طباطبایی نژاد: میراث در حفظ همه خانه‌های تاریخی تجدید نظر کند

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: به‌جای این‌که هر خانه قدیمی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری شود بهتر است تعدادی از این خانه‌ها و بناها را حفظ کرد تا عملکرد گذشتگان در ساخت خانه برای آیندگان باقی بماند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی با اشاره به برخی از اشکالات مبنایی در عملکرد سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به‌جای این‌که هر خانه قدیمی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری شود بهتر است تعدادی از این خانه‌ها و بناها را حفظ کرد تا عملکرد گذشتگان در ساخت خانه برای آیندگان باقی بماند.

وی ادامه داد: بودجه‌ای برای نگهداری همه این بناها وجود ندارد و از توان میراث فرهنگی خارج است که بتواند همه این بناها را احیا کند، از سوی دیگر اجازه خرید و فروش این بناها به مالکان آن داده نمی‌شود و آنان نیز توان نگهداری و مرمّت بنا را ندارند بنابراین باید راهکاری را در نظر گرفت و در حفظ همه خانه‌های تاریخی و قدیمی تجدید نظر شود.

امام‌ جمعه اصفهان افزود: در یک اثر تاریخی هندسه و شیوه ساخت اثر، بسیار مهم است نه این‌که اگر یک عدد آجر آن که فرسوده شد، آن را نتوان با نمونه جدید جایگزین کرد، در حال حاضر میراث فرهنگی اجازه تعویض یک قطعه سنگ ساده و معمولی را نمی‌دهد درحالی‌که می‌توان این مصالح قدیمی را با نمونه امروزی آن جایگزین کرد و به تقویت و احیا بنا کمک کرد.

طباطبایی نژاد با اشاره به فراموش شدن برخی از مشاغل و ساخت تعدادی از محصولات صنایع‌دستی قدیمی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌شود موزه دائمی راه‌اندازی شود که در آن برخی از رشته‌های صنایع‌دستی گذشتگان همچون کوزه‌های قدیمی، سفال‌ها و پوستین‌ها در آن نگهداری شود.

۹۴ بنای تاریخی اصفهان واگذار می شود

هادی میرزایی مدیر عامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، گفت: آثار تاریخی نشان دهنده اوج هنر معماری در طول تاریخ است و مرمت بناهای تاریخی یکی از راهکارهای زنده نگاه داشتن تمدن ایرانی- اسلامی است.

وی با اشاره به تأکیدات موجود در  بند «ز» ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر تشکیل صندوق احیا، ادامه داد: منابع مالی دولت قطعاً پاسخگوی حفظ و احیا همه ابنیه تاریخی کشور نیست، بنابراین قانون گذار زمینه واگذاری موقت بناهای در مالکیت دولت را به بخش خصوصی فراهم کرده است تا این بناها مرمت شوند.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی با اشاره به واگذاری هفت بنا از مجموعه بناهای در مالکیت دولت در اصفهان گفت: نظر به رویکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به احیا بناهای تاریخی، تعداد بناهای اصفهان جهت واگذاری به ۹۴ بنا افزایش یافته است که از این میزان ۲۴ بنا در مالکیت نهادهای عمومی غیردولتی نظیر اوقاف است که با هماهنگی‌های صورت گرفته و انعقاد تفاهمنامه‌های مرتبط این بناها نیز احیا خواهند شد.

کد خبر 386165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.