، خواب آلودگی افراد در روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در این تحقیق حدود ۷۵ درصد سلول‌های مغزی بخش های مذکور از بین رفته بود. از آنجا که در مبتلایان به این بیماری همه این سلول‌ها به طور همزمان از بین می‌رود، مغز هیچ راهی برای جبران اختلالات ایجادشده ندارد.

محققان به منظور شفاف‌تر شدن موضوع، مغز هفت فرد فوت‌شده را که مبتلا به فلج فوق هسته‌ای پیشرونده (رایج‌ترین نوع پارکینسون غیر معمول) و انحطاط "کورتیکوباسال" (corticobasal degeneration) بودند، مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های جدید نشان داد سلول‌های عصبی قسمت‌های مرتبط با بیداری در این افراد از بین نرفته بود، در حالی که این نوع سلول‌ها در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود نداشت. بنابراین، اینگونه به نظر می‌رسد که شبکه محرک بیداری، در بیماران مبتلا به آلزایمر، آسیب‌پذیر است.

نتایج این مطالعه در مجله Alzheimer's & Dementia منتشر شده است.

کد خبر 386307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.