انعقاد دومین تفاهم‌نامه توسعه اقتصادی چناران

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه رضوی گفت: از زمانی که موضوع معین اقتصادی مطرح شده و بحث توسعه منطقه‌ای در ادبیات مدیران شکل گرفته، شاهد هم‌افزایی بیشتری میان دستگاه‌های مدیریتی هستیم.

به گزارش ایمنا، سعید اکبریان در مراسم «انعقاد دومین تفاهم‌نامه معین اقتصادی توسعه چناران» اظهار کرد: درواقع مهم‌ترین دستاورد در گفتمان توسعه منطقه‌ای همین ایجاد هم‌افزایی است، چراکه یکی از چالش‌های جدی در کشور، این است که در سطوح مدیریتی ملی و محلی تناسب وجود ندارد. ممکن است قانون و یا دستورعملی که در سطوح ملی به تصویب می‌رسد درلایه‌های محلی نه تنها به اجرا در نیاید بلکه به ضد هدفی که تعریف شده، تبدیل شود.

وی افزود: در واقع اگر بتوانیم تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها را با هر سلیقه و هدف‌گذاری، برای رفع یک مسئله مشترک و برای یک مخاطب که مردم هستند گرد هم بیاوریم، بی‌شک هدف اصلی توسعه منطقه‌ای محقق شده است. وی یادآور شد: مهم‌ترین دلیل که آستان قدس رضوی پذیرفته است نقش جدی را در توسعه چناران ایفا کند، سرمایه معنوی و اجتماعی است که این مجموعه به آن متصف است. همچنین چناران دارای خصایصی است که آن را از سایر مناطق استان متمایز می‌کند، چنانکه بیش از ۷۰ درصد اراضی این شهرستان متعلق به موقوفات ملک است.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه رضوی با اشاره به مزایای مدل مدیریت مبتنی بر وقف در اقتصاد مقاومتی، تأکید کرد: الگوی این گونه مدیریت کم‌هزینه، پربازده و به دور از چالش‌های بروکراتیک است. همچنین ذات آن متکی بر سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان مردمی بوده و نظام پایش درون آن تعریف شده است. با وجود چنین الگویی تبعیت ما از الگوی مدیریت غربی اشتباه است، چراکه درحال حاضر جهان غرب با الگوبرداری از مدیریت وقفی ما به ساخت مجموعه‌های عام‌المنفعه پرداخته است.

اکبریان اضافه کرد: به دنبال تفاهم‌نامه مشترکی که بین سازمان عمران و توسعه آستان قدس رضوی، سازمان موقوفات ملک و شهرداری چناران امضا شده، کارگروه‌های فنی و اقتصادی تشکیل خواهد شد، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا سه سال آینده به نتایج مطلوب برسیم.

رونق سیاست‌گذاری بخش خصوصی

وی گفت: شهر چناران در آستانه پوست‌اندازی جدید است، ازهمین رو طرح‌های زیرساختی و حمل‌ونقلی برای این شهرستان پیش‌بینی شده که نقش محوری شرکت‌های آستان قدس رضوی در تحقق و اجرای این طرح‌ها جدی است. آزادراه قوچان- چناران به مشهد که از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشوری است، قطار گرگان به مشهد که از مسیر چناران عبور خواهد کرد و مترو چناران- گلبهار به مشهد سه پروژه زیرساختی هستند که منجر به توسعه این شهر خواهند شد.

مدیر عامل سازمان عمران و توسعه رضوی ادامه داد: قوچان فراتر از مقیاس حوزه خدمات‌رسانی شهری می‌تواند ظرفیت‌های خاصی را برای زائرانی که به مشهد مشرف شده و شهروندان مشهدی فراهم سازد. براساس همین رویکرد نیز با همکاری سازمان موقوفات ملک و شهرداری چناران پروژه‌هایی را تعریف کردیم. بهسازی و ارزش‌آفرینی بولوار امام رضا(ع) در اولویت نخست قرار گرفته است. ایجاد مثلث گردشگری ازدیگر برنامه‌های این تفاهم‌نامه است که وجود مرقد امام رضا(ع) در رأس این مثلت قرار دارد و دو قطب تاریخی- فرهنگی آن منطقه توس و طبیعت‌گردی چناران است. با توجه به ظرفیت‌های این شهر فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد هتل و اقامتگاه‌های بومگردی فراهم می‌شود. درحوزه گردشگری سلامت نیز امیدواریم با همکاری‌های سازمان موقوفات ملک بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی را در شهر چناران ایجاد کنیم.

 خدمت موثر به زائران

هادی بارویی، شهردار چناران نیز در این مراسم اظهارکرد: اجرای مفاد این تفاهم‌نامه می‌تواند روند برندسازی چناران را در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری تسریع کند که نتیجه آن نیز خدمت مؤثر به زائران خواهد شد. این منطقه در پایان هفته میزبان بیش از ۴-۳ هزار نفر از زائران عرب زبان است که به مناطق گردشگری اخلمد و رادکان سفر می‌کنند.

وی اضافه کرد: پیش از این به مدیران شهری مشهد تأکید کردیم اگر به شهرهای همجوار و دروازه‌های ورودی به این شهر توجه داشته باشند و حتی بخشی از بودجه‌ها به این شهرها اختصاص پیداکند، به طور قطع بخشی از تنگناها در این زمینه برطرف خواهد شد. درحال حاضر این شهرستان مقصد مهاجرانی نیز از استان‌های همجوار مثل سیستان وبلوچستان و خراسان شمالی است؛ تا حدودی چناران ضربه‌گیر موج مهاجرت به مشهد شده است.

شهردار چناران خاطرنشان کرد: به طورکلی جنس مهاجرانی که قرار است با اجرای پروژه‌های یاد شده به چناران منتقل شوند، متفاوت از مهاجران فعلی مشهد خواهد بود و نمی‌توان این شهر را مقصد جمعیت سرریز مشهد دانست.

منبع: قدس‌آنلاین

کد خبر 386206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.