جنگ بعدی، جنگ برای تصاحب منابع انرژی است

یک پژوهشگر سیاست انرژی و استاد دانشگاه گفت: نظریه ای که می گوید، جنگ بعدی بر سر آب و تقسیم آن است، اشتباه است زیرا تکنولوژی و فناوری جدید این امکان را به انسان داده است که آب شور دریا را به آب قابل شرب تبدیل کند؛ جنگ بعدی میان ابرقدرت های جهان جنگ بر سر شاهراه های ارتباطی و انرژی است.

گلنوش کدخدایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت منطقه‌ی خلیج فارس و کشور های حاشیه ای آن در تامین انرژی مورد نیاز کشور های جهان، اظهار کرد: خلیج فارس به عنوان یک منبع انرژی از نقشی محوری در چرخه قدرت جهانی برخوردار است و این خلیج تنها درگاه انرژی جهان نیست بلکه یکی از مهم ترین مناطق سیاسی کره زمین نیز محسوب می شود.

وی افزود: فون لوهازن، جغرافی دان وسیاستمدار معروف در سال ۱۹۹۶ میلادی در کتاب خود، جهان را به سه منطقه بزرگ تقسیم کرده بود و منطقه ای که به نام مرکز زمین از آن یاد شده بود، خلیج فارس نام داشت. بسیاری از دانشمندان جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک معتقدند تسلط بر  این منطقه از جهان به عنوان یک منبع انرژی و قدرت سیاسی، اهرم فشاری برای اعمال قدرت در تمام جهان است.

این پژوهشگر سیاست انرژی و استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از نویسندگان کتاب های جغرافیای سیاسی و سیاست انرژی معتقد بودند تسلط بر منطقه خلیج فارس، تسلط بر جهان را به همراه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: کنترل مهم ترین منابع انرژی جهان، کنترل بازیگران عرصه سیاست خارجی را به همراه خواهد داشت و نتیجه به نفع قدرتی خواهد بود که توانسته باشد بازیگران سیاست را به صورت کامل و هدفمند کنترل کند.

کدخدایی ادامه داد: توجه قدرت های جهانی به منطقه خلیج فارس و سعی و کوشش در بدست گرفتن قدرت در آن، دو علت مهم و اساسی دارد، علت اول انرژی و نقش مهم و محوری آن در اقتصاد بین الملل است و علت دوم موقعیت ارتباطی خلیج فارس به عنوان کانون کریدور های ارتباطی در جهان است. در حقیقت نه تنها حجم زیادی از انرژی، بلکه حجم زیادی از منابع اعتباری جهان در این محدوده جغرافیایی بیضی شکل که اصطلاحا به آن هارتلند انرژی گفته می شود، قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در معادله قدرت در آینده نه چندان دور، خلیج فارس یکی از مهم ترین مناطق در جهان است زیرا برنده تنش های سیاسی در جهان آینده، قدرتی است که بر منابع انرژی و خطوط انتقال آن تسلط داشته باشدبرنده تنش های سیاسی در جهان آینده، قدرتی است که بر منابع انرژی و خطوط انتقال آن تسلط داشته باشد.. در حقیقت این نظریه که می گوید، جنگ بعدی بر سر آب و تقسیم آن است، اشتباه است زیرا تکنولوژی و فناوری جدید این امکان را به انسان داده است که آب شور دریا را به آب قابل شرب تبدیل کند؛ جنگ بعدی میان ابرقدرت های جهان جنگ بر سر شاهراه های ارتباطی و انرژی است.

این پژوهشگر سیاست انرژی و استاد دانشگاه با بیان اینکه خلیج فارس همواره به عنوان یکی از راهبردی ترین مناطق جهان از منظر منابع انرژی و تنش های سیاسی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: منابع انرژی قدرتمند و قابل توجه زیادی در دنیا وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها همزمان به عنوان یک چهارراه ارتباطی و شاهراه دیپلماتیک معرفی نشده اند.

کدخدایی افزود: بازار تقاضایی که برای منابع انرژی در خلیج فارس به وجود آمده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی به بزرگ ترین بازار اقتصادی برای تامین اعتبارات تبدیل می شود و هر شخص حقیقی یا حقوقی که بتواند تامین کننده نیاز های این بازار باشد و انحصار عرضه را در اختیار بگیرد، به قدرت برتری درمیان کشور های جهان تبدیل می شود.

کد خبر 386203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.