امارات در گسترش روابط با ایران از عربستان جدی تر است

یک کارشناس روابط سیاسی خاورمیانه و عضو انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل گفت: اقدامات سیاسی اخیر اماراتی ها نشان می دهد که دولت این کشور برای تحکیم و گسترش روابط با ایران از عربستان جدی تر است و واهمه‌ای از روبرو شدن با ایرانی ها ندارد.

جمال علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نشانه‌ها و شواهد رفتاری کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات حاکی از یک تغییر رویه درباره روابط با ایران است، اظهار کرد: این دو کشور در بازه زمانی چند ماه اخیر سیاست جدید و متفاوتی را نسبت به گذشته درباره ایران از لحاظ گفتاری و اعلامی اتخاذ کرده اند و سعی می کنند، با تغییرات سیاستی در عرصه روابط دوجانبه، راهکارهایی را برای تداوم روابط با ایران پیدا کنند.

وی افزود: نماینده پادشاهی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در بازه زمانی دو ماه اخیر، دوبار و به صورت تاکیدی اعلام کرده است که عربستان علاقه‌مند به حل مشکلات دو جانبه سیاسی و اقتصادی با ایران است. همچنین وی با اعلام شروطی، به نوعی خواسته است آبروی عربستان را به صورت کامل نبرده باشد و از سطح حقارت این خواسته در برابر دولت جمهوری اسلامی ایران بکاهد.

این کارشناس روابط سیاسی خاورمیانه و عضو انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل با بیان اینکه امارات نقش مهمی در ترغیب عربستان برای وارد شدن به روند صلح با ایران دارد، خاطر نشان کرد: دولت امارات و دستگاه دیپلماسی این کشور نیز، سلسله اقدامات عملیاتی را برای تنش زدایی میان دولت ایران و خودشان انجام داده و همین موضوع بیانگر رویکرد و نگاه جدید این کشور به ایران و سیاست هایش در منطقه است.

علیزاده ادامه داد: دولت آل سعود قصد دارد، پیشنهادات برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران را وارد فاز و مرحله جدیدی کند اما با در نظر گرفتن پیشینه و سابقه روابط سیاسی دو کشور، واهمه دارد که شاید ایران دست رد به سینه شان بزند و همچون ترامپ، آنها را نیز لایق مذاکره نداند. البته به نظر نمی رسد حاکمیت و دستگاه دیپلماسی ایران بخواهد فرصت  بازنگری در روابط با یکی از مهم ترین همسایگان خود، یعنی عربستان را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: اقدامات سیاسی اخیر اماراتی ها نشان می دهد که دولت این کشور برای تحکیم و گسترش روابط با ایران از عربستان جدی تر است و واهمه ای از روبرو شدن با ایرانی ها ندارد. ملاقات هیئت نظامی مرزبانی ایران و امارات، سفر تعدادی از مقامات امنیتی این کشور در راس یک هیئت دیپلماتیک به تهران و حضور معاون وزیر امور خارجه امارات در تهران برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، نمونه هایی از اقدامات امارات برای گسترش روابط دوجانبه با ایران است.

این کارشناس روابط سیاسی خاورمیانه و عضو انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل با اشاره به همزمان شدن کوتاه آمدن امارات از مواضعش در یمن تحت مدیریت ائتلاف عربی و همکاری قابل توجه مسئولان عربستانی با دولت ایران در حج امسال، تصریح کرد: به رغم اینکه امارات در گسترش روابط دوجانبه سیاسی و افزایش روابط تجاری با ایران مصمم شده است، اما هنوز عربستان  در مورد ایران و رابطه با این کشور تصمیم جدی نگرفته و بر اساس گزارش های رسانه های عربی، ملک سلمان علاقه مند به گسترش روابط با ایران است ولی بن سلمان در صدد است  پدر خود را از این تصمیم منصرف کند.

علیزاده افزود: دربار سعودی هنوز درباره ایران تصمیم قطعی نگرفته و اختلافات بر سر ارتباط سیاسی با ایران به بالاترین حد خود در دربار سعودی رسیده است.

وی یادآور شد: موضوعاتی همچون ساقط کردن پهپاد آمریکایی توسط ایران، انفعال ترامپ در برابر ایران پس از ساقط شدن پهپاد این کشور، هشدار نظامی ایران به امارات، مسئله نفت کش ها و کاهش سطح تعهدات جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام، موجب مایوس شدن امارات و عربستان از پیروی از سیاست های منطقه‌ای ایالات متحده و ترامپ شده است و این یاس تاثیر زیادی در ترغیب این دو کشور به گسترش روابط با ایران داشته است.

کد خبر 386200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.