شاید ترامپ وارد انتخابات بعدی نشود

سفر ظریف به کویت، حمایت ترکیه از سودان، انتقاد کره شمالی از کره جنوبی و آمریکا، بازداشت یک زوج فرانسوی به جرم حمل ماسه، چالش جدید مکرون با فعالان محیط زیست، سفر نتانیاهو به اوکراین، از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اخبار منطقه:

انجمن دوستی ایران و کویت با ظریف دیدار کرد

جمعی از اعضای انجمن دوستی ایران و کویت شامگاه شنبه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کویت دیدار و گفت‌وگو کردند.

جمعی از اعضای انجمن دوستی ایران و کویت شامگاه شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به کویت سفر کرده، دیدار کردند.

روابط دوستانه و دیرینه ایران و کویت، مسائل منطقه ای از جمله اوضاع فلسطین، ضرورت همکاری در خلیج فارس، شرایط جاری در منطقه، تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران از جمله محورهای گفت‌وگو و تبادل نظر در این دیدار بود.

بر این اساس ظریف عصر شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کویتی به این کشور سفر کرد. وی ۲۰ مرداد ماه نیز سفری ۲ روزه به قطر داشت و با امیر و وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرد. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین شنبه شب در توئیتی از کویت نوشت: «دیپلماسی فعال ما ادامه دارد. امروز:

- سخنرانی به مناسبت بیست‌ و نهمین سالگرد آزادی آزادگان سرافراز در جمع رزمندگان جنگ. اکنون، عراق شریک بزرگ تجاری ماست.

- دیدار ثمربخش با معاون وزیر امور خارجه ژاپن.

- مصاحبه با لستر هولت از شبکه ان‌بی‌سی.

- نشست یمن، چهار کشور اروپایی و ایران در تهران.

اکنون هم گفت‌وگوهای سطح بالا در کویت.»

نشست سه جانبه ایران، انصارالله یمن و ۴ کشور اروپایی در تهران

نشست سه‌جانبه ایران، انصارالله یمن و سفرای چهار کشور اروپایی در تهران برگزار شد و در پایان حاضران بر توقف هر چه سریع‌تر جنگ و دست‌یابی به راهکار سیاسی تأکید کرده و خواستار تسریع در ارسال کمک‌های انسانی به مردم یمن شدند.

نشست سه جانبه ایران، انصارالله یمن و سفرای چهار کشور اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا) امروز (شنبه) ۲۶ مرداد ماه در محل وزارت خارجه ایران در تهران برگزار شد.

در چارچوب رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل سیاسی بحران یمن نشست مشترک سه جانبه‌ای با حضور هیاتی از کشورمان به ریاست علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، هیاتی از انصارالله یمن به ریاست محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن و سفرا و روسای نمایندگی‌های چهار کشور ذیربط اتحادیه اروپا موسوم به E۴ (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد. 

در این نشست هیئت‌های حاضر در جلسه دیدگاه‌ دولت‌های متبوع خود را در خصوص تحولات یمن از جمله در موضوعات سیاسی، میدانی و وضعیت انسانی یمن به شکل مشروح بیان و از استمرار وضعیت بحرانی یمن که به کشته و مجروح شدن ده ها هزار یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منتهی شده است عمیقا ابراز تاسف کردند.

در پایان این نشست، هیئت‌های شرکت کننده، با تاکید بر لزوم توقف هر چه سریع تر جنگ، بر راهکار سیاسی به عنوان راهکار نهایی بحران یمن تاکید و با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در یمن خواستار تسریع در ارسال کمک‌های انسانی شدند.

شهادت ۵ فلسطینی در حمله به غزه

منابع آگاه از شهادت پنج فلسطینی به دنبال موج مجدد حملات رژیم صهیونیستی به شمال بیت لاهیا در شمال نوار غزه خبر دادند.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه با چند بالگرد و خمپاره شمال بیت لاهیا در شمال نوار غزه را هدف قرار داد.

در این حملات پنج فلسطینی به شهادت رسیدند. در این راستا، ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای این رژیم به دنبال رصد نیروهای مقاومت فلسطینی در نزدیکی دیوار حائل در شمال نوار غزه با استفاده از یک بالگرد جنگی و تانک به سمت آنها شلیک کردند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که بر اثر شلیک سه موشک از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین شش اسرائیلی زخمی شدند.

