فراهم سازی زمینه اشتغال ۲۴۱ هزار نفر در مناطق محروم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع ارزان قیمت در نقاط محروم به کارآفرینان پرداخت و زمینه اشتغال ۲۴۱ هزار نفر فراهم شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی روستاییان و عشایر در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، گفت: با تأسیس صندوق بیمه روستاییان و عشایر قدم‌های خوبی برای کاهش فاصله بین فقر و غنا در سطوح روستایی برداشتیم.

وی افزود: بر اساس این طرح دولت علاوه بر سهم خود، سهم کارفرما را می‌پردازد و بنابراین شرایط مطلوبی فراهم شده که کارگران و کشاورزان روستایی با پرداخت سهم خود از بیمه‌های مناسب در زمینه‌های مختلف همچون بازنشستگی، کارافتادگی و سایر مخاطراتی که اینها را تهدید می‌کند استفاده می‌کنند.  

وزیر کار اظهار کرد: تا کنون حدود ٢۵ درصد از روستاییان کشور عضو صندوق بیمه روستاییان و عشایر شده‌اند و ما نیز سعی می کنیم میزان نفوذ صندوق بیمه روستاییان و عشایر را در سطح کشور افزایش دهیم و شرایطی فراهم کنیم که روستاییان زندگی بهتری داشته باشند و مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش یابد و در کنار آن پرداخت منابع مالی ارزان‌قیمت به فعالیت‌های روستایی و عشایری در بخش های زیر ١٠ هزار نفر اتفاق بیفتد.

شریعتمداری اضافه کرد: تاکنون ١٧٠ هزار طرح در این زمینه به بانک ها آمده و بررسی شده و ٩٩ هزار طرح در مجموع قرارداد امضا کردند و نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت  با سود بین چهار تا ۹ درصد در نقاط محروم به کارآفرینان پرداخت شده است و زمینه اشتغال ۲۴۱ هزار نفر فراهم کرده است.

وی گفت: سیستم نظارتی این طرح نسبت به گذشته متفاوت است و برای اولین بار است که اسامی تمام دریافت کنندگان وام ارزان قیمت را به تفکیک استان‌ها، میزان وام دریافتی و مناطقی که وام را دریافت کردند در اختیار مردم قرار گرفته است و از سوی دیگر سیستم نظارتی داریم که نظارت می‌کنند.

شریعتمداری افزود: زمینه‌های انحراف مختلف است و عمدتا مربوط به تغییرات نرخ مواد اولیه واحدهایی است که قرار بود تاسیس شوند و به تدریج آنها را نیز حل و فصل می‌کنیم.

وزیر کار تصریح کرد: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جدید از محل تسهیلات روستایی در اختیار استان‌ها از سهم شناور مددجویان و واحدهایی که مددجویان را به کار می‌گرفتند قرار داده شده است و امیدواریم با این مبلغ روند پرداخت اعتبارات استانی دوباره روند باسرعتی باشد.

شریعتمداری ادامه داد:در کنار تاسیس صندوق اجتماعی بیمه عشایر و روستاییان و پرداخت منابع ارزان قیمت، مجموع فعالیت‌های اقتصادی روستایی و عشایری و بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر به خصوص اجرای طرح‌های اشتغال راهنمایی شده روستایی و برای ایجاد شرایط مطلوب برای دسترسی به بازار فراهم شود.

وزیر کار گفت: اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور پیش از این کمتر از سه درصد بود که براساس آمار اعلامی مرکز آمار کشور در سه ماهه اول امسال به ۲۳.۵ درصد افزایش یافته و این نشان دهنده این است که مجموع طرح‌های دولت در این حوزه موفق بوده است و امیدواریم این مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف برای رسیدن محصولات روستاییان به دست مصرف کننده نهایی و ایجاد بازار برای فعالیت‌های تولیدی روستایی این روند را تحکیم و اشتغال روستایی را پایدار کنیم.

کد خبر 386182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.