این حسگر بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد

دانشمندان آمریکایی به تازگی نوعی حسگر جدید ابداع کرده‌اند که سلامت افراد را ردیابی کرده و بیماری را در مراحل اولیه شناسایی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا، سال گذشته حسگرهای چسبنده‌ای طراحی کرده بودند که روی پوست افراد قرار می‌گرفت و میزان استرس را مشخص می‌کرد؛ آن‌ها به تازگی گجت جدیدی به نام "Body Net" ابداع کرده‌اند که  علائم حیاتی افراد را نشان می‌دهد. این حسگر بی‌سیم از یک "الاستومر" شفاف و قابل انعطاف ( پلیمری با قابلیت ارتجاعی زیاد) تشکیل شده است که هیچگونه آلرژی و حساسیتی به وجود نمی‌آورد. روی این پلیمر، الکترودهای حسی و یک شاخک انعطاف‌پذیر وجود دارد که با استفاده از فرکانس رادیویی کار می‌کند.

دانشمندان تعدادی از حسگرهای جدید را در آزمایشگاه‌های مخصوص، به قسمت‌هایی از بدن افراد داوطلب مانند شکم و کمر  چسباندند تا بتوانند ضربان قلب و تنفس آن‌ها را با تشخیص انبساط و انقباض پوست آن ناحیه، مشخص کنند. همچنین پژوهشگران تعدادی از حسگرهای  Body Net را به آرنج  و زانو افراد متصل کردند تا از طریق سفت شدن یا شل‌شدن پوست که ناشی از انقباض ماهیچه است، حرکات این قسمت‌های بدن را ارزیابی کنند.

اطلاعات حسگرهای Body Net با استفاده از یک خواننده FRID ( شاخک انعطاف پذیر) که بالای هر حسگر  و روی لباس کاربر قرار می‌گرفت، گزارش شد، به طوری که اطلاعات دریافتی  از طریق بلوتوث به کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت ارسال می‌شد. خواننده رادیویی این قابلیت این را داشت که دمای بدن افراد را اندازه گیری کرده و یا وضعیت سلامت کسانی را که به اختلالات خواب یا بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا بودند، کنترل کند.

به گفته محققان از آنجا که حسگرهای جدید بسیار نرم و انعطاف پذیر است، به راحتی روی پوست قرار می‌گیرد و همزمان اطلاعات مفیدی در مورد سلامتی کاربران ارائه می‌دهد. گجت جدید به پزشکان و متخصصان کمک می‌کند تا علائم اولیه یک بیماری را قبل از پیشرفت آن، تشخیص دهند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Electronics منتشر شده است.

کد خبر 386169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.