 روابط با ایران برای توکیو مهم است

معاون ارشد وزارت خارجه ژاپن در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت که کشورش برای روابط با ایران و تداوم رایزنی‌ها اهمیت زیادی قائل است.

تاکئو موری معاون ارشد وزارت خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده است، بعداز ظهر روز (شنبه) با محمدجوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«موری» با اشاره به گفت‌وگوهای سازنده‌اش با معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: کشورش برای روابط با تهران و تداوم  رایزنی‌ها اهمیت زیادی قائل است.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و سازنده دو کشور و همچنین سفر تاریخی و مهم نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری، از ادامه رایزنی‌ها با ژاپن در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای استقبال کرد.

آمریکا؛ تنها در خلیج فارس

در حالی که آمریکا همه تلاش خود را به کار بسته تا به زعم خود ائتلافی دریایی را در خلیج فارس ایجاد کند، ولی جز چند متحد انگشت‌شمار، کسی به این طرح روی خوش نشان نداده است.

سوم تیرماه سال جاری یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد، گفت: «هدف، ایجاد بازدارندگی فعال است، چراکه ایرانی‌ها می‌خواهند بروند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند و بعد بگویند که "ما این کار را نکردیم." ما می‌دانیم آن‌ها چه کرده‌اند.»

اظهارات این مقام آمریکایی ساعاتی پس از آن مطرح شد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفری به عربستان سعودی آزادی تردد در خلیج فارس را یکی از اولویت‌های واشنگتن برشمرد و گفت لازم است که اطمینان حاصل شود که تردد از تنگه هرمز بدون مانع صورت می‌گیرد.

سفر نتانیاهو به اوکراین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) در قالب سفری دو روزه راهی اوکراین می‌شود و قرار است طی این سفر با رئیس جمهوری این کشور دیدار کند.

بر اساس گزارشی از سایت النشره، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و در مراسم بزرگداشت قربانیان کشتار "بابی‌ یار" که به دست نازی‌ها در اوکراین طی جنگ جهانی دوم کشته شدند، شرکت کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی سعی دارد با انجام این سفر یک ماه قبل از انتخابات پارلمانی این رژیم آرای مهاجران کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و یهودیان اوکراینی‌تبار را در انتخابات کنست در ماه سپتامبر به دست آورد.

این سفر که امروز (۱۸ اوت) انجام می‌شود تا ۲۰ اوت به طول می‌انجامد.

وزرای خارجه ایران و کویت دیدار کردند

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای کویتی خود درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه از جمله اوضاع سوریه و یمن و شرایط کنونی در خلیج فارس گفت وگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که شب گذشته (شنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کویتی راهی کویت شد، دقایقی قبل با «شیخ صباح الخالد الحمد الصباح» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار کرد و به رایزنی پرداخت.

در این دیدار در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای از جمله سوریه و یمن، شرایط جاری در منطقه خلیج فارس، مهمترین مسائل بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه ایران پیش از این با نواف جابر الصباح ولی عهد کویت دیدار کرده بود.

نواف جابر الصباح، مصالح منطقه را بالاتر و مهمتر از هر چیزی خواند و افزود: ما همواره برای همکاری و گفتگو آماده ایم و آن را به مصلحت منطقه و امنیت و ثبات آن می دانیم.

حمایت ترکیه از سودان

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: آنکارا امروز نیز همانند سابق به حمایت روز افزون خود از کشور دوست و برادر سودان ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی در روز یکشنبه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران به بررسی و ارزیابی متن نهایی «اعلامیه قانون اساسی» شورای نظامی انتقالی و ائتلاف نیروهای «آزادی و تغییر» سودان که امروز در خارطوم به امضا رسید، پرداخت.

وی ضمن اشاره به تداوم حمایت روز افزون ترکیه از مردم کشور دوست و بردار سودان، تاکید کرد: آنکارا از ابتدا خواستار برقراری صلح و آرامش برای مردم این کشور بوده است.

چاووش اوغلو در ادامه گفت: در چارچوب سفر به سودان پیام رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را به ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی و عمر ذهاب فاضل محمد، سرپرست وزارت خارجه سودان منتقل کردم.

