۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
چگونه ازدواج مجدد داشته باشیم؟

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: توصیه می‌شود افراد بعد از طلاق یا فوت همسر به تشکیل زندگی دوباره فکر کنند اما این تصمیم باید با آگاهی و مشاوره باشد.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص چگونگی اطلاع واقعه طلاق و ازدواج مجدد به فرزندان، اظهار کرد: با توجه به اینکه سالانه ۱۰هزار واقعه طلاق در استان ثبت می‌شود باید در مورد ازدواج مجدد این افراد هم تدابیری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در اینکه باید ازدواج مجدد صورت بگیرد هیچ شکی نیست، افزود: تعجیل در ازدواج دوم را تایید نمی‌کنیم و افرادی که تجربه طلاق دارند باید حداقل شش ماه به خود برای انطباق با شرایط بعد از طلاق فرصت دهند و به هیچ وجه نباید با شتاب به فکر ازدواج دوباره باشند چرا که ممکن است برخی عواملی که شکست ازدواج اول را رقم زده‌اند هنوز به قوت خود باقی باشد و باعث شکست ازدواج دوم شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه خانواده‌های دارای فرزند از ازدواج اول باید در ازدواج دوم تصمیمات آگاهانه بهتری داشته باشند، تصریح کرد: گفتگو و تفهیم شرایط برای طرف مقابل بسیار مهم است و باید نوع رابطه فرزند با والد غیر سرپرست خود را برای همسر آینده تبیین کرد، چه بسا همسر آینده هم از ازدواج اول خود فرزندانی داشته باشد و این خود روابط خانواده تازه تاسیس شده را پیچیده می‌کند و نوع رابطه این خانواده دارای فرزند با دیگر ازدواج‌ها متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه افراد حق ازدواج دوباره دارند، تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد بعد از طلاق یا فوت همسر به تشکیل زندگی دوباره فکر کنند، اما این تصمیم باید با آگاهی و مشاوره باشد چرا که امروز با افراد بسیاری مواجه هستیم که بعد از طلاق خواهان ازدواج مجدد هستند، اما داشتن فرزند را یک مانع در این کار می‌دانند و این باعث می‌شود تن به ازدواج دوباره ندهند و تنها والد بودن را انتخاب کنند و از حق قانونی و شرعی خود محروم شوند.

ناجی در خصوص راهکار درست ازدواج مجدد با داشتن فرزند گفت: باید در این موضوع که عدم ازدواج را نوعی ایثار می‌دانند بازنگری‌هایی صورت گیرد و ازدواج دوباره با تدبیر صورت گیرد چرا که این حق طبیعی افراد است.

وی با بیان اینکه میزان کودک‌آزاری در خانواده‌هایی که با ناپدری و نامادری زندگی می‌کنند بیشتر گزارش می‌شود، افزود: این بدان معنا نیست که آمار واقعی این موضوع بیشتر باشد شاید وقتی والد زیستی کودک را مورد تنبیه قرار می‌دهد این را به حساب تربیت کردن می‌گذارند اما در مورد ناپدری یا نامادری این تفکر در جامعه وجود ندارد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص تفکر جامعه نسبت به ناپدری و نامادری افزود: کوچکترین تنبیه از طرف ناپدری یا نامادری به عنوان کودک آزاری مطرح می‌شود، اما اگر پدر یا مادر زیستی تنبیه بیشتری هم داشته باشد از آن به عنوان تربیت یاد می‌کنند و همواره ناپدری یا نامادری متهم به بدرفتاری با فرزند هستند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل وجود تصورات ذهنی جامعه در این موضوع تا حدودی بزرگنمایی هم می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از ناپدری یا نامادری‌ها هم هستند که با آرامش در زندگی دوم حضور دارند و تاخیر در توجه به نیازهای کودکان در درصدی از ناپدری یا نامادری‌ها را نباید به حساب همه آنها گذاشت.

ناجی با تاکید بر اینکه از گذشته در فرهنگ ما بدبینی به ناپدری یا نامادری وجود داشته است، گفت: با بیشتر شدن جمعیت ناپدری یا نامادری‌ها باید در این زمینه بازنگری‌هایی صورت گیرد و انتظار نداشته باشیم که ناپدری و نامادری باید مانند والد زیستی رفتار کند و این امر قطعا امکان ندارد.

وی در خصوص میزان اعتماد یا حد و حدود سپردن امور فرزند به ناپدری یا نامادری اظهار کرد: به هر حال وقتی ازدواجی صورت می‌گیرد قبل از آن اعتماد نسبی وجود داشته است، اما داشتن اعتماد کاذب درست نیست و زمانی که جنسیت فرزند با والد جدید مخالف است باید توجهات بیشتری صورت بگیرد و مراعات حد و حدود در مورد همه اعضای خانواده چه تنی چه ناتنی باید وجود داشته باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: والدین باید برای جلوگیری از ایجاد زمینه آسیب‌ها تدابیر مدیریت شده‌ای داشته باشند و نداشتن اعتماد نباید در رفتار ظاهری آنها ایجاد شود و توجه به نحوی باشد که ناپدری یا نامادری احساس بی‌اعتمادی به آنها را نداشته باشند و این امور باید بسیار مدبرانه مدیریت شود.

کد خبر 386168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.