مدیریت زیست‌محیطی پارک‌ها و فضای سبز

پژوهشگران بر این باور هستند که مدیریت زیست محیطی پارک‌ها و فضای سبز در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که تمام نهادها و آحاد مردم به مسئولیت اجتماعی خود نسبت به محیط‌زیست آگاهی یافته و در تحقق این مسئولیت اقدام کنند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، پارک‌ها و فضاهای سبز از جمله مکان‌های عمومی شهرها است که شهروندان برای داشتن آرامش و استفاده از فضایی فرح‌بخش به آن پناه می‌برند، از این رو تلاش برای حفظ این فضاها و سبزینگی آن بسیار حائز اهمیت است.

اما بحران محیط زیست که امروزه به یک مسأله جدی و قابل تأمل تبدیل شده، حاصل بهره‌برداری نادرست انسان از طبیعت پیرامون خود و بی‌تفاوتی نسبت به اهمیت آن و معلول کژاندیشی فکری و جهالت عملی انسان در جهان است.

این در حالی است که اصل ۵۰ قانون اساسی بر حفظ محیط زیست  تاکید دارد، البته با آگاهی همگانی و برانگیختن حس مسئولیت اجتماعی، تمام افراد جامعه نسبت به فضاهای سبز شهری احساس مسئولیت خواهند کرد.

رسیدن به شاخصه‌های «شهر زیستپذیر» در اولویت

«فروغ مرتضایینژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای حفظ محیط زیست شهر اقدامات متعددی را انجام داده و در نظر گرفته است، تصریح می‌کند: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان حفظ درختان کهنسال شهر در راستای حفظ محیط زیست است؛ از این رو پویش مردمی درختان کهنسال را در شهر اصفهان راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم با مشارکت شهروندان از این میراث‌های کهن حفاظت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های اخیر شهرداری اصفهان رسیدن به شاخصه‌های «شهر زیست‌پذیر» است، می‌گوید: شهر زیست پذیر، شهری است که محیط و فضای سالم و مناسبی برای سکونت شهروندان داشته باشد و شاخص‌های زیست‌محیطی در آن ملموس باشد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان بر مبنای رسیدن به شهر پایدار، زیست‌پذیر و برنامه‌های محیط زیستی تنظیم شده است.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد داریم که انجام این اقدامات در راستای حفظ و مدیریت فضای سبز نیاز به آموزش شهروندی نیز دارد تا شهروندان بیشتر احساس مسئولیت کنند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه روزهای چهارشنبه هر هفته کلاس‌های متعدد آموزش شهروندی در خصوص معرفی گونه‌های گیاهی مقاوم به کم‌آبی و اهمیت آنها در کلینیک گیاه‌پزشکی سازمان واقع در بوستان ملت و باغ گلها برگزار می‌شود، اظهار می‌کند: گاهی بر حسب ضرورت و البته به صورت موردی با هماهنگی سازمان این کلاس‌ها در فرهنگسراهای مناطق ۱۵ گانه شهر نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حفاظت از درختان شهر در برابر آفات و بیماری‌ها، تصریح می‌کند: در دو سال گذشته تمام سموم استفاده شده برای از بین بردن آفات و بیماری‌های درختان، ارگانیک و بر پایه گیاهی بوده و این روند علی‌رغم هزینه‌های سنگین در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در بودجه ۹۸ برای شناسایی درختان کهنسال برنامه‌ریزی و اعتبار خوبی در نظر گرفته شده و تاکنون این درختان در مناطق یک، سه و ۹ شهرداری اصفهان پس از شناسایی، پلاک‌گذاری شده و درصدد ثبت میراثی آنها هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: قراردادی با یک شرکت منعقد شده تا سن درختان شهر به طور دقیق اعلام و سپس پلاک‌گذاری انجام شود، حتی اطراف این درختان را تا حد امکان محوطه‌سازی کردیم تا به خوبی حفظ شود.