وزیر امورخارجه ترکیه همچنین افزود: در این دیدار بر لزوم حصول سازش بدون دخالت در امور داخلی تاکید کرده و در نهایت نیز توافق حاصل شد. انشالله در پایان مرحله انتقالی ۳۹ ماهه آرامش و صلح برقرار خواهد شد.

مسکو: آمریکا و انگلیس عامل تنش در خلیج فارس هستند

سفارت روسیه در لندن با ارائه پیشنهادی در زمینه امنیت جمعی در خلیج فارس تاکید کرد که فشارهای آمریکا و انگلیس بر ایران، عامل اصلی افزایش تنش در منطقه است.

این نهاد سیاسی روز جمعه، اعلام کرد که افزایش فشار علیه ایران از جانب انگلیس و آمریکا باعث افزایش تنش در خلیج فارس خواهد شد. 

بر اساس گزارشی از خبرگزاری «تاس»، سفارت روسیه در پیامی در این خصوص گفت، «ما مطمئنیم که افزایش فشار آمریکا علیه ایران که با حمایت انگلیس انجام می‌شود، با عنوان آنچه تضمین امنیت آزادی کشتیرانی خوانده شده است، فقط تنش در خلیج فارس را بیشتر می‌کند». 

سفارت مسکو در ادامه متذکر شد که روسیه همواره از یک رویکرد دیپلماتیک برای غلبه بر بحران در منطقه حمایت می‌کند و مسکو فکر می‌کند که این تنها با ایجاد یک «سیستم امنیت جمعی» به دست خواهد آمد. در این راستا یک مکانیسم می‌تواند مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس باشد که در سال ۲۰۰۴ روسیه طراحی کرد و اکنون با آخرین روندها بروز شده است. 

اخبار جهان:

شاید ترامپ وارد انتخابات بعدی نشود

یکی از مشاوران پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد، دونالد ترامپ رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰ را ترک خواهد کرد و به دنبال انتخاب دوباره نخواهد بود.

بر اساس گزارشی از روزنامه ایندیپندنت، آنتونی اسکاراموچی که مدت کوتاهی مدیر ارتباطات کاخ سفید بود، می‌گوید دونالد ترامپ احتمالا ماه مارس از رقابت انتخابات بیرون می‌رود تا متحمل شکست حقارت‌بار نشود.

اسکاراموچی در مصاحبه با مجله "ونیتی فر" گفت: او از این رقابت بیرون می‌رود چون نتیجه آن مشخص است. خب این مارس ۲۰۲۰ خواهد بود. او احتمالا تا مارس ۲۰۲۰ کنار برود. کاملا مشخص خواهد شد که پیروزی برای او غیر ممکن است.

این مقام سابق کاخ سفید افزود: خود ارزشمندی و عزت نفس او به اندازه یک کبوتر کوچک است. او یک کبوتر بسیار کوچک است. بعد شما فکر می‌کنید که او به آمار نظرسنجی‌ها نگاه می‌اندازد و می‌گوید می‌تواند این تحقیر را مدیریت کند؟

او همچنین چالشگر اصلی انتخابات آمریکا را ترغیب کرد تا با تقلید از بازی تاج و تخت وارد عمل شود. او گفت: خب این بازی تاج و تخت است. ما به آریا استارک نیاز داریم. ما باید این شخص را از دور بیرون کنیم چون او پادشاه شب است. به محض نابودی پادشاه شب، تمام زامبی‌ها کنار جاده می‌افتند، خب؟ ما جادوگر خبیث غرب را داشتیم، اما او جادوگر خبیث بال غربی است. ما او را دلسرد خواهیم کرد. ذوب شدن او شروع خواهد شد.

انتقاد کره شمالی از کره جنوبی و آمریکا

کره شمالی مجددا آمریکا و کره جنوبی را از بابت رزمایش نظامی مشترکی که به اجرا درآورده‌اند مورد انتقاد و سرزنش قرار داد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در مقاله‌ای مدعی شد، هدف از مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی تمرین حمله به کره شمالی است.

در این مقاله نوشته شد: این یک حقیقت شناخته شده است که  مقام‌های آمریکا و کره جنوبی در چند دهه گذشته مشغول افزایش مهارتها و قابلیتشان برای جنگ (با کره شمالی) بوده و دائما به بهبود و تکمیل برنامه‌های عملیاتی خود در تمامی ویژگی‌ها با پیش‌فرض دست زدن به یک حمله ناگهانی پیشگیرانه علیه کره شمالی پرداخته‌اند.

