نبود حمایت عاطفی والدین جوانان را به مصرف الکل سوق می‌دهد

یک متخصص طب اورژانس گفت: نبود حمایت عاطفی کافی در خانواده جوانان را به مصرف الکل سوق می‌دهد. حمایت روحی و عاطفی خانواده‌ها از جوانان در پیشگیری از این آسیب همچنین ترک مصرف الکل بسیار کمک کننده است.

شیوا صمصام شریعت در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عوارض مصرف الکل، اظهار کرد: الکل ماده‌ای سمی است که مضرات بسیاری برای سلامتی انسانها دارد، مطالعات متفاوتی در سطح جهان در مورد تاثیر الکل بر بدن انسانها انجام شده و نتایج این مطالعات حاکی است که در افراد مصرف کننده الکل، میزان ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و درگیری‌های کبد بیشتر است و طول عمر این افراد نیز کوتاهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مضرات مصرف الکل به دو دسته کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم می‌شود، افزود: مضرات کوتاه مدت این ماده سمی همان حالت مستی، عدم تفکر منطقی، تهوع، استفراغ و درد شکم است و در طولانی مدت فرد مصرف کننده دچار انواع بیماری‌های کبدی و گرفتاری‌های دستگاه گوارش به صورت درد و التهاب معده و ابتلا به سرطان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مطالعات اثبات کرده مصرف الکل میزان ابتلا به هفت نوع سرطان را در اشخاص افزایش می‌دهد که می‌توان به سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، روده کوچک و بزرگ و سرطان سینه اشاره کرد.

وی با تاکید به علائم ظاهری فرد مصرف کننده الکل گفت: علائم مصرف و مسمویت با الکل به صورت زودرس اتفاق نمی‌افتد و و بروز علایم وابسته به نوع الکلی است که افراد استفاده می‌کنند که این علائم دو تا سه روز بعد ظاهر شود و معمولا بیمار و همراهان شرح حال نامناسب و ناکافی به پزشک ارائه می‌کنند.

صمصام شریعت تصریح کرد: الکلی که از تخمیر غلات و میوه‌ها بوده الکل اتانول و کمتر سمی است اما الکل ناشی از تخمیر چوب بنام متانول بسیار سمی و با عوارض شدید مانند نابینایی، ایجاد اختلالات مغزی و قلبی در فرد مصرف کننده همراه بوده و جان او را تهدید می‌کند.

وی معتقد است که مسمومیت با ماده بسیار سمی متانول در الکل‌های دست‌ساز بسیار شایع است و فرد مصرف کننده ممکن است با تاخیر و دو یا سه روز بعد دچار علائم تهوع و استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی و کاهش بینایی شود،  به دلیل اینکه بیمار علت بروز این علائم را نمی‌داند حتی ممکن است که با مراجعه به پزشک هم شرح حال دقیقی ندهد و در نتیجه مورد درمان مناسب هم قرار نگیرد.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه میزان ماندگاری الکل در بدن وابسته به سن مصرف کننده است، افزود: این ماندگاری با میزان و مقدار مصرف، نوع الکل و غلظت آن نیز ارتباط دارد. افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند ممکن است مسمومیت شدیدتری با مصرف الکل داشته باشند. در مورد مصرف کننده‌های طولانی مدت هم احتمال دارد حتی با دوزهای بالاتر مصرف الکل دچار علامت نشوند.

وی تصریح کرد: در هر فرد مصرف‌کننده الکل بسته به شرایط بدنی، بیماری‌های همراه، داروهای مورد مصرف، نوع مقدار مصرف و مدت زمانی که الکل مصرف می‌کند بروز علائم متفاوت است.

 صمصام شریعت با تاکید بر اینکه الکل یک ماده اعتیادآور است، تصریح کرد: به صورتی که فرد در ابتدا به قصد سرخوشی و لذت ممکن است دوز پایینی از الکل را استفاده کند اما در مصرف طولانی مدت با توجه به اینکه بدن به این ماده عادت می‌کند فرد برای رسیدن به آن حد از سرخوشی مجبور است میزان مصرف الکل را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه الکل در افراد وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند، گفت: شخصی که قرار است مصرف این ماده اعتیادآور را ترک کند هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی باید تحت مراقبت قرار گیرد.

این متخصص طب اورژانس خاطرنشان کرد: به کسانی که قصد ترک مصرف الکل را دارند توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک متخصص در زمینه مسمومیت‌ها و ترک الکل اطلاعات لازم را به دست آورده و تحت نظر یک روانشناس و روانپزشک اقدام به ترک کنند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری و آموزش در سه سطح انجام می‌شود، افزود: در سطح جامعه، وجود برنامه‌های صداوسیما و ارائه برنامه‌های آموزشی هشدار دهنده بسیار مهم است، همچنین آموزش گروه‌های پرخطر جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان در سطح خانواده، مدارس و دانشگاه لازم و ضروری است.

صمصام شریعت با تاکید بر اینکه به دلیل نبود حمایت عاطفی کافی در خانواده، جوانان را به مصرف الکل سوق می‌دهد، اظهار کرد: حمایت روحی و عاطفی خانواده‌ها از جوانان در پیشگیری از این آسیب همچنین در ترک مصرف الکل جوانان بسیار کمک کننده است.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم، آموزش افراد مصرف کننده است، گفت: افراد دچار اعتیاد و وابستگی شدید به الکل در طولانی مدت دچار ناتوانی در زندگی می‌شوند به همین دلیل از مصرف این ماده اعتیادآور دوری می‌کنند که در این راه خانواده ها نقش حمایتی بسیار پررنگی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره علائم ترک الکل گفت: الکل ماده تحریک کننده شدید دستگاه گوارش است و فرد را مستعد ابتلا به انواع التهاب‌های گوارشی، زخم گوارشی و سرطان‌های دستگاه گوارش و نارسایی کبدی در طولانی مدت می‌کند همچنین احتمال افزایش ابتلای فرد به پرفشاری خون و سکته‌های قلبی و مغزی هم در این افراد جود دارد.

این متخصص طب اورژانس با تاکید بر ضرورت ترک این ماده اعتیادآور برای مصرف کننده گفت: با توجه به وابستگی فیزیکی و روحی که در پی مصرف طولانی مدت الکل به وجود می‌آید به طور یقین شخصی که مصرف الکل را ترک می‌کند تا حدی ممکن است دچار اضطراب، بی‌قراری، تپش قلب و ناامیدی شود اما همه این موارد درمان‌پذیر است و شخص مصرف کننده می‌تواند با کمک پزشک معالج و استفاده از داروهای تجویز  شده مصرف الکل را ترک کند.

کد خبر 386231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.