توجه به قانون حفظ و گسترش فضای سبز

«امیر رضایی» کارشناس ارشد فضای سبز در این باره می‌گوید: مسائل زیست محیطی در برنامه‌ریزی شهری باعث ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

وی اضافه می‌کند: به طور طبیعی با افزایش جمعیت شهرها، با آلودگی‌های ناشی از افزایش جمعیت و استفاده روز افزون از وسایل نقلیه و افزایش حجم پسماندهای شهری رو به رو هستیم که در کیفیت زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس ارشد فضای سبز با بیان اینکه پرداختن به موضوع محیط زیست شهری همکاری همه جانبه نهادها و ارگان‌های دولتی، شوراها و البته بخش خصوصی را می‌طلبد، تصریح می‌کند: بخش عمده این مهم مربوط به مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست و فضاهای سبز شهری است.

وی ادامه می‌دهد: بخشی که به شهرداری‌ها مربوط می‌شود در واقع راهکارها و مجموعع قوانینی است که الزامات شهرداری‌ها در بحث توسعه فضای سبز مورد توجه قرار می‌دهد.

رضایی می‌گوید: الزامی که شهرداری‌ها در حوزه محیط زیست شهری دارد، توسعه و نگهداری فضای سبز است، البته الزامات دیگری با توجه به قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز وجود دارد که نمونه بارز آن استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان و سازمان پارک‌ها سالانه هزینه‌های میلیاردی برای نگهداری و حفظ سرانه‌های فضای سبز صرف می‌کند، تصریح می‌کند: برای توسعه فضای سبز به جهت افزایش سرانه فضای سبز و تأثیر مستقیمی که روی محیط زیست شهری دارد، تاکنون تدابیر خوبی اندیشیده شده است.

این کارشناس ارشد فضای سبز اظهار می‌کند: بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز هرگونه دخل و تصرفی باید مصوبه کمیسیون ماده هفت با لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرداری را داشته باشد؛ حتی خود شهرداری‌ها و ارگان‌های دولتی اگر بخواهند دخل و تصرفی در فضای سبز داشته باشند باید مصوبه کمیسیون را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای توسعه فضای سبز باتوجه به تغییر شرایط اقلیمی در شهر اصفهان ناگزیر به تغییر الگوی کشت هستیم، تصریح می‌کند: متأسفانه محدودیت‌های منابع آبی باعث شده که توسعه فضای سبز بر اساس الگوهای سابق نداشته باشیم  و هر گونه توسعه سطحی و حجمی باید براساس الگوی جدید کاشت یعنی استفاده از گونه‌های مقاوم و کم نیاز آبی را داشته باشیم زیرا منابع آبی محدود است.

رضایی می‌گوید: بر اساس اعلام شهرداری اصفهان، برنامه ریزی شده تا در برنامه های پنج ساله و ۱۰ ساله تغییر الگوی کاشت چمن‌ها انجام و چمن‌های کم نیاز آبی جایگزین چمن‌های پُر نیاز آبی و از گونه‌های گیاهی و درختان با نیاز آبی کم استفاده شود؛ به عنوان مثال اگر در گذشته درختان چنار، صنوبر و سپیدار در سطح شهر با نیاز آبی زیاد کاشت می‌شد، در حال حاضر گونه‌هایی همچون بلوط زاگرس، زبان گنجشک و گونه‌های سوزنی برگ را بکاریم.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان در مناطقی که محدودیت زمین وجود دارد و نمی‌توان توسعه افقی و سطحی فضای سبز انجام شود، دیوارهای سبز انجام می‌شود، اظهار می‌کند: بهترین حالت برای دیوارهای سبز دیوار اتوبان ها است که با استفاده از سازه های همسو با رشد گل و گیاه و استفاده از گونه‌های مقاوم در دیوارهای سبز انجام می‌شود، اما در اراضی که امکان توسعه سطحی وجود داشته باشد از گونه‌هایی که نیاز آبی آنها کم است، استفاده می‌شود.
 

کد خبر 386179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.