این خبرگزاری نوشت: همانطور که مردم جهان تصدیق کرده‌اند هدف از مانورهای نظامی برگزار شده علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره تغییر نیافته است.

این مقاله یک روز بعد از آن انتشار یافت که کره شمالی طی انتقاد شدید دیگری از کره جنوبی بابت مانورهای نظامی مشترکش با آمریکا هشدار داد که هرگز دوباره با کره جنوبی پای میز مذاکره نخواهد نشست.

چالش جدید مکرون با فعالان محیط زیست

دفن و نگهداری پسماندها و ضایعات هسته ای نزدیک مناطق مسکونی و خطرات احتمالی ناشی از این اقدام، سبب کارزار جدی فعالان زیست محیطی با دولت فرانسه شده است.

فرانسه با ۱۹ نیروگاه و ۵۸ رآکتور هسته ای، به عنوان هسته ای ترین نقطه در کره زمین شناخته می شود و به تایید کارشناسان وقوع اتفاقی خطرناک و غیرمنتظره در نیروگاه و راکتورهای هسته ای، می تواند یک فاجعه بزرگ انسانی را در این کشور رقم بزند.

هشتم خرداد سال جاری سازمان صلح سبز در فرانسه، نقشه محل های دفن زباله های هسته ای را در سراسر فرانسه منتشر کرد تا به شهروندان هشدار دهد که تا چه حد به این مناطق نزدیک هستند.

اشغال یک خیابان توسط معترضان هنگ کنگی

ده‌ها هزار معترض یک جاده اصلی در مرکز هنگ‌کنگ را به اشغال خود درآوردند و امروز یکشنبه قطارها در مراکزی که شاهد تجمع هستند، توقف نداشتند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تجمع با مجوز پلیس در یک پارک عمومی بزرگ برگزار می‌شد اما تحمل تعداد بالای شرکت‌کنندگان را نداشت و مردم رو به جلو حرکت کردند که این مساله با تایید مقام‌ها نبود.

با این حال معترضان به کارشان ادامه داده و خیابان‌ها را پر کردند. در پی اعتراضات هفته‌های گذشته که با خشونت همراه شد،‌ برگزارکنندگان این تجمع‌ها ابراز امیدواری کردند تا این اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار شود. تجمع معترضان در مرکز هنگ‌کنگ با بارش باران همراه شد.

گروهی موسوم به جبهه حقوق بشر مدنی از ماه ژوئن اعتراضات گسترده‌ای را در هنگ‌کنگ برگزار کرده است. در حالی که تمام سه تجمع آن صلح‌آمیز بوداما این جنبش اعتراضی عمدتا با درگیری‌ها میان معترضان و پلیس شناخته شده است.

رشد مثبت بازگشت نخبگان چینی به کشورشان

گزارش ها حاکی است با توجه به اینکه یکی از محورهای اصلی جنگ تجاری چین و آمریکا حوزه فناوری است به طوری که واشنگتن مانع از صادرات فناوری های پیشرفته به پکن است چین قصد دارد با تشویق نخبگان برای بازگشت به کشور این شکاف را پر کند.

 روزنامه چاینا دیلی روز یکشنبه در مطلبی در مورد بازگشت نخبگان چینی به کشور نوشت پس از اعمال سیاست اصلاحات و درب‌های باز چین که سبب شکوفایی اقتصادی این کشور شده، شرکت‌های چینی نیاز و تمایل بیشتری برای جذب چینی‌های نخبه، تحصیل کرده و یا دارای تجربه کاری در خارج از این کشور دارند.

این گزارش می افزاید: تمایل شرکت های چینی برای جذب نخبگان چنان زیاد شده است که ۶۱ درصد از شرکت‌ها حاضرند حقوق و مزایای ویژه‌ای برای این افراد پرداخت کنند این امر بقدری جدی است که تعدادی از شهرهای چین عملا در حال جنگ برای جذب نخبگان از طریق ارائه پیشنهادات جذاب‌ مالی، یارانه، اعطای مجوز اقامت محلی، کاهش مالیات و غیره هستند.

کد خبر 386